Del

Det er ikke uten grunn at snaut én av tre nye biler selges med drift på alle fire. I tillegg til å bedre fremkommeligheten på bilen, får man også bedre grep siden flere kontaktflater med underlaget har friksjon. Vinteren i Norge byr hvert år på ekstreme føreforhold, og firehjulsdrift er gull verdt, både for fremkommelighetens og trygghetens skyld.

Ofte kostbart

Å velge drift på alle fire på en bilmodell, kan med våre avgifter bety titusener i påslag på prislappen. Eksempelvis koster en Audi A4 Quattro stasjonsvogn 43 000 kroner mer enn tvillingen med drift på forhjulene.

Ser vi på Nissans storselger Qashqai , koster den også 43 000 kroner mer med 4x4 enn modellen uten, hvis vi ser på modellen med toliters dieselmotor og utstyrspakke Visia. Så forskjellene mellom de ulike produsentene trenger ikke nødvendigvis være så store, selv om det generelt sett er i dette leiet det ligger.

Men, det finnes håp. Du trenger ikke pantsette både hus og hytte for å sikre deg en vinterskodd bil. Vi viser deg her fem eksempler på dette, der alle ligger mellom 260.000 og 350.000 kroner.

Ofte har de billigere bilene enklere 4x4-systemer, men uten at du som sjåfør trenger å merke stort under normal kjøring.

Obs! Subaru Impreza har nå fått en nedtrimmet versjon av tolitersdieselen du kan lese om i saken under. Med 109 hester og 300 Nm synker prisen til 289 900 kroner. Suzuki SX-4 har visstnok fått et bedre 4x4-system i den oppgraderte modellen. Skoda Octavia har fått på plass en ny motor siden sist, en 1,6 TDI med 4x4 som starter på hyggelige 287 700 kroner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!