KORT OG HØY: Toyota Verso-S er knapt 4 meter, men skal romme mye. © Toyota

Paris er stedet for høstens nyheter på bilfronten. På den store europeiske bilutstillingen lanseres nyheter på løpende bånd. Noen er lekket på forhånd, mens andre venter helt til utstillingen åpner.

Her finner du noen av de viktigste nyhetene innenfor begge kategorier.

0-100 på 2,5 sekunder

Lamborghini Sesto Elemento er en ekte superbil. Ytelsene lukter det svidd av: 2,5 sekunder skal det ta å flytte bilen fra 0 til 100 km/t.

Ved siden av at V10-motorens 570 hk skal ha sin del av æren, er dette også et resultat av en lettvekststrategi: Bilen veier under et tonn.

Toppfarten er ifølge Lamborghini på "godt over 300 km/t".

Ny Toyota-tass

Verso-S er under 4 meter lang, men Toyota lover at den skal romme riktig så mye. I tillegg til mer plass enn en normalt ville ventet i en så liten bil, har den også en rekke oppbevaringsløsninger i beste flerbruksbiltradisjon.

Samtidig melder Toyota at bilen byr på en kvalitetsfølelse som ikke er vanlig for bilstørrelsen.

Toyota omtaler Verso-S som noe i retning av en etterfølger til Yaris Verso, som i Norge blant annet ble populær blant håndverkere. Verso-S kommer med motorer med fra kun 113 g CO2/km, hvilket bør gi pene priser.

Eldrevet familiestasjonsvogn

VW-eide Skoda er opptatt av å vise sin grønne side. Blant nyhetene er en batteriedrevet Octavia stasjonsvogn (som du kan lese test av i normalversjon her), altså en vaskekte familiebil med det som trolig er starten på framtidas framdriftsteknologi.

Om det ikke skorter på plass, gjenstår imidlertid fortsatt en hel del på rekkevidde. Etter 14 mil er det nemlig på tide å lade batteriene igjen, og det tar fire timer hvis du har en ladestasjon med 400 volt tilgjengelig (åtte timer på det vanlige strømnettet).

Om den er en familiebil, er den altså ennå ikke en feriebil.

SONY DSC=

RÅSKAP: 570 hk og under ett tonn. Slik blir det heftige ytelser av. FOTO: Lamborghini

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!