Glem pinglete elbiler og akademiske Priuser. Med 3008 dieselhybrid lover Peugeot nå en solid familevogn som bruker 0,32 liter på milen etter EU-normen.

Og det er billig det! Dagens Toyota Prius III bruker til sammenlikning 0,39 liter/mil. Men ikke bare det:

Med firehjulsdrift

I 3008 er de elektriske motorene nemlig plassert slik at de driver bakhjulene, mens dieselmotoren driver forhjulene. Og da har man faktisk firehjulsdrift.

Og ja - om du er miljøengasjert: 99 gram CO2 per kjørte kilometer er det ingen biler i klassen som matcher. Det er det samme som for microbilen Toyota iQ.

Les om:

Miljøteknologi i utvikling

Tillat oss en liten rekapitulering av miljøstatusen på bilparken i dag og litt framover:

Utvikling og bruk av miljøteknologi på biler har akselerert kraftig de siste par årene. Det har blant annet ført til at gjennomsnittet for nye biler som selges i Norge i dag slipper ut 151 gram CO2 per km. Og det synker, for en helt alminnelig stasjonsvogner kan i dag leveres med utslipp på 130 gram eller lavere.

Likevel: Mye av teknologien som er tatt i bruk av de store produsentene er kjent og enkel teknologi. Og som de strengt tatt burde tatt i bruk for lengst.

Enkle tiltak promotert som bragder

Ta for eksempel Volkswagens BlueMotion-biler. "Teknologien" bak BlueMotion er så enkel at VW knapt turde viske hva de hadde gjort da vi var på lansering av den første Polo BlueMotion. (Lavere rulle- og luftmotstand, utveksling bedre tilpasset EU-testen og færre energikrevende luksus/komfort-komponenter).

Les også: Passat diesel bedre enn hybrid

Siden har de fleste store merkene fulgt etter med sine variasjoner over samme tema. Forskjellen, med noen hederlige unntak, er at mange av dem i sine reklamekampanjer har fått sine eco-ditten-von-datten til å fremstå som ingeniørbragder. Dem om det - det sier vel mest om ingeniørene som jobber for disse merkene.

Det er imidlertig relativt stor enighet om at det en gang i fremtiden er elektrisk drevne kjøretøyer vi alle skal strømme rundt i - enten ladet ved hjelp av plugg i veggen eller hydrogendrevne brenseceller.

Les også:

Peugeot 3008 dieselhybrid=

3008 HYbrid4: Kommer snart til en dieselpumpe nær deg.

Det er også enighet om at vi før den tid kommer til ha en rekke overgangsteknologier. I all hovedsak kommer dette til å være forskjellige kombinasjonsmotorer - hybrider.

Dieselhybrid er neste steg på stigen

Hittil er det dessuten stor sett Toyota/Lexus, og med Honda på slep, som har lykkes i noe særlig volum. Toyota Prius er best kjent, og altså med kombinasjonen bensinmotor og elektriske motor.

Les også: Slik fungerer en hybridbil

Av forskjellige årsaker har kombinasjonen av elmotor og dieselmotor sittet teknologisk mye lenger inne.

Rettere sagt bisnissteknologisk lenge inne. Ikke teknologien som sådann, for den har vi sett presentert på bilmesser de siste tre-fire årene. Utfordringen er å produsere en dieselhybridteknologi som passer i biler folk vil ha til en pris folk er villige til å betale.

Men nå kan det virke som om Peugeot har funnet formelen.

Nissan Leaf 2011, elbil i Golf-klassen

22 % bedre enn Prius

Og derfor flagger vi saken. Kan Peugeot nå levere bilen til en fornuftig pris, da er dieselhybrid er et solid teknologisk trappetrinn opp.

Til sammenlikning: Tar vi en god bensinhybrid, som Prius III, så har den et forbruk på 0,39 liter per mil. Det er hele 22 % dårligere enn det Peugeot nå oppgir for 3008 HYbrid4. Og da i tillegg med bensin som drivstoff, som normalt er rundt 10-15 prosent dyrere enn diesel.

Peugeot 3008 HYbrid4 vises for første gang på Frankfurtmessen IAA midt i september. Bilen kommer for salg tidlig i 2011.

Da får den følge av en annen morsom Peugeot - også nylanserte 308 RZC kommer med dieselhybrid i 2011.

Peugeot RZC=

TT PÅ FRANSK: Den lekre sportscoupene 308 RCZ vises produskjonsklar på Frankfurtmessen i september. I 2011 kommer også RCZ med dieselhybrid.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!