Toyota har rike tradisjoner med rimelige sportsbiler. Men etter at siste Celica forsvant, har det vært helt dødt på denne fronten. Toyota har valgt å konsentrere seg om fornuftige biler som kan selges i stort volum.

Helt til nå. Med FT-86 Concept gjør denne biltypen comeback hos japanerne.

Mye fra Subaru

Bilen vises første gang på Tokyo-utstillingen senere i oktober. Toyota er foreløpig sparsomme med informasjon, men to av målsetningene med dette prosjektet er at bilen skal bli prisgunstig. Og at kvaliteten skal være høy. Denne bilen skal tåle hard kjøring uten å gå i stykker.

Mer lyst på hybrid? Les Broom.nos test av Toyota Prius her.

FT-86 er et samarbeidsprosjekt med Subaru. Det skal være mye Subaru-mekanikk under skallet og også motoren kommer fra Subaru. Dette er med på å holde utviklingskostnadene nede, dermed kan bilen bli lønnsom selv om den ikke vil selge i veldig stort antall.

Toyota FT-86 Concept 2009=

BARSKE LINJER: Ikke mye Corolla lover denne. © Toyota

Scirocco

Oppskriften lover godt: Lav vekt, 200 hk, bakhjulstrekk og spenstig design, både utenpå og inni. Bilen er ikke mer enn 4160 cm lang, men likevel skal den være en femseter, i alle fall hjemme i Japan. Vi tipper plassen i baksetet uansett er temmelig begrenset.

Les mer om annerledesbilen iQ - klikk her.

Den argeste konkurrenten i starten blir utvilsomt VW Scirocco. Men også Opel og Ford - for å nevne noen - kommer til å lansere biler i denne klassen i relativt nær framtid.

Toyota FT-86 Concept 2009=

STORE HJUL: Toyota bruker alle designvirkemidler for å gi bilen fullblods sportspreg. © Toyota

Oppkalt etter Corolla

En ting skiller Toyotaen fra disse konkurrentene: At den har trekk på bakhjulene. Det betyr mer "ekte" sportsbil og lover godt for kjøreegenskapene.

FT-86 er forresten et navn med røtter. Den er oppkalt etter Corolla AE-86, en liten bakhjulsdrevet coupe som har oppnådd kultstatus blant japanske driftere.

Brukt Toyota? Du finner over 20 modeller i Brooms bruktbilguide - klikk her.

Toyota FT-86 Concept 2009=

SINT: I alle fall gjelder det øynene, eller lyktene, om du vil. © Toyota

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!