Del

Begrepet "X Faktor" kommer egentlig fra matematikkens verden, der det betegner en ukjent faktor som gjennom en viss prosess kan bli kjent. "Hva er X?", som det heter i ligningenes verden.

I underholdningsverdenen brukes det om entertainere som har "noe ved seg" - en eller flere kvaliteter som ikke nødvendigvis er så enkle å definere.

I bilverdenen mener vi noe av det samme. Biler med høy X Faktor er biler som er kule, samtidig som det kanskje ikke er helt åpenbart hvorfor vi synes de er det.

Motorredaksjonen har tidligere kåret sine "400.000 kroners-modeller" og sine "200.000 kroners-modeller".

Nå kårer vi våre X Faktor-modeller. Kåringen er mer basert på subjektive oppfatninger enn objektive kvaliteter, og kan sådant ikke diskuteres. Men gjerne mislikes!

Det eneste kravet er at bilene vi velger skal ha priser folk flest kan leve med. Har du andre forslag til biler med høy X Faktor, så sleng deg på under kommentarfeltet!

Petter Handeland - Peugeot RCZ

Petter er 26 år gammel, samboer og har ingen barn. Kjører Subaru Impreza 1997-modell og Mitsubishi Starion Turbo 1983-modell.

RCZ ser kul ut på bilder, men den er enda kulere i virkeligheten. Jeg er ingen fan av franske biler, men denne pirrer meg skikkelig, og jeg synes det er utrolig moro at litt småtrauste Peugeot har laget en slik bil. I tillegg har den kanskje markedets beste turbomotor (1,6 turbo), som gir gode ytelser og lavt forbruk.

Lest test her

PETTER: Peugeot RCZ=

PETTER: Peugeot RCZ © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Geir Svardal - BMW 1-serie

Geir er 52 år, ugift og har en datter på 11 år hos seg annen hver uke. Kjører Ford Focus 1,6 TDCI 2008-modell.

Dette er en vanlig bil, men samtidig en bil jeg ofte snur meg etter - særlig hvis den er i en farge som kler den uvanlige karosseriformen. 1-serie har dette udefinerbare kule over seg; et eller annet som gjør at du legger merke til den i mengden av modeller. Slik det ofte er med mennesker, klarer jeg ikke helt å sette fingeren på hva det er som gir den en høy X Faktor. Den er bare sterkt tilstedeværende og hevder seg godt, uansett hvem den menger seg med, og uten å være snobbete. Det hjelper også at kjøreegenskapene er sjokkerende gode.

Les test her

GEIR: BMW 1-serie=

GEIR: BMW 1-serie

Pål André Skogen - BMW M3 E30

Pål André er 22 år gammel og single. Kjører Mazda MX-5 1,6 1998-modell.

Denne modellen er veldig basic, men det funker likevel utrolig bra. Det er et eller annet med de firkantede skjermbredderne. De er enkle, men effektive. Og så har den jo en rik historie når det kommer til racing. Bare synd de er så dyre.

Les test her

PÅL ANDRÉ: BMW E30 M3=

PÅL ANDRÉ: BMW E30 M3

Knut Arne Glesne - Citroën DS3

Knut Arne er 30 år, gift og har barn på 5 og 2 år. Kjører VW Passat 2,0 TDI 4Motion 2006-modell.

DS3 er råtøff å se på. Den har mange små detaljer og store linjer som møtes på mange tøffe og annerledes måter. Med kontrastlakkert tak, og frisk farge på felger og speil, blir den enda mer synlig. Interiøret er også friskere enn i småbiler flest. Bilen finnes med motorer som gjør den grom, men den behøver ikke det for å gi både eier og de som ser den store smil.

Les test her

KNUT ARNE: Citroên DS3=

KNUT ARNE: Citroên DS3 © Egil Nordlien HM Foto

Svein-Erik Hole - Lancia Delta

Svein-Erik er 40 år, gift og har barn på 3 og 5 år og kjører VW Passat 1,6 TDI Bluemotion, stasjonsvogn. 2010-modell.

Det finnes dessverre ingen offisiell import av Lancia til Norge, men noen importeres jo likevel. Som Delta, som har et utseende som skiller den ut fra røkla. Mange liker den ikke, men jeg synes den er en designperle, med personlighet så det rekker. En herlig annerledes bil i Golf-klassen!

Les test her

SVEIN-ERIK: Lancia Delta=

SVEIN-ERIK: Lancia Delta

Andreas Handeland - Audi A5 Sportback

Andreas er 28 år, gift og har barn på 4 og 2 år. Kjører Mazda CX-7 diesel 2010-modell.

A5 Sportback er linjevakker, barsk, har gromme motorer og kvasse kjøreegenskaper, og oser av klasse og tysk ingeniørkunst på innsiden. Dessuten takler den et par mindre unger, og nesten en barnevogn også. Favoritten hadde vært en 2,0 TFSI Quattro, men skulle alltids klart meg med en 3,0 TDI Quattro også¿;-) En utvendig sportspakke - uten det helvetes stramme S-LINE-understellet - er elementært.

Les test her

ANDREAS: Audi A5 Sportback.=

ANDREAS: Audi A5 Sportback.

Terje Bjørnsen - Jaguar X-Type

Terje er 48 år, gift og har barn på 18 og 20 år. Kjører 2006-modell Audi A3 1,9 TDI Sportback.

Siden det er snakk om X-faktor her, må det jo selvfølgelig bli en pent brukt, velholdt Jaguar X-Type av litt eldre årgang med god servicehistorikk. Gjerne fra en nypensjonert kontorsjef med adresse i Holmenkollen. Finn en bil med det rette utstyret, altså trevirke fra en middels skog og skinninteriør fra en hel kuflokk. Mange av de eldre modellene med V6-bensinmotor skilter også med 4WD. For de fornuftige finnes et forhjulsdrevet dieselalternativ. Kolonitiden virker med ett ikke så fjern likevel.

Les test av Jaguar X-Type 2004-modell

© Terje Bjørnsen

Øyvind Jakobsen - BMW 5-serie Touring (E60/61)

Øyvind er 39 år, gift og har barn på 1, 4 og 8 år. Kjører Ford S-Max TDCI 2010-modell.

Som regel er det sånn at den gamle modellen brått blir veldig gammel når en ny modell kommer. Med BMW 5-serie synes jeg ikke det er sånn. Tvert imot, forrige generasjon ser veldig bra ut i mine øyne. Hadde det ikke vært for at den har rullet rundt på veiene i flere år allerede, og at en ny nettopp har tatt over, kunne den nærmest uforandret ha blitt lansert som en splitter ny bil i dag. Legg til at kjøreegenskapene er flotte også etter dagens målestokk, og at prisene nærmer seg det overkommelige, så skjønner du kanskje mitt valg.

Les test her

ØYVIND: BMW 5-serie Touring=

ØYVIND: BMW 5-serie Touring © Egil Nordlien HM Foto

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!