Hvert år tester vi i motorredaksjonen et utall biler.

Og sier vi test, så mener vi test. Ytelsene til alle biler blir GPS-målt på lukket bane. Vi kjører dem gjennom en tøff forbruksrunde der antall brukte liter blir målt med største nøyaktighet.

Bilene testes på ulike typer vei og i alle typer bruk de er bygd for å takle. Vi måler og sjekker før vi mener.

En grundig utført testjobb gir oss et unikt materiale når vi nå kårer Norges beste nye biler i fire sentrale bilklasser: de kompakte bilene, familiebilene, SUV/crossover og de sportslige bilene.

På forhånd har vi definert prisområder i hver av klassene, hvilke kriterier som skal ligge til grunn og vekting av disse.

Kriteriene er:

  • Bil for penga
  • Motor/drivlinje
  • Praktiske egenskaper
  • Kjøreegenskaper/ kjøreglede
  • Totalkomfort/ kvalitet

En forutsetning for at en bil skal bli vurdert i denne kåringen, er at vi faktisk har testet den slik vi beskriver over. Har vi kun prøvekjørt den, er den ikke kvalifisert for deltakelse.

En annen forutsetning er at bilen er i salg i samme versjon som vi har testet den. I noen ytterst få tilfeller faller det uheldig ut, på den måten at vi har testet forgjengeren til en bil som kommer i ny utgave samtidig som eller like etter at dette bladet gikk i trykken.

Det gjelder for eksempel Mitsubishi Outlander, som nå kommer i en oppdatert utgave som vi ikke har rukket å teste.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!