Jeg har en tilståelse å komme med. Jeg har vært en livsfarlig sjåfør! Ikke vanligvis, men under en eller annen langtur opp gjennom de 35 årene jeg har hatt sertifikat. Turer over flere timer, der en bare vil jage på og nå bestemmelsesstedet.

Det har hendt under disse turene, at jeg har merket det bedøvende lokket som sakte men sikkert brer seg fra pannen og oppover i hodet. Kjent trøttheten komme smygende, farlig og forræderisk. Plutselig befinne meg i en kamp om å holde meg våken og mest mulig aktsom bak rattet.

Og så begynne med ritualene som forhåpentligvis fjerner trøttheten. Riste på hodet, skjære grimaser, rulle ned vinduet for å blåse frisk luft inn i kupeen, synge høyt, skru på litt heftig musikk. Noen ganger har trøttheten glidd over etter en tid. Noen ganger har jeg måtte gi opp, kjøre til siden og ta en høneblund.

Men mange gjør ikke en gang det. Bare fire av ti bilister stopper nemlig for å hvile når de blir trøtte, viser en landsdekkende undersøkelse Norstat har utført for Storebrand Forsikring.

- Det eneste riktige å gjøre dersom du føler deg trøtt og sliten bak rattet, er å stoppe opp og hvile. Ifølge vegtrafikkloven er det faktisk forbudt å kjøre dersom du er trøtt, uttaler direktør Tom Granquist i Storebrand.

GNI ØYNENE: Å gni seg i øynene for å kvikne til hjelper. Eller kanskje ikke?=

GNI ØYNENE: Å gni seg i øynene for å kvikne til hjelper. Eller kanskje ikke? © Foto: Pål André Skogen

Stygge ulykkestall

Undersøkelsen tar også for seg hva nordmenn gjør når de blir trøtte bak rattet. 24 prosent oppgir at de åpner vinduene, 22 prosent kjøper en kopp kaffe, mens 16 prosent skrur opp musikken. 14 prosent hevder at de aldri blir trøtte i bilen.

Takk og pris har jeg aldri sovnet bak rattet. Men svært mange sjåfører opplever akkurat dette. Selv om en er borte i bare ett par sekunder, kan det være nok. I undersøkelsen sier hver femte spurte bilist å ha opplevd ulykker eller nestenulykker som følge av trøtthet bak rattet. Et tall som stemmer godt overens med ulykkesanalysene til Statens Vegvesen.

Kristin Øyen i Trygg Trafikk hevder at 14 prosent av dødsulykkene på norske veier i 2008 skyldtes at sjåføren sovnet bak rattet.

- Mange tror nok de klarer å holde seg våkne på ren viljestyrke, eller er for lite bevisste risikoen de utsetter seg og andre for. Å gå 24 timer uten søvn tilsvarer en promille på 1.0, og gir svært stor risiko for ulykker, sier Øyen.

Hun forteller at gjesping, glipping med øynene samt at man småfryser eller har problemer med å konsentrere seg om bilkjøringen er tegn på at man bør hvile.

- Det er vanskelig å gi generelle råd om hvor ofte bilførere bør hvile, men vi anbefaler en kort pause og en liten benstrekk etter 2- 3 timers kjøring.

RADIO: Kanskje det hjelper med Foo Fighters på full guffe? Eller Burzum burde vel i hvert fall duge?=

RADIO: Kanskje det hjelper med Foo Fighters på full guffe? Eller Burzum burde vel i hvert fall duge? © Pål André Skogen

Trøtte veier

De fleste av oss - undertegnede inkludert - ville neppe tenke på å kjøre bil etter å ha vært våken i 24 timer. Men det kan være mange andre grunner, enn at man har "døgna", til at man blir trøtt i bil. En dårlig natts søvn, for eksempel. Eller veier som i seg selv virker søvndyssende. Antageligvis er det få som sovner under aktiv kjøring på en kupert og svingete vei.

Undersøkelsen viser også at eldre bilister er flinkest til å ta pauser når de blir søvnige. Mens 52 prosent av bilister over 50 år stopper bilen når de blir trøtte, gjelder dette bare for 33 prosent av bilistene under 30 år.

Et faktum undertegnede på 53 kjenner seg igjen i, og som kanskje handler om at man blir mer oppmerksom på egne potensielle brister etter som årene går.

- En del unge bilister overvurderer dessverre sine kjøreegenskaper, så dette er ikke så overraskende. Vårt råd til alle bilister, unge som eldre, er å sørge for å få nok søvn i forkant av lange turer, drikke vann jevnlig og heller spise hyppige småmåltider framfor ett stort, sier Tom Granquist i Storebrand Forsikring.

Det har vært flere, og enda mer illevarslende, undersøkelser om trøtte bilister. En undersøkelse Opinion gjorde for Statens Vegvesen i 2008 konkluderte med at 59 prosent av mannlige bilister hadde opplevd å sovne bak rattet. Og det høres jo unektelig voldsomt ut!

Vegvesenet konkluderte videre med at cirka 30 prosent av møte- og utforkjøringsulykker skyldtes at en sjåfør hadde sovnet.

FRISK LUFT: En av tingene vi gjør for å kvikne til, er å åpne vinduet for litt frisk luft.=

FRISK LUFT: En av tingene vi gjør for å kvikne til, er å åpne vinduet for litt frisk luft. © Pål André Skogen

Bilbransjen er selvsagt bevisst dette faktumet, og pøser på med sikkerhetssystemer - som for eksempel Mercedes-Benz E-klasse som overvåker ratt- og pedalbevegelser, og alarmerer deg ved et akustisk signal og bildet av en kaffekopp i fartsmåleren om den mener å registrere tegn på at du er trøtt.

Mer vanlig er diverse former for kjørefeltassistanse, som varsler om du krysser linjer du ikke skal krysse. En av de mer outrerte finnes hos VW Passat CC, der et kamera bak sladrespeilet holder øye med veimarkeringene, og automatikken til dels overtar styringen og vipper bilen tilbake i feltet om du er i ferd med å krysse en midtlinje uten å bruke blinklys. Tredje gangen det eventuelt skjer på samme kjøretur får du også et audiovisuelt signal om å holde i rattet og holde deg i ditt felt.

Gode råd til trøtte bilister:

* Stopp bilen og ta en "powernap" når du blir trøtt.

* Ha mat og drikke i bilen dersom du skal kjøre langt.

* Er dere flere i bilen, så bytt på å kjøre.

* Vær ekstra oppmerksom dersom du har sovet dårlig natten før.

* De fleste er trøttest sent på natten, samt på ettermiddagen.

RETT LØSNING: Ta en liten dupp...og du er som et nytt menneske/sjåfør etterpå.=

RETT LØSNING: Sving av og ta en liten dupp...og du er som et nytt menneske/sjåfør etterpå. © Pål André Skogen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!