Kan du kjøre på rødt, bli tatt i automatisk trafikkontroll, og hvor mye har alderen å si for straffen?

Særlig for ferske sjåfører blir det små marginer - kjører du for fort to ganger, kan du miste sertifikatet.

I tabellen nederst i saken ser du hvor mange feil du kan gjøre, før du får åtte prikker og risikerer å miste retten til å kjøre bil.

Nye og flere prikker

- Det som blant annet ble nytt når reglene ble forandret for et par år siden, er at du fikk flere prikker for de overtredelsene du gjør. I tillegg ble det dobbelt så mange prikker for personer med sertifikat på prøvetid, opplyser politiinspektør i Utrykningspolitiet (UP), Olav Markussen til vimennbil.no.

Med disse reglene vil det si at du får to prikker der du tidligere fikk én, og tre der du tidligere fikk to.

Du får også prikkbelastning dersom du:

  • Holder for liten avstand til forankjørende
  • Kjører i sperresone/foretar ulovlig forbikjøring
  • Kjører med trimmet motorsykkel eller moped
  • Unnlater å sikre barn under 15 år

Du får dobbelt straff dersom du har sertifikat nyere enn to år. Med denne ordningen vil det si at du får seks prikker i stedet for tre, dersom du for eksempel holder for liten avstand.

I tillegg får du tilsendt varsel allerede ved fire prikker, i stedet for ved seks prikker som i dagens ordning. Du får inndratt førerkortet i en periode på seks måneder ved åtte prikker - slik som før disse reglene trådte i kraft.

Se fullstendig oversikt nederst i saken.

PRIKK FOR Å LIGGE TETT PÅ: Å ligge for tett på bilen foran, gir prikk i førerkortet om du blir tatt for det. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com

Nye regler for prikkbelastning på førerkortet

SKAL RAMME DE UNGE: Fordi de unge ligger øverst på statistikken for høy fart og grove overtredelser. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.com

Rammer de yngste

Disse reglene rammer de ferskeste sjåførene hardest. Og det er meningen.

- Det er helt klart de yngste som oftest får beslaglagt førerkortet på stedet for høy fart og andre grove forseelser, sier politiinspektør i Politidirektoratet, Jan Guttormsen til vimennbil.no.

Det er også denne gruppen som ligger høyest på døds- og skadestatistikken.

Likevel viser direktoratets tall fra kamerabokser, eller automatisk trafikkontroll (ATK), at menn og kvinner i alderen 18-25 år sjeldent blir tatt med for stor hastighet.

- Det er fordi de vet hvor boksene står, og er oppmerksomme. De som oftest blir tatt i ATK, er voksne som er mer uoppmerksomme på hvor kameraboksene befinner seg. De yngre sjåførene blir tatt av politiet i kontroller som ikke er varslet på forhånd.

En test fra 2009 konkluderte i tillegg med at voksne bilførere lettere ser farlige situasjoner, enn sine yngre med trafikanter.

Politiet håper nå at de nye reglene vil oppmuntre unge sjårfører til å senke farten. Får de åtte prikker, mister de sertifikatet for seks måneder - og må ta teoretisk og praktisk eksamen på nytt. Noe som både er tidkrevende og kostbart.

Mener ordningen fungerer

Det finnes ingen statistikk på hvor mange som har mistet lappen på bakgrunn av ordningen etter den ble innført 1.1.2004. Systemet forvaltes av Vegdirektoratet, og Autosys, og da det ble laget var det ikke fokus på denne type statistikk, forteller Guttormsen.

- Grunnen er at systemet sletter prikkene når det er gått tre år, eller når vedkommende er blitt fratatt førerkortet for seks måneder på grunn av for mange prikker. Men jeg kan fortelle deg hvor mange prikker som er delt ut, hvor mange saker som er opprettet, og hvor mange personer som har fått tilsendt varsel.

Fra 1.1.2004 til 1.1.2011 er det registrert:

  • 890 534 prikker
  • 619 003 saker
  • 6233 brev/varsel

97,4 prosent av alle prikkene er gitt for fartsovertredelser. Av disse er rundt 80 prosent gitt for lavere overtredelser mellom 11 og 25 kilometer i timen over lovlig fartsgrense.

300 har fått åtte prikker eller mer

- Statistisk sett er det sannsynligvis ikke flere enn 300 personer som har fått åtte eller flere prikker ved ordningen i løpet av de første syv årene den har vært i bruk, sier Guttormsen.

Dette tyder på at ordningen med prikker og advarsler fungerer, mener han.

- Systemet med prikkbelastninger er ikke primært laget for å frata folk sertifikatet. Det skal ha en forebyggende effekt, samt gi sjåfører en sjanse til å skjerpe seg når de nærmer seg grensen.

Til sammenligning blir rundt 9 500 førerkort beslaglagt på stedet av politiet årlig.

- Årsaken til at det er så få som 14 av 54 som har mistet førerkortet som følge av prikker, skyldes blant annet ATK-saker hvor det ennå ikke er ført prikker, men hvor saken var til etterforskning.

Slik er prikkbelastningssystemet nå

Markussen håper endringene har gitt økt trafikksikkerhet.

- Endringene retter forkus mot ytterligere områder der overtredelser utgjør en trafikkfare, fare for tap av menneskelig eller alvorlige personskader. Jeg håper at fokuseringen, og prikkbelastningen vil gi en preventiv effekt overfor trafikkanter, sier UP-lederen.

Grunnlag for prikkbelastning

Dagens system

Fra 1. juli

Fra 1. juli med prøveperiode

Fartsovertredelser

11-15 km/t høyere i 60-sone eller lavere

1

2

4

16-20 km/t høyere i 70-sone eller høyere

1

2

4

Over 16 km/t i 60-sone eller lavere

2

3

6

Over 21 km/t i 70-sone eller høyere

2

3

6

Rødlyskjøring

2

3

6

Ulovlig forbikjøring

2

3

6

Brudd på vikeplikt

2

3

6

For liten avstand til forankjørende

-

3

6

Kjøring i sperreområde/ulovlig forbikjøring

-

3

6

Kjøring med trimmet motorsykkel/moped

-

3

6

Unnlatt sikring av barn under 15 år

-

3

6

Kilde: Samferdselsdepartementets pdf om prikkbelastninger pr 1.7.2011

Les også:

Disse spørsmålene ryker du på

Så mye kan det koste deg å smugle

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Vi har testet 521 biler

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!