Vi var ikke spesielt overbevist - helt til vi hadde prøvd bilen og sett prisen.

I dagens europeiske bilmarked er det helt avgjørende å ha et eller flere dieselalternativer på programmet. I noen store bilmarkeder, som f.eks. Italia, ligger dieselandelen på rundt 50 %. Selv om vi hinker etter i Norge, er det liten tvil på salgsstatistikken at dieselmotorer blir mer attraktive for kundene.

Det er ingen hemmelighet at X-Type baserer seg på en modifisert Mondeo-plattform, og da kommer det ikke som en stor overraskelse at dieselmotoren stammer fra Jaguars moderkonsern. 130 hesteren med 330 Nm finner du også i Mondeo.

Vi hører ikke med til dem som rynker på nesen over bilfabrikkens plattformtankegang. Poenget er hva du får til med det du har for hånden. Mondeo er et veldig bra utgangspunkt for en mellomstor familiesedan, og Jaguar har utviklet teknikken i riktig retning.

  

Mindre påtrengende dieselklima

Et eksempel kan være lyden fra dieselmotoren. Det var ikke mange ukene siden jeg hadde kjørt en faceliftet Mondeo med tilsvarende motor, og både lydmåleren (se testdata) og mine ører fortalte en klar historie om bedre lyddemping og et mindre påtrengende dieselklima i X-Type.

Et annet er måten X-Type kjører og føles. Den er stram og fin i understellet, samtidig som lyder fra hjulopphenget er nesten umerkelige, selv om du ramler oppi et realt asfalthull med skarpe kanter og alt faget tilhørende. Vår bil, utstyrt med skinninteriør en Jaguar verdig, gir også den følelsen som skal til for å ta opp kampen med de tyske prestisjebilene i samme segment.

Årsaken til at vi finner X-Type 2,0D så attraktiv, ligger dels i de nevnte kvaliteter som lekker premiumbil, dels i prisen og dels i motoren. Dieselversjonen begynner på 365 000 kroner, rett i ansiktet på en av hovedkonkurrentene - Audi A4 TDI 130 hk. Sport-versjonen ligger på 381 000 og Executive-utgaven; der bl.a. skinninteriør er standard, kommer på 386 000 kroner.

Det gjør X-Type 2,0D til den rimeligste måten å kjøre Jaguar på, men langt fra den dårligste. Sammenlikner vi testresultatene våre, ser vi at den i spurtstyrke holder omtrent følge med en X-Type 2,5-liter automat vi har kjørt på test tidligere. Dieselversjonens styrke, den enorme trekkraften fra lave turtall, gir uanstrengte akselerasjonsreserver uten at du behøver å vispe mye med girspaken.

I likhet med den minste bensinversjonen 2,0 V6 er X-Type 2,0D forhjulsdrevet, mens de øvrige modellene har 4WD. Likevel er veiegenskapene svært nøytrale og overraskende sportslige, så det er først og fremst på vinterføre dette vil være et savn. Jaguar tar ekstra for stabilitetskontroll; riktignok ikke mer enn 4300 kroner.

Som leseren sikker skjønner, gikk vi fra å være skeptisk til å bli temmelig begeistret for kombinasjonen X-Type og diesel. Nå er vi riktig spente på hva stasjonsvognutgaven av X-Type vil bringe våren 2004. Da kommer nemlig Jaguar for første gang til å ha et bortimot komplett program til å utfordre BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes C-klasse.

terje.bjornsen@hm-media.no

 

JAGUAR X-TYPE 2,0D

Motor: R4, 1998 cm3

Ytelse: 130 hk - 3800 o/min

Dreiemoment: 330 Nm - 1800 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R16

Egenvekt: 1502 kg

Bagasjerom: 452 liter

Forbruk EU-mix: 0,56 l/mil

0-100 km/t, fabrikk: 9,9 sek

Toppfart, fabrikk: 201 km/t

Pris: Fra 365 000,-

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!