Arvtageren til 407 ble nettopp avduket i Bejing. 408 skal produseres ved Peugeots nye fabrikk i landet.

Kina er nå verdens største bilmarked, og det franske merket har suksess her med sine nokså kompakte biler.

I et samarbeid mellom design- og utviklingsavdelingene i Kina og Europa har de kommet frem til vinnerformelen: en tredelt kombinasjon av merkets modernitet, maksimal sikkerhet og klasseledende innvendig plass.

Tallkoder

Bilen er 4,68 meter lang (derav 4-tallet i navnet), og det er merkets åttende generasjon av en slik modell (derav 8-tallet). Tallkodene i modellnavnet indikerer bilens klasse i Peugeot-hierarkiet, og mellom det fremste og det siste tallet er det alltid én eller to nuller.

Endeløst Kina-marked

Peugeot-salget i Kina gikk opp 44 prosent bare i fjor, der de fikk solgt over 400.000 biler. 408 skal alene stå for 100.000 av årets nybilsalg, og de forventer ytterligere 30 prosent økning i år.

508 til Europa

I Europa vil merket snart lansere modellen "508". Denne skal erstatte hele to modeller, nærmere bestemt 407 og 607, og får de nyeste turbo-bensin- og dieselmotorene. Minste bensinmotor (i volum) er på 1,6 liter og yter 200 hk. Dieselutvalget starter på 2,2 (220 hk) og toppes med en treliter V6-diesel (240 hk) som skal lanseres til neste år.

Det er heller ikke utenkelig at Peugeot vil lansere denne bilen i kombinasjon med deres nye dieselhybridsystem.

Bilen foretar per skrivende stund vintertesting, og bildene er kun av en sort, godt kamuflert prototype.

Les også:

Peugeot iON

Årets sikreste familiebiler

Årets familiebilnyheter

KLASSISK PEUGEOT: Det er ikke tvil om at denne er fransk og bærer løvemerket.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!