2009 har vært et merkelig år. Finanskrisen har preget de aller fleste bransjer, og bilbransjen har tilsynelatende vært hardt rammet. Flere av de største konsernene har gått dukken, og det har vært omorganiseringer i bøtter og spann. Mange ser nok et lite lys i enden av tunnelen nå, men krisen er på ingen måte avblåst.

På tross av alt dette, eller kanskje også på grunn av, har ikke bilbransjen sluttet å utvikle nye modeller. På årets Frankfurt-utstilling står nyhetene i kø. Her er det ikke snakk om lette oppdateringer av eldre modeller - Nei, her er det både helt nye modeller, og nye generasjoner av eksisterende biler.

Les mer:

Alle våre biltester

Er dette en ekte suv?

Så mye koster dyrlegen

Dette må du ikke si til gravide

Vi har valgt ut et knippe nyheter vi ser på som viktige og/eller spesielle. Det blir nok ikke lenge til du kan se disse på veien, og vi gleder oss allerede til å prøvekjøre nyhetene når de kommer på markedet i løpet av 2010.

Audi A8

Audis luksussedan kommer i helt ny drakt. Dagens modell er aldrende, og det nytter ikke å være gammel i denne klassen. Regn med en bil fullstappet av teknologi, og linjer som er en smule skarpere enn dagens modell. Bilen ventes på markedet i begynnelsen av 2010.

img

Bentley Mulsanne

Det er ikke ofte disse britene lanserer en helt ny modell. Vi snakker tross alt om merket som fortsatt bruker sin etter hvert legendariske 6,75-liters motor som stammer fra tidlig steinalder.

Hva slags motor som sitter i nye Mulsanne er fortsatt uvisst, men du kan lese litt mer om bilen her.

BMW 5-serie GT

Det har blitt en trend med fire- og femdørs kupeer den siste tiden. BMW har hengt seg på trenden, og lanserer 5-serie GT. Bilen har vært ute i offentligheten en stund, men den skal offisielt vises frem første gang i Frankfurt.

Du kan lese mer om 5-serie GT her.

img

BMW 7-serie og X6 Hybrid

Å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp står høyt på agendaen hos de aller fleste bilprodusentene om dagen. Det er nok grunnen til at BMW nå lanserer hybridversjoner av to av sine største bensinsluk. 7-serie Active Hybrid vil få en elektromotor som, ifølge BMW, gir bilen 20 hester og 210 Nm ekstra, samtidig som utslippet blir redusert med 15 prosent.

X6 vil også bruke den samme dobbeltturboladede V8-eren som basis, men med en kraftigere elmotor, og vil dermed bli markedets kraftigste hybridbil med en maksimal ytelse på 485 hester.

BMW X1

I takt med økende miljøfokus har også SUVene blitt mindre de siste årene. For bare noen få år siden, var man barskest i gata om man hadde en Audi Q7 eller BMW X5 i garasjen. Nå får man derimot skulende blikk om man blir sett i noe slikt. De mindre SUVene har tatt over en del, og i fjor var året da både Audi og Volvo lanserte sine konkurrenter til BMWs X3. Det ser ut til at Bayerne er først på banen også denne gangen.

Du kan lese mer om BMWs kommende X1 her.

=

Citroën DS3

DS-navnet blir relansert, men ellers har nok ikke den nye bilen mye til felles med den gamle Padda. Her er det snakk om en snerten småbil, med VW Polo, Ford Fiesta og Mazda 2 i siktet.

Du kan lese mer om den nye franskmannen her.

img

Hyundai iX35

Hyundais nye ix35 står snart klar til å yppe seg mot konkurrentene i den populære kompakt-SUV-klassen. Bilen, som skal ta over etter dagens Tucson, har fått sprekere linjer og et mer aggressivt preg. Hyundai ix35 er kanskje ikke helt ulik en av bilene den ønsker å konkurrere mot, nemlig Ford Kuga.

Hyundai holder kortene foreløpig tett til brystet, men ryktene går om en 1,6-liters bensinmotor med turbo på 170 hester og et CO2-utslipp på beskjedne 149 gram. Dessuten vet vi at Hyundai jobber med en dobbelkløtsjkasse vi håper å se på ix35. Hyundai selv regner med at en stor andel av ix35-salget vil være forhjulsdrevne modeller, selv om bilen selvsagt vil komme også med firehjulsdrift. Når ix35 kommer til Norge vet vi ikke, men vi tipper en gnag tidlig neste år.

=

Jaguar XJ

Indiske Tata har satt fart på Jaguar, og har i løpet av de to årene de har eid det tradisjonsrike merket løftet imaget inn i dette årtusenet. Først ut var XF, og nå er det altså storebror XJ som står for tur.

Lekre linjer og forhåpentligvis gode kjøreegenskaper skal bidra til å gjøre Jaguar attraktivt for andre enn britiske lorder med tweedjakke og pipe.

img

Maserati GranCabrio

Dette må være en av verdens vakreste fireseters kabrioleter. Noen vil kanskje til og med hevde at det er verdens deisdert vakreste. Italienske Maserati slet en stund med både design og kvalitet, men nå har de helt klart kommet på banen igjen - hvertfall på designfronten. Alle bilene i Gran-familien byr på vakre og aggressive linjer, og siste tilskudd er heller intet unntak.

=

Mercedes E-klasse stasjonsvogn

"Fars drøm" annonserte Mercedes forrige generasjon E-klasse som. Den nye modellen er bedre enn forgjengeren på alle måter, og her i stasjonsvogn-land er nok dette en av bilene folk har ventet mest på i år. Det tar nok ikke mange månedene før du sitter i baksetet i en av disse på vei hjem fra fest.

Du kan lese mer om bilen her. Hvis du vil lese vår test av sedan-versjonen, kan du gjøre det her.

img

Mercedes SLS AMG

Mercedes McLaren SLR har vært superbilen fra Stuttgart i noen år. Nå skal de vise en helt ny modell - denne gangen uten hjelp fra britene hos McLaren. Denne gangen er det hustrimmerne hos AMG som har stått for utviklingen.

Under panseret finner vi en velkjent motor - nemlig Mercedes' 6,2-liters V8. I SLS yter den 571 hester og 650 Nm. Det skal gjøre at bilen akselererer fra stillestående til hundre på 3,8 sekunder, og har en toppfart på 315 kilometer i timen.

img

Ferrari 458 Italia

Avløseren til 430 er en studie i eksepsjonelt vakker design, og når den samtidig kan skilte med 570 hestekrefter, sier det seg selv at dette er manges ultimate drømmebil.

Du kan lese mer om skjønnheten fra Modena her.

=

Mini Coupé Concept

Mini har akkurat feiret femtiårsdag og i den anledning feirer BMW seg selv med en helt ny modell i portefølgen. Mini Coupe Concept er lik dagens Mini, men fra skulderlinjen og opp er den ganske forandret. Et artig og enda mindre praktisk alternativ til dagens alternativer - Mini, Cabrio og Clubman. Den ser mer sportslig ut, og vi vil tro at den lille fjerten, som er kjent for strålende kjøreegenskaper, er en artig bil å kjøre med 211 hesters turbomotor fra John Cooper Works. Vi håper selvfølgelig at bilen kommer i produksjon.

Les mer om det spennende konseptet her.

img

Opel Astra

Insignia har blitt godt mottat, og ble blant annet kåret til årets bil i fjor. Nå sikter Opel på å gjenta suksessen med nye Astra. Dagens modell er aldrende, men de første bildene av nye Astra viser frem spenstige linjer og generelt moderne design. Vi får håpe for den kriserammede produsentens del at nye Astra kan redde de fra konkursspøkelset.

Du kan lese mer om Opels utfordrer i Golf-klassen her.

img

Peugeot 308 RC Z

Peugeot har hatt tradisjon for å vise frem spenstige konseptbiler - uten å produsere de. Det er det tydeligvis slutt på. 308 RC Z blir vist frem som produksjonsmodell på Frankfurt-utstillingen, og skal være en utfordrer til blant annet Audi TT.

Om kjøreegenskapene klarer å følge opp det dynamiske designet gjenstår å se, men hvis så er tilfellet er Peugeot helt klart på rett vei.

Du kan lese mer om RC Z her.

Saab 9-5

Kan dette bli svenskenes redning? Midt oppe i den verste krisen selskapet har sett noen gang, skal de nå lansere sin nye bærebjelke. Dagens 9-5 har hele 12 år på baken, og er dermed intet annet enn utdatert i dagens marked.

Om den nye modellen vil selge godt nok til å redde det svenske merket, gjenstår å se. Du kan hvertfall lese mer om nye Saab 9-5 her.

img

Skoda Superb stasjonsvogn

Skoda Superb har blitt lovprist av motorpressen verden over. Da hovedsakelig for sin enorme plass. Dermed er det ikke rart forventningene er store når Skoda nå lanserer stasjonsvognutgaven av samme bil.

I kombinasjon med firehjulsdrift, dieselmotor og Volkswagen-konsernets praktfulle DSG-girkasse, har Superb stasjonsvogn alle forutsetninger for å bli en storselger her til lands.

Les mer om den store stasjonsvognen her.

=

Volkswagen Golf & Scirocco R20

Tidligere var verstingversjonen av Golf blitt kalt R32. Da har det sittet en 3,2-liters V6 under panseret. Når de nå får navnet R20, betyr det at de får en toliter under panseret. Motoren er den samme som vi finner i blant annet Golf GTI og Audi S3. I sistnevnte yter den 265 hester, og de to R20-modellene havner nok i samme effektområde.

Forrige R-generasjon av Golf hadde firehjulsdrift, men R20 vil mest sannsynlig kun drive forhjulene. Grunnen til det er nok sammensatt, men at både drivstofforbruk og økonomi spiller inn er helt klart. En annen del av den vurderingen kan være at de vil distansere modellene fra den firehjulsdrevne fetteren Audi S3.

Volvo S60

Også Volvo har slitt den siste tiden, og selv om tilstanden ikke har vært like prekær som hos Saab, er nye S60 et viktig kort for svenskene i kampen for å overleve.

Om produksjonsmodellen blir like dristig som konseptet de viste frem i Detroit i vinter, er vel heller tvilsomt. Man skal likevel ikke se bort fra at nye S60 blir både moderne og stilfull.

Det er også sannsynlig at Volvo vil lansere nye motorer i kombinasjon med denne modellen. Det er også noe som trengs, da spesielt deres femsylindrede dieselmotorer begynner å bli utdaterte i forhold til konkurrentene.

Du kan se video av konseptbilen som ble vist frem i vinter her.

=

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!