Land Rovers minste modell noensinne lanseres på Paris-utstillingen neste uke. Den skal sikte seg inn på en yngre og mer urban målgruppe enn de andre modellene fra det tradisjonsrike merket.

Bilen leveres med tre forskjellige motoralternativer. Én 2,2-liters dieselmotor på 150 eller 190 hester, og en toliters bensinmotor på 240 hester. Dette er de samme motorene som Ford har lansert i sin oppdaterte Mondeo. 150-hesteren kombinert med forhjulsdrift skal, ifølge Land Rover, ha et CO2-utslipp på mindre enn 130 g/km, og et blandet forbruk på 0,41 l/mil.

Land Rover Range Rover Evoque=

SPORTSLIG: Land Rover har dratt sports-SUV-konseptet enda litt lenger med Evoque.

Luksusbil

Det er liten tvil om at dette er en luksusbil, og det meste av utstyr som er tilgjengelig på storebrødrene Range Rover og Range Rover Sport finnes også her. Det inkluderer blant annet et kamerasystem som gir deg et oversiktsbilde av bilen, adaptive lys og blindsonevarsling. De firehjulsdrevne modellene får også det patenterte Terrain Response-systemet. Det lar deg forberede bilen på de terrengutfordringene som kommer.

Desginmessig er det ingen tvil om at Evoque er blant de aller tøffeste bilene som kommer på markedet neste år. Land Rover har valgt å utvikle det sportslige imaget til Range Rover Sport videre.

- Evoque er en dristig utvikling av Range Rovers design med stigende midtlinje, og skuldre som følger hele bilens lengde. Range Rover Evoque har en dynamisk profil med et kraftig atletisk uttrykk, sier Land Rovers designdirektør Gerry McGovern i en pressemelding.

Land Rover Range Rover Evoque=

BESLEKTET: Interiøret er forholdsvis likt som i Range Rover Sport.

Både tre- og femdørs

Bilen leveres i både tre- og femdørs versjon. Modellen med tre dører er en fireseter, mens femdørsvarianten har fem seter.

Her til lands er kompakt-SUV-er fryktelig populære, og også de dyrere modellene selger godt. Audi Q5, Volvo XC60 og Mercedes-Benz GLK ble begge tatt godt imot da de ble lansert. Snart er også en ny versjon av BMW X3 på vei. Nå blir det altså enda en konkurrent i dette segmentet.

Salgsdirektør i Land Rover Norge, Rune Pedersen, sier at de ikke har noen priser klare enda. Likevel har de estimert at modellen med tohjulstrekk og 150-hesters dieselmotor vil koste rundt 550.000 kroner. Det er en god del dyrere enn konkurrentene, men det gjenstår også å se hvor mye ekstrautstyr som følger med. Det utgjør ofte en stor del av prisen på slike biler.

- Range Rover i Storbritannia sier at de vil ha biler på veien til sommeren. Vi satser på å levere ut de første kundebilene her til lands i september, sier Pedersen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!