Dersom du ikke betaler, skjer det ofte ikke noe før du er i landet på nytt

Gikk det litt fort på bilferie i utlandet i sommer? Det kan være du slipper unna med skrekken.

Ingen avtale i EU

Selv om det har vært på trappene lenge, er det ikke kommet noen samarbeidsavtale mellom EU-landene på bordet for inndrivelse av fartsbøter. Dermed kan du slippe unna boten om du har kjørt for fort i utlandet.

- EU har prøvd å innføre et felles system for inndriving av bøter de siste 10 årene, men hvert år sier de "neste år". Det går sakte. Derfor kan du i praksis fortsatt slippe unna en bot du har fått i utlandet, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Det kan også være ulik praksis i ulike politidistrikt i landet du besøker. Og i Norge. Enkelte sender ikke bot dersom summen er under en viss grense, andre sender boten - så er det opp til politidistriktet ditt her hjemme hvordan de eventuelt følger den opp, sier han.

I følge BTBil er det ikke aktuelt med en EU-avtale før om to år, men enkelte land har tatt saken i egne hender.

BØTELAGT PÅ STEDET: I Nordiske land kan du enten bli bøtelagt på stedet, eller du kan få boten i posten. Uansett må du gjøre opp for deg.

Pass deg i Tyskland

- Det er ulik praksis i ulike land. I Tyskland for eksempel, kan du få boten direkte. Hvis du ikke betaler, kan de beslaglegge bilen din til du har gjort opp for deg.

Tyskerne er også et av få land som velger å inndrive boten selv om du ikke får den før du kommer hjem. Dette gjelder imidlertid kun for bøter pålydende over 70 euro.

Nettavisen har laget en oversikt over overtredelser og bøtesatser i utlandet. I følge dem er Frankrike nesten strengere enn Tyskland, da de kan kreve kontant betaling på stedet for bøter opptil 375 euro (2901 kroner etter dagens kurs). Hvis du ikke kan betale, tar de bilen din til du har gjort opp for deg.

Husk derfor å ha rikelig med kontanter på deg dersom du skal råkjøre i Frankrike.

Mange land uten avtaler

Men mange av de europeiske landene er uten avtale inntil EU klarer å få på plass et felles system. Foreløpig ser det ut til at de i fremtiden vil benytte seg av databanken Eucaris, som har kjøretøy- og førerkortinformasjon for de 27 EU-landene.

Men frem til det skjer, vil du kunne slippe unna fartsbøter i utlandet - bortsett fra enkelte land, som nevnte Tyskland.

- I andre land kan de sende med deg boten hjem og forvente at du betaler når du kommer hjem. Eller de kan ettersende den. Dersom du ikke betaler, skjer det ofte ikke noe før du er i landet på nytt. Dette er i forhold til avtalene som ligger til grunn, og ikke noe vi oppfordrer til, sier Engebretsen.

Norden = pay up

Har du vært ute og ruset motoren i et av de nordiske landene, er du pent nødt til å betale for deg.

- Det er en nordisk overenskomst som inndriver bøter i andre land, seg i mellom, sier Engebretsen, og understreker:

- Får du bot i et nordisk land, er det ikke noe å lure på. Da må du betale.

Denne oversikten over fartsgrenser og bøter i Europa er noen år gammel, men gir en god pekepinn på hva du kan forvente deg i bot hvis du har fartsovertredelser på samvittigheten. Den har også med oversikt over antall prikker for land med prikkesystem.

Les også:

Styr unna disse bilene

Dette er Norges beste biler

Bilene som vil holde seg best i pris

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!