Tekniske data

Ferrari 458 Italia

MOTOR, CCM: V8, 4499

EFFEKT, HK VED O/MIN: 570/9000

DREIEM., NM VED O/MIN: 540/6000

EGENVEKT, KG: 1380

LxBxH, CM: 453 x 194 x 121

BAGASJEROM, LITER: Ikke oppgitt

DEKKDIMENSJON: 235/35ZR20 foran, 295/35 ZR20 bak

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,37

CO²-UTSLIPP, G/KM: 320

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 3,4

TOPPFART, KM/T: over 325

PRIS FRA, KR: Ca. kr 2,2 millioner før norske avgifter

Fører-døren åpner med et ping.

Jepp. For selv om det er en helstøpt metalldør, er den lett som laget av karbon, og den åpner så absolutt med et hørbart ping. Den åpner dessuten til et relativt utfordrende førermiljø.

Liker du denne saken?

Del saken med andre!

Ferrari har vært modige og redesignet mange av standardfunksjonene i cockpiten på en sportsbil.

Sensasjonell lyd

V8-eren på 4,5 liter våkner umiddelbart til liv, og den fungerer bra fra forbausende lavt turtall. I hvert fall når du tar i betraktning det skyhøye effektuttaket på 570 hester ved 9000 omdreininger.

Maksimalt dreiemoment er 540 newtonmeter ved 6000. Gassresponsen er skarp som et barberblad.

Eksoslyden er som du forventer fra Ferrari - sensasjonell!

Men var det en tabbe av Ferrari å utstyre bilen med dobbeltclutchkasse? Svaret er ganske enkelt nei.

Ole-Martin Lundefaret, Broom.no

Verdens ti raskeste biler

Bugatti Veyron er styggrask, men verdens raskeste bil er den ikke. Her får du hele topplista.

Den automatiserte manuelle syvtrinnskassen involverer sjåføren akkurat så mye som den bør. Samtidig besørges den nesten overjordiske skiftesmidigheten man kun finner som resultat av denne dobbeltclutchpatenten.

2010-nyheten 458 Italia er ikke bare en Ferrari, men også en av de mest moderne sportsbilene du kan få. Bilens budskap er mer enn dyp lidenskap og ekstrem ytelse, bilen er også fra fabrikken et uttrykk for teknologisk nivå og ledelse.

=

GI JERNET! :Eksoslyden er like skarp som øvrig respons i bilen. Ved lett pådrag åpnes bare det midtre eksosrøret, mens idet du gir jernet, åpner alle tre.

Oppsiktsvekkende utvikling

458 Italia er faktisk en ideell bil å sette de siste tre-fire tiårs oppsiktsvekkende utvikling i sportsbilers ytelse i perspektiv med.

Du husker kanskje 1975-modellen av Ferrari 308 GTB? Den var utstyrt med en 3-liters V8-er som ytte 255 hester.

Etter utallige større og mindre utviklingstrinn, ga den i 1989 omsider stafettpinnen videre til 348-modellen, med 295 hester fra sin 3,4-liters V8-er. Etterfølgeren Ferrari 355 kom i 1994, med 380 hester, og som igjen ble etterfulgt av 360 Modena i 1999 med 400 hester.

Og inntil nylig var siste kapittel i denne historien 2004-nyheten F430 med 483 hester. Og akkurat idet vi alle var i ferdmed å tro at underholdningspolitiet hadde overtatt hele bilbransjen,kommer altså Ferrari med 570 hester sterke 458 Italia.

Effektøkningen på 87 hester er den største enkeltøkningen i hele denne 35-årsperioden.

=

Vel om bord er girskiftene som sagt presise og særdeles smidige.

Og likevel får du en deilig dytt i korsryggen hver gang. Denne kraften kommer altså fra den nye 4499 kubikk store V8-eren med kodebetegnelse F163FB.

Motoren har i hovedtrekk beholdt arkitekturen fra F430 motoren, inkludert veivakselen i flatplanedesign. I tillegg har den fått direkte-innsprøytning, som bidrar til at det er mulig å utnytte den saftige kompresjonen på 12,5:1.

=

LIDENSKAP OG YTELSE: 2010-nyheten 458 Italia er en av de mest moderne sportsbilene du kan få. Bilens budskap er ikke bare dyp lidenskap og ekstrem ytelse, men også fra Ferrari-fabrikken et uttrykk for teknologisk nivå og ledelse.

Mer Ferrari

Kort sagt har Ferrari overgått seg selv og gitt oss en spesifikk ytelse på 127 hester per liter uten å bruke noen form for pustehjelp.

Dette er mer enn bare kraft. Dette er bruk av teknologi for å forbedre den formen for kraft vi forventer av Ferrari. For det er ikke bare mer kraft, det er mer Ferrari. Ferrari 458 Italia er bygget over et splitter nytt aluminiumschassis.

Strukturelt er det 20 prosent stivere enn 430-chassiset, men har likevel mye til felles med 430-chassiset. Blant annet har ny teknologi gitt dramatisk redusert veggtykkelse.

Bilens ytre "skinn" i tak, dører og panser er faktisk bare én millimeter tykt. Skinnets form er det Pininfarina som står for, og de ytre linjene har klare referanser til Ferraris banebil.

FXX (som igjen er en slags videreutviklet Enzo). Mange små, men effektive detaljer i karosseriet håndterer luftstrømmene på samme måte som i en Formel 1-bil , men helt uten bruk av store vinger og spoilere.

=

Thor Olav Moen, tekst og foto, Vi Menn

ABC til italiensk vin

Bokstavene ABC betyr alt i den italienske verdenen av vin.

Girskift på F1-nivå

Bilen ser spesielt elegant ut i profil. Det skyldes i stor grad at 458 har svært lang akselavstand i forhold til bilens lengde.

Som med alle nye Ferrarier er det Brembo som står bak de keramiske bremsene. 20-tommershjulene er skodd med Michelin Pilot Sport, spesialtilpasset akkurat 458.

Men den kanskje største nyheten i denne til nå mest rendyrkede sportsbilen fra Ferrari, finner vi i transmisjonen. For det første er det ikke være mulig å få 458 med manuell girkasse. Etterspørselen er bare ikke der, forteller Ferrari.

Ferrari har utstyrt 458 Italia med den samme sjutrinns dobbeltclutchkassen som ble introdusert i California. I stedet for å fortsette med den enkeltclutchede, automatiserte, manuelle girkassen som står i 430 Scuderia. Som jo også må kunne sies å være svært rask med 60 millisekunds girskift, sammenlignet med 40 millisekunder i en Ferrari F1-bil.

=

GOD BALANSE: Interiør og instrumentering er kompakt og futuristisk. Det fungerer svært bra også i praksis, ettersom det pikante forholdet mellom god ergonomi og mer barnlig utseende design er godt balansert.

=

GOD BREMSEKAPASITET: Enhver heftig kjøretur må ta slutt en gsng, og bremsekapasiteten i 458 Italia er ekstrem. Under en dag på banen vil de karamsike skivene motstå alle tilløp til fading og bremse friskt lenge eter at Michelin-dekkene har gitt opp ånden.

Uinspirerende tomgang

Skiftetiden er nå nede i 50 millisekunder. Interiøret i nye 458 er utført av designdirektør Donato Coco. Og det utfordrer puristene. Instrumentpanelet består av en diger sentralt plassert turteller med 10 000 omdreininger på tallerkenen.

Turtelleren er flankert av to TFT-displayer (Thin Film Transfer, best kjent fra skjermene i bærbare PC-er). Disse viser instrumentdata, alt fra rundetidsteller til oppvarmingsstyring til alminnelige klokkevisninger.

Du vrir om tenningsnøkkelen, du trykker på knappen, og de to sylinderrekkene med 90 grader mellom seg våkner entusiastisk til live. Men akkurat som de fleste andre høyytelsesmotorer med direkte innsprøytning, demper V8-eren seg til en heller tam og uinspirerende tomgang.

Står man stille, er lyden til forveksling lik en Civic med småråttent eksosanlegg. Heldigvis bedrer den situasjonen seg raskt. Når du trekker til deg padleåren på høyre side, legger girkassen inn førstegir. Det går en lett, liten rystelse gjennom bilen, og du er i gang. Dermed har føreren et suverent register opp til maks ytelse ved 9000.

=

Den potente V8-eren responderer helt nede fra 1500 omdreininger og hele 80 prosent av maks ytelse er tilgjengelig allerede fra 3250 omdreininger.

Alt Ferrari kan

Aerodynamikken er ikke uventet en viktig del av våpenarsenalet til en bil som akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder og når en topphastighet på over 325 km/t.

Et nøkkeltall er over 300 kilo negativt løft ved toppfart, som er mektig imponerende for en bil uten vinge bak. Luftmotstandskoeffisienten er dessuten enda bedre enn på forgjengeren F430 Ferrari 458 Italia er en forseggjort bil. Rask, komfortabel og likevel superspennende å kjøre.

Den er på mange måter alt om hva Ferrari kan om motorsport pakket i en delikat bil for landeveien.

Den gir akkurat samme følelsen som når du besøker fabrikken og vandrer mellom vindtunnelen på den ene siden og Formel 1-sjappa på den andre. Ferrari 458 handler like mye om forskning og utvikling som om ren fart.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!