Bilen kan forhåndsbestilles nå, men produksjonen starter først senere i år. Grunnen er at det fortsatt gjenstår noen finjusteringer i testprogrammet før den får klarsignal.

Denne bilen er konstruert med formål om å være en sportslig elbil. En som setter andre sportsbiler i skyggen hva ren akselerasjon angår.

Lightning Car Company, England

Et effektivt drivverk basert på en diesel-stempelmotor leverer opptil 30 prosent av motorens energi til hjulene. Resten forsvinner i varme- og friksjonstap. En elmotor derimot, leverer 90 prosent, og under gasspådrag er all denne kraften tilgjengelig fra første omdreining.

Lightning GT har en elmotor montert i hvert hjul, som igjen er styrt av bilens elektroniske traction control-system. Vanlige sportsbiler er dyre i drift fordi de krever nøye ettersyn når de kjøres entusiastisk. Lightning GTs små elmotorer har få deler, og krever nærmest ikke vedlikehold over hodet.

Nanoteknologi og hurtiglading

Batteriene er av typen NanoSafeTM. Produsert i USA med nanoteknologi, skal disse overgå tradisjonelle batterier på flere områder. De tåler ekstreme temperaturer, har 12 års levetid, 85 prosent ladekapasitet selv etter 15.000 ladninger, og kan hurtiglades på 10 minutter.

De fire motorene har en samlet kraft på i overkant av 500 hk, og unnagjør 0-100-sprinten på mindre enn 5 sekunder. Topphastigheten er 209 km/t, og rekkevidden er i overkant av 30 mil. Et overvåkningssystem for dekktrykk og dekktemperatur er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Valuta for pengene

Prisen for herligheten er estimert til £ 120.000. Hvilket betyr rett i overkant av 1,1 millioner kroner. For å få lov å legge inn bestillig, må du betale et depositum på kr 32.000 (£ 3500). Bilen har fått veldig god omtale sålangt, og bestillingslisten er lang. Men er du villig til å stille deg i kø, "får" du etterhvert en firehjulsdreven, eksklusiv, lynkvikk sportsbil som ikke forurenser!

PÅ RULLEBANEN: GTen er klar for sine siste testfaser. Produksjonen starter senere i år.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!