Et navigasjonsapparat er en fin ting å ha. Det hjelper deg å finne fram, og mange av apparatene sier i tillegg ifra når du nærmer deg en fotoboks.

Se ikke bort fra at fotoboksvarslingen er vel så viktig for mange nordmenn som selve veiviserfunksjonen. Det handler ikke nødvendigvis om muligheten til å kjøre fortere, men om å få et hint sånn at en passer ekstra godt på farta når en nærmer seg boksen.

Se våre GPS-tester:

Garmin Nüvi 760: Lett å like

Garmin Nüvi 765T: Godbit med trafikkmeldinger

Mio Moov 200 Europe: Billig, men travel

Mio Moov 330: Stor skjerm, lav pris

TomTom Go930: Smartere til målet

TomTom One Europe 22: Hardkjør for småtass

I Norge regnes varslingen som lovlig. Paragraf 13a i Vegtrafikkloven spesifiserer bare "utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk" som forbudt.

I praksis betyr det at radar- og laservarslere er ulovlig, mens fotoboksvarsling fra GPS så vidt holder seg på rett side av grensa. Selv om det i samme paragraf også heter at det er "forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller".

gps bot=

GPS-BOT? Paragrafen åpner for at departementet kan presisere dette forbudet, men per i dag omfatter det altså ikke fotoboksvarslere.

Strenge sveitsere

I andre land, som i Sveits og Tyskland, er det annerledes. Den tyske bileierorganisasjonen Adac melder at GPS med fotoboksvarsling er forbudt i Sveits.

Forbudet inkluderer rendyrkede fotoboksvarslere uten kartfunksjon samt mobiltelefoner og håndholdte datamaskiner med fotoboksvarsling.

Les test av fotoboksvarsleren Road Pilot Micro Go her.

Forbudet gjelder uansett om apparatet er i bruk eller ikke. Politi og tollvesen kan beslaglegge apparatet, og sjåføren risikerer bot. Størrelsen på boten er ikke spesifisert, men oppgis å være "høy".

Tysk forbud - i alle fall teoretisk

I Tyskland er det - i likhet med Norge - ikke lov å bruke radar- og laservarslere. I autobahnens hjemland straffes bruk av disse med minst 75 euro i bot.

Tysk politi har ifølge Adac imidlertid også hjemmel for å beslaglegge fotoboksvarsleren din.

Men det er grunn til å tro at risikoen er temmelig teoretisk. I Tyskland er det enda vanligere enn i Norge å kjøre med en GPS, men tross mange kjørte mil i Tyskland har vi i motorredaksjonen til gode å se eller høre om at politiet har inndratt en GPS.

Skal du på biltur til Tyskland, er det dessuten greit å være klar over at tysk politi (og politiet i flere andre land) har flyttbare fotobokser. Disse vil du uansett ikke få noe varsel om fra GPS-en din.

Tro dessuten ikke at du slipper unna et blink i en fotoboks selv om du kjører i en norskregistrert bil. Den tyske innkrevingssentralen har varslet at den også skal kreve inn bøter fra utlendinger. Og "tysk grundighet" er mer enn et ordspråk.

Dermed blir mottoet: Hold deg til fartsgrensa, og du holder deg unna trøbbel.

Kjør til Alpene, og finn de beste skistedene her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!