Å forbruksoptimalisere en bil er i utgangspunktet ikke så veldig vanskelig. Små endringer gir små utslag alene, men når det blir mange små endringer, blir totalbesparelsen merkbar.

Litt lavere bakkeklaring, litt mer aerodynamisk form, dekk med litt mindre rullemotstand, noen småendringer av motorstyringen, og kanskje også lengre utveksling på girkassa, så har du en bil som nøyer seg med en god del mindre drivstoff.

Problemet er bare at disse endringene gjerne går på bekostning av noe annet. Derfor tar denne utviklingen tid, og går i etapper.

Les også:

Her er høstens viktigste nyheter

Test av fem flotte familiefraktere

Slik kjører du lovlig i kollektivfeltet

=

KOMMER LANGT: Med full tank kommer du veldig langt i en Golf BlueMotion. Den drikker bare 0,38 liter på mila.

0,33 liter på mila!

Volkswagen benytter den store bilutstillingen i Frankfurt til å presentere sine tre ferske, forbruksoptimaliserte BlueMotion-modeller. Polo er den aller gjerrigste; med 1,2-liters dieselmotor på 75 hk bruker den hyggelige 0,33 liter på mila, og slipper ut 87 gram CO2 per kilometer. Med full tank kommer du 1363 kilometer unna, om du lurte på det.

Vi har prøvekjørt den nye Polo allerede. Les om den her!

Spareutgaven av Golf har en fersk, 1,6-liters dieselmotor med 105 hk. Den skal ikke ha mer enn 0,38 liter på mila, noe som gir rett under 100 gram CO2 per kilometer. Den klarer 0-100-sprinten på 11,3 sekunder, og rekkevidden på full dieseltank er 1477 kilometer.

Les også:

Her er våre ti favoritter til deg som ikke vil ha Golf

Våre Golf-tester finner du her

=

SNILL: Med 105-hesters dieselmotor blir Passat kanskje ikke noe råskinn. Men den blir rimelig, og rimelig å kjøre med.

Om du trenger mer plass, er Passat BlueMotion oppgradert igjen. Den nyeste varianten har samme 105-hestersdiesel som Golf, og forbruket er oppgitt til 0,44 liter på mila. Dermed blir CO2-utslippet 114 gram per kilometer. Og rekkevidden? Du kommer visstnok 1591 kilometer av gårde. Den gjør for øvrig 0-100-sprinten på 12,5 sekunder.

Vi har naturligvis testet de to foregående BlueMotion-modellene:

Diesel bedre enn hybrid

Nygammelt forbruksfrieri

Blir billige

I tillegg til endringene vi nevnte i innledningen, har BlueMotion-modellene girskiftindikator, så du hele tiden får beskjed om hvilket gir du bør ligge i for å kjøre så økonomisk som mulig. Bilene samler opp overskuddsenergien når du bremser, dessuten er de utstyrt med start-stopp-system som automatisk stopper motoren når du for eksempel står stille i et lyskryss.

Den norske importøren forteller at Golf og den nye Passat BlueMotion kommer hit i høst, mens Polo BlueMotion er på plass på nyåret. Siden avgiftene våre delvis avhenger av CO2-utslippet, som jo er lavere på disse bilene, blir prisene lavere på BlueMotion-variantene enn for de øvrige modellene.

En Passat stasjonsvogn i BlueMotion-utgave begynner på 301 610 kroner, og Golf BlueMotion på 238 810 kroner, i følge den norske importøren. Siden avgiftssystemet vårt ikke belønner bilene med svært lavt utslipp i særlig grad, vil ikke Polo BlueMotion få de helt store avgiftsbesparelsene i forhold til de øvrige modellene.

Les også:

Kjøpeguide til brukte biler i kompaktklassen. Her er bilene du bør kjøpe

Familiefavorittene - her er de fem beste!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!