10.Saleen S7 Twin-Turbo: 350-410 km/t

De snakker selv om en toppfart på nærmere 400 km/t. Kanskje over. Men det hjelper lite når det ikke er testet. Derfor får den 750 hestekrefter sterke Saleen S7 Twin Turbo en tiendeplass på lista. For et eller annet sted inn her skal den, vi er bare ikke helt sikre på hvor!?

9. Porsche Carrera GT: 330 km/t

Den offisielle toppfarten er 330 km/t. Da undertegnede fikk sitte på med Sascha Massen - på flystripen til en nedlagt russisk flybase ved Grosse Döln utenfor Øst-Berlin - nådde vi «bare» 324 km/t. Men, toppfart var definitivt ikke hovedmålet da Porsche lagde denne bilen, da ville den sett helt annerledes ut.

Rundetider sto på toppen av prioriteringsliste, både på Nürburgring og andre racerbaner. Derfor er den raskere rundt de fleste racerbaner enn en bil som Ferrari Enzo. Og lyden fra V10-motoren på 612 hester? Noe av det mest magiske man kan høre!

8. Lamborghini Murcielago LP640: 340 km/t

Du kjenner kanskje historien om hvordan Lamborghini ble startet. Feruccio Lamborghini tjente fett på sin traktorproduksjon, og brukte en del av pengene på dyre biler. Nærmere bestemt Ferrarier. Men da han syntes at servicen var så dårlig, og deleprisen så høy, bestemte han seg for å lage en egen bilfabrikk.

Den mest legendariske bilen han står bak er uten tvil Countach. Med et design som var 50 år før sin tid - og en layout med langsmontert V12 bak førereren - har den dannet skole for stort sett resten av verdens superbiler.

Murcielago er etterfølgeren og med en toppfart på 340 km/t, er det ingen tvil om at den krever respekt. Men, bilen mangler mye av identiteten til Countach, og er definitivt ikke like grensesprengende designmessig. I det minste har Audi - som nå eier superbilprodusenten - rettet på én ting. Lamborghinier er ikke lenger som traktorer å kjøre.

Se også:

7. Pagani Zonda F: 346 km/t +

Det er Mercedes-Benz som leverer den 650 hestekrefter sterke kraftpakka, som klarer å dytte Pagani-kunstverket gjennom lufta i en hastighet av over 346 km/t. Selv om designet kan diskuteres, så er det ingen tvil om at dette er den produksjonsbilen i verden der detaljarbeidet er best. Fra ratt, gjennom instrumentpanel og pedaler, til hvordan eksosrørene går ut bak er denne bilen gjennomført til det maniske. V12-motoren sørger for at også toppfarten er gjennomført, og sikrer den en sjuendeplass på lista over verdens 10 raskeste.

6. Jaguar XJ220: 350 km/t

Til og med Elton John bestilte en Jaguar XJ220, bilen som skulle få stoltheten tilbake i britisk automobilproduksjon. Tom Walkinshaw (TWR) fikk i oppgave å gjøre prototype til produksjonsbil, og vi kan vel si at han tok et par snarveier på vei dit.

Konseptet ble vist med firehjulstrekk og en god gammaldags V12-sugemotor - hentet direkte fra den legendariske Le Mans-vinneren til Jaguar. Men, innen det nådde produksjonen hadde Walkinshaw droppet firehjulstrekk og V12eren. Motoren hadde han erstattet med en turbomatet V6 på 542 hester. Ikke på langt nær like eksotisk som det var forespeilet.

Dette ble en god unnskyldning for de som hadde betalt depositu, til å heve avtalen. Verden gikk nemlig samtidig inn i en børskrise. Det siste eksemplaret av XJ220 ble solgt mange år etter at produksjonen hadde stoppet, til en pris langt lavere enn det som stod på merkelappen.

Den avdøde skipsreder Petter Sundt - er så vidt det Broom-redaksjonen sitter inne med av informasjon - den eneste nordmann som har eid en slik bil. I en bisetning kan det også nevnes at Walkinshaw utviklet en egen Jaguar med V12 og solgte alle sammen. Bilen er en 1992-modell, og indiske Jaguar kan slå seg på brystet. XJ220 er den eldste bilen på denne topplista!

Se også:

5. Ferrari Enzo: 363 km/t

Det var ikke toppfarta som var viktig for Ferrari da de konstruerte Enzo, også kaldt F60. Sa de selv, for mye tyder på at denne spilte en viss rolle, med tanke på hvordan bilen ble konstruert. Den er riktignok nær magisk på bane, i følge de få som har prøvd den, men på grunn av manglende spoilere - så kjører en Ferrari F430 Stradale like fort rundt Ferraris testbane, Fiorano.

Problemet var, at innen Ferrari kom ut med Enzo, så hadde toppfartsrekordene blitt dyttet utenfor rekkevidde. Bilen kan derfor sies å være en viss skuffelse. Viss man kan kalle en så rå bil det. Og det kan man jo ikke.

4. Koenigsegg CCX: 387.37 km/t

Ok, det er CCR som har tatt Koenigseggs toppfartsnotering. Den svenske kjærra viser at söta bror kan mer enn kjöttbullar, surströmming og Volvo 240. Kristian von Koenigsegg ble så inspirert da han så Flåklypa Grand Prix at han bestemte seg for å lage egen bilfabrikk, og produsere verdens raskeste biler.

Koenigsegg får skryt hvor enn den møter opp, og viste seg blant annet ultrarask i Top Gears testløype, med The Stig bak rattet. Riktignok etter at The Stig hadde dratt av i første forsøk, og bilen etterpå hadde fått montert en bakvinge. CCR nådde 387.37 km/t før den slapp opp for rett vei, og ville klart mer hadde strekningen fortsatt.

CCX har enda mer hester og bør således gå enda fortere. Det betyr at 400-barrieren er innenfor rekkevidde for Koenigsegg. Bare de får finansiert leie av en vei som er lang nok. Til da får de kose seg med Sport Autos uoffisielle verdensrekord i øvelsen 0-300-0 km/t, som den har unnagjort på 29,2 sekunder! PS!Denne øvelsen bør ikke prøves i din privatbil, da pensjonisttilværelsen antagelig kommer før du har klart 300 km/t.

Se video: Vi kjørte Nissan GT-R

3. McLaren F1: 391 km/t

Da Gordon Murray, kanskje verdens beste Formel 1-ingeniør, fikk frie tøyler av McLaren - og beskjed om å lage verdens råeste superbil - gikk han hele veien. BMW fikk i oppdrag å lage motor, og kom fram med en fantastisk kreasjon på 627 hester, og uten svinghjul.

Motoren var tyngre enn det som var spesifisert, men mye, mye sterkere. Chassiset i karbonfiber er gjort etter datidens Formel 1-spesifikasjoner. At det brukes ekte gull for å isolere viktige deler mot varme, forteller vel alt om at det ikke skulle stå på prisen. Bilens lette vekt gjorde at denne superbilen hadde bedre kjøreegenskaper enn noe før den.

Den sentrale sitteposisjonen, gjør at du må være akrobat for å få oppleve dette. Bilen ble tatt frem for veien, og ikke løp, allikevel vant den det som var når den debuterte på racerbanen. Toppfarten på 391 km/t var uhørt. Og den startet for alvor drømmen om de magiske 400!

2. Bugatti Veyron: 408,47 km/t

Er Bugatti Veyron en suksess eller fiasko? Antagelig begge deler! Etter at prototypen ble vist på Geneve i 2001, bestemte Ferdinand Piech for at det skulle forberedes produksjon. Om Piech er/var gal eller ikke, det skal det tyske helsevesenet få avgjøre, men at han opparbeidet et snev av stormannsgalskap i sin tid som könig af Volkswagen, det kan vel ingen ta fra ham.

Etter Phaeton-fiaskoen, fortsatte han med Bugatti. Han bestemte at bilen skulle ha 1001 hestekrefter, og at den skulle bli verdens raskeste med en toppfart på over 400 km/t. For så vidt greit så langt. Men da han krevde at konseptets karosserifasong skulle beholdes uendret, da fikk ingeniørene noe å tygge på.

Problemet er at den runde bakstussen skaper masse løft, at det ikke er nok luftinntak, og at bilen har dårlig aerodynamikk. Dette måtte ingeniørene jobbe rundt. Arbeidet kostet Euro i hopetall, og lanseringen ble stadig utsatt, akkompagnert av spionbilder som viste Veyroner som krasjet på test.

Men all ære til Volkswagen-ingeniørene, de klarte det til slutt. Bilen er målt til 408,47 km/t. Bare synd da at det kom noen amerikanere kort tid etterpå, og detroniserte Veyronen, med en bil som har kostet det samme å utvikle - som en av Bugattiens felger.

1. SSC Ultimate Aero: 413 km/t

Hvis du kjeder deg, har for mye penger, og ønsker deg et livstidsopphold på Illseng, så bør du kjøpe deg en SSC Ultimate Aero - og teste toppfarta på motorveien fra Oslo til Gardermoen. Ikke bare akselererer den fra 0-100 km/t på 2,7 sekunder. Med 1183 hester (!!!), slutter den ikke å akselerere før den når 413 km/t, eller politiet bryter inn.

Bugatti, det vil si Volkswagen, har brukt milliarder på å få til Veyron. Amerikanerne bak denne bilen brukte småpenger i forhold. Men når du slipper å forholde deg til et kompromiss, sånn som at karosserifasongen var avgjort på forhånd, så blir alt så meget lettere. Gratulererer, når kommer neste?

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!