Bilene blir stadig bedre. Og noen av de beste finner du her - siste års biler med terningkast 6.

For noen år siden kunne en motorjournalist levere fra seg en og annen helslakt av en test, men i dag hender det sjelden.

De siste tolv månedene, etter rundt 120 tester, har kun én bil fått 2 på terningen hos oss. Hvilket nærmer seg slakt. Men dette gjelder bare en versjon av en modell. Ellers har seks biler fått 3 på terningen. Et dårlig resultat i en bilverden der firere og femmere florerer. Men langt i fra slakt.

Disse i alt syv bilene er ikke produsert av kuriøse bilmerker vi knapt har hørt om. Det dreier seg om en Audi A3, en VW Polo, en Fiat 500, en Honda CR-Z, en Nissan Micra, en Nissan Juke og en Saab 9-5.

Hvorfor så dårlige? Les testene under her, og du får svaret.

Enda en grunn til å skygge unna slike biler, er at de som regel har søskenmodeller som scorer mye bedre, uten å være spesielt mye dyrere. Noen ganger er de sågar rimeligere.

Noen eksempler:

* I stedet for Audi A3 1,6 TDIE, som koster 251 800 kroner og får terningkast 3, kan du heller kjøpe skamroste A3 Sportback 1,2 TFSI til omtrent samme pris.

* I stedet for kjedelige VW Polo BlueMotion til 195 000 kroner, kjøp heller en perfekt Polo til samme pris - en 1,7 70 hk Comfortline.

* I stedet for å kjøpe Nissan Juke 1,6 DIG-T CVT 4x4, som vi har gitt 2 på terningen og bedt folk holde seg unna, så kan du kjøpe tohjulsdrevne Juke 1,6 Pure Drive som koster 100 000 kroner mindre, og får terningkast 5.

* I stedet for å kjøpe Fiat 500 1,2 Lounge, som vi ga terningkast 3, prøv heller Fiat 500 1,3 Mulitjet, som fikk 5.

* I stedet for å kjøpe terningkast 3 versjonen 9-5 Saab Aero Turbo4 XWD til langt over 700 000 kroner, kan du vurdere å heller kjøpe 9-5 Vector 2,0 TID4 til 200 000 kroner lavere pris, og bedre dom.

Les også:

Norges beste biler

De beste bil-appene

De beste og dårligste bilene til under 400 000

Bygg hus av gamle paller

DYR: Prisen er den største feilen med Honda CR-Z hybrid.=

DYR: Prisen er den største feilen med Honda CR-Z hybrid. © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!