Del

Man kan saktens spørre seg: hva er poenget med Citroën Lacoste? Hva er poenget med at en kjent produsent av dyre sportsskjorter skal "kle opp" en konseptbil?

Dette er neppe en bil du vil oppleve serieprodusert, og den hinter vel heller ikke så mye om hvordan fremtidens Citroën vil se ut.

Presseavdelingen hos Citroën har på sin side publisert en del høytsvevende svada, som om bildene illustrerte en selvhjelpsbok til fullkommen lykke. Ikke uvanlig, det heller.

Lacoste skal vises frem under Paris Motorshow neste måned, og der ligger vel litt av svaret. Særlig franske bilprodusenter liker å vise frem noe riktig iøynefallende når de deltar på bilutstilling på hjemmebane.

Og det har ofte vært en god synergieffekt av at to kjente merkevarer klør hverandre på ryggen!

Men denne konseptbilens tilblivelse har vel bakgrunn i noe mer enn velkledd publikumsfrieri og PR-søkende nasjonalsjåvinistisk ekshibisjonisme?

Dashbordet er high tech, men minner om tennisspillene på gamle computere. Dockingstasjon for iPhone/iPod hører selvsagt med.=

COMPUTERTENNIS: Dashbordet er high tech, men minner om tennisspillene på gamle computere. Dockingstasjon for iPhone/iPod hører selvsagt med. Foto: Citroën

Sporty

Joda. Konseptbiler inneholder ofte enkeltløsninger man etter hvert kan finne på mer jordnære modeller. Dessuten understreker de en fantasirikdom vi skal være glade for at bilingeniører og -designere besitter.

Citroën Lacoste har for eksempel en særdeles lav innstigning, noe mange mennesker ville sette pris på. Og se på taket, eller bøylen, som løper mellom A-stolpene og hekken. Et slags T-tak - bare at bøylen går i lengderetning mellom fører og passasjer, og ikke på tvers.

Begynner det å regne, fylles en lys gul beskyttelseskappe med luft, og brer seg ut fra hver side av bøylen.

Vi må også si oss enige i at bilen forener begrepene fritid, sport og - eh - bil. Se bare på felgene, som åpenbart er inspirert av golfballer. Og dashbordet som er inspirert av tennis. Den typen "tennis" vi bedrev på fordums primitive dataspill.

Vi ser også en iPhone eller iPod på plass i en dockingstasjon. Noe som definitivt vil komme på fremtidens biler.

Setene ser ut som om de er utlånt fra et tivoli. Den bakerste benken kan felles ned om du vil ha mer bagasje med deg, og ellers finnes det flust av hulrom for småting rundt omkring.

To kjente varemerker har slått seg sammen.=

SYNERGI: To kjente varemerker har slått seg sammen. Foto: Citroën

Ved første øyekast er det lett å anta at dette er en elektrisk dreven bil. Men det finnes faktisk en tresylindret motor gjemt mellom forhjulene.

Så den kan kanskje kjøres. Eller ikke? Det spiller egentlig ingen rolle. Det viktigste er at merket som ga oss 2CV og DS - og som senere har tilbrakt årtier med å lage rullende gjesp - bekrefter det biler som DS3 Racing og flere andre nyere konseptbiler viser. Citroën har begynt å leke seg med design og teknikk igjen.

Les også:

Citroën Survolt

Citroën C4 - klassens mest komfortable

Her er den nye padda

Her er den nye moten

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!