Skillet mellom kompakt- og status-SUV-er er ikke alltid tydelig, men det handler om momenter som merkevare, pris og størrelse. Du kjenner deg fort som veiens konge i en stor SUV. Ulempen er at du må betale mye for å bli det.

Beste status-SUV

BMW X3

X3 er akkurat kommet i splitter ny versjon, men røttene til den gamle er beholdt. Også her er sportslighet prioritert - i bytte mot litt for stump fjæring får du kjøreegenskaper som minner om det du finner i en sportslig oppsatt normalbil. Firehjulsdriftssystemet er avansert og flytter kreftene dit de trengs, og det gir både en sikkerhets- og morobonus.

Den nye X3 har fått litt mer plass enn den forrige, og sammen med kjøreopplevelsen bidrar det til at den så vidt stikker snuten foran konkurrenter som Audi Q5 og Mercedes GLK.

Tolitersdieselen med 163 hk og åttetrinnsautomat er den opplagte motor/gir-kombinasjonen i Norge. X3 blir ikke sprek av 20d-motoren, men det holder. Prisspranget opp til de sekssylindrede utgavene er uansett uforholdsmessig stort.

FLOTT MILJØ: Det er ikke vanskelig å trives i BMW X3. © FOTO: Petter Handeland

Den sportslige

Porsche Cayenne

Ja takk, vi tar gjerne en Porsche Cayenne Diesel med "avgiftssnill" dieselmotor på 211 hk. Mest fordi Porsche klarer den nær sagt umulige oppgaven det er å gi en stor SUV på 2,1 tonn sportslig kjøreglede. Også en fin sitteposisjon og personbilaktig førermiljø skal ha sin del av æren.

At ikke Porsche Cayenne Diesel drar fra alt og alle, spiller mindre rolle. Den går fort nok for de fleste, og på våre veier handler sportslighet i liten grad om rå motorkraft.

Motoren fungerer utmerket i kombinasjon med åttetrinns automatgir, mens et firehjulsdriftssystem med nær slektskap til det du finner i Audi Q7, sørger for fremkommelighet og konsekvent oppførsel.

Prisen er selvfølgelig det største minuset, men Cayenne Diesel ligger i samme område som konkurrentene. Selv om startprisen er godt nede på 900 000-tallet, er du nok kvitt langt over millionen før du triller ut av butikken.

Porsche Cayenne D

SPORTSLIG: Porsche har klart kunststykket å få den gedigne SUVen til å føles sportslig. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Den komfortable

Mercedes-Benz GLK

Heldigvis står ikke Mercedes GLKs kantete former i stil til komfortopplevelsen. Forutsatt at du er konservativ i hjul/dekkvalg (det synes vi du skal være, for 20-tommerne som sto på en av testbilene, tok effektivt livet av fjæringskomforten), finner du akkurat det Mercedes lever av å levere i GLK: Topp komfort.

Det betyr ikke at kjøreegenskapene er svevende. Tvert imot: En direkte og følsom styring bringer sjåføren med på notene. Firehjulsdriftssystemet hjelper deg gjerne med å sende hekken litt ut hvis du ber om det med gasspedalen, også uten at du slår av antisladdelektronikken.

Med en lengde så vidt over 4,5 meter er GLK intet plassvidunder, og særlig gjelder det bagasjeplassen. GLK 220 CDI med 170 hk er billigste motoralternativ, og koblet til en moderne sjutrinnsautomat er ytelsene ifølge våre målinger bedre enn i X3 xDrive 20d.

KOMFORTABEL: Så lenge du holder felgdimensjonen innenfor normalen, er GLK svært så komfortabel. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!