Biltest: Mercedes R 280 CDI
Biltest: Mercedes C200 Kompressor

Vi Menn Bil har vært innom Kleemann i Danmark fra tid til annen, og forrige gang vi var der, kunne de fortelle litt om deres hemmelige drømmeprosjekt: de skulle bygge en egen sportsbil.

Kleemann har lenge drevet med tuning av Mercedes-Benz, og de har tatt for seg alt fra styling og hjul, via understell og bremser, til motortrimming og oppgradering av interiøret.

- Naturlig for å komme videre
- For å komme til neste skritt med Kleemann-designen, følte vi at vi måtte bygge en egen bil, sier designsjef Christian Brandt ved Kleemanns.

- Det vi har bygd nå, gir oss også muligheten til å utvikle kreative stylingløsnigner for Mercedes-Benz-modeller i langt større grad enn vi har kunnet gjøre tidligere, fortsetter han.

- GTK er basert på en SLK 55 AMG, for vi ville kombinere en eksklusiv sportsbildesign med hverdagsvennligheten, bruksvennligheten, holdbarheten, sikkerheten og komforten til Mercedes-Benz, sier Kleemanns tekniske sjef Claus Ankjær.

Noe helt nytt
De har gitt den i utgangspunktet så gromme SLK´en et helt nytt utseende, og alt er lagd av karbonfiber. De spesielle 20-tommers felgene her har allerede ført til et produkt de selger; den flotte TS-7-felgen. Noen av stylingelementene er også allerede i salg til forskjellige Mercedes-Benz-modeller, mens mer GTK-inspirerte varer skal komme i løpet av et års tid.

Det syns fortsatt at dette er en SLK, og i følge Kleemann var det heller aldri meningen at de skulle forsøke å skjule det. Men samtidig viser bilen noe helt nytt, både hva hovedlinjer og hva detaljer angår.

Prestasjoner som supersportsbiler
Under panseret har de også gjort en del. I standardform yter den gromme, 5,4 liter store AMG-V8´en 360 hk, og sender SLK fra null til hundre på 4,9 sekunder.

Kleemann har gitt den et komplett kompressorsett og en del andre oppgraderinger, noe som har resultert I 540 hk og 700 Nm. Dette kompressorsettet er for øvrig også tilgjengelig til andre biler med denne motoren - og Kleemann har også kompressorsett til en rekke andre Mercedes-Benz-motorer. Via en sjutrinnsautomat, og ved hjelp av 20-tommernes grep og Kleemanns diffbrems, klarer GTK´en 0-100-sprinten på 3,7 sekunder. Og toppfarten er elektronisk begrenset til 300 km/t.

Bygd for å brukes
Da er det sikkert greit at de har sørget for at stylingen også skal gi gode kjøreegenskaper i høy fart, at understellet er oppgradert med deres egne biter, og at bremsene er oppgradert med 380 mm store skiver foran og 345 mm store skiver bak.

Kleemann sier at de ikke planlegger noe masseproduksjon av GTK. Spør du oss, sier de da også samtidig at de skal bygge den i en begrenset serie.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!