Fransk suksess i Kina
Nye Peugeot-modeller ser dagens lys.

Arvtageren til 407 ble nettopp avduket i Bejing. 408 skal produseres ved Peugeots nye fabrikk i landet.
Kina er nå verdens største bilmarked, og det franske merket har suksess her med sine nokså kompakte biler.
I et samarbeid mellom design- og utviklingsavdelingene i Kina og Europa har de kommet frem til vinnerformelen: en tredelt kombinasjon av merkets modernitet, maksimal sikkerhet og klasseledende innvendig plass.
Tallkoder
Bilen er 4,68 meter lang (derav 4-tallet i navnet), og det er merkets åttende generasjon av en slik modell (derav 8-tallet). Tallkodene i modellnavnet indikerer bilens klasse i Peugeot-hierarkiet, og mellom det fremste og det siste tallet er det alltid én eller to nuller.
Endeløst Kina-marked
Peugeot-salget i Kina gikk opp 44 prosent bare i fjor, der de fikk solgt over 400.000 biler. 408 skal alene stå for 100.000 av årets nybilsalg, og de forventer ytterligere 30 prosent økning i år.
508 til Europa
I Europa vil merket snart lansere modellen "508". Denne skal erstatte hele to modeller, nærmere bestemt 407 og 607, og får de nyeste turbo-bensin- og dieselmotorene. Minste bensinmotor (i volum) er på 1,6 liter og yter 200 hk. Dieselutvalget starter på 2,2 (220 hk) og toppes med en treliter V6-diesel (240 hk) som skal lanseres til neste år.
Det er heller ikke utenkelig at Peugeot vil lansere denne bilen i kombinasjon med deres nye dieselhybridsystem.
Bilen foretar per skrivende stund vintertesting, og bildene er kun av en sort, godt kamuflert prototype.
Les også:
