VW Passat er alltid en innertier på det norske markedet. Nå er siste generasjon på vei til forhandlerne.

Del

I august skrev vi om nye VW Passat, som vi tipper har gode sjanser for å bli neste års bestselger i Norge - fortrinnsvis som stasjonsvogn.

Et relativt sikkert tips. 15 millioner Passat er solgt siden den ble lansert i 1973, og modellen har i alle år vært en pengemaskin for VW.

Nå er den 7. generasjonen lansert under Paris Motor Show, og her kan du se flere bilder, både av sedanen og stasjonsvognen. Begge lanseres nemlig samtidig, noe som er heller uvanlig.

Interiøret i nye Passat blir enda mer premium. Foto: VW

Interiøret i nye Passat blir enda mer premium.

Barnefamilier

Nye Passat kommer særlig til å appellere til barnefamiliene. Den er 4,76 meter lang, 1,82 meter bred og har et bagasjerom som sluker det meste.

En av de mer kuriøse, men absolutt nyttige, nyhetene er at du kan åpne bagasjeromslokket ved å bruke foten på en knapp under støtfangeren. Kjekt å ha når du står der, med armene fulle av bæreposer og unger.

Som vanlig er, hentes snacks fra toppmodellene i familien, for å gjøre bilen mer premium. Passat har fått en design som minner litt om luksussedanen Phaeton, og interiøret har blant annet hentet elementer fra Touareg.

Som vanlig er en haug diesel- og bensinmotoralternativer på plass, enda mer gjerrige og utslippsvennligere enn før.

Som i dag kan du velge mellom utstyrsnivåene Trend, Comfortline og Highline, og de fleste motorene kan leveres med den populære automatkassen DSG.

Forsalget av nye Passat starter i oktober, og de første vil få sine biler i desember. Prisene er ikke klare.

Og husk - nå kan det også lønne seg å kjøpe utgående Passat-modell. Ofte stappes disse fulle av utstyr og lempes ut for en rimelig penge, for å gjøre plass til den nye gutten i klassen.

Fortsatt lett å se at dette er en Passat. Designgenene er ivaretatt. Foto: VW

Fortsatt lett å se at dette er en Passat. Designgenene er ivaretatt. Foto: VW

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!