Lexus LF-Ch:
Lexus LF-Ch er tøff, kompakt og hybrid
LF-Ch Concept er det foreløpige navnet på Lexus´ kommende hybrid i den mer påkostede avdelingen av Golf-klassen, altså der BMW 1-serie og Audi A3 finner sine kunder.
På den kommende, store bilutstillingen i Frankfurt skal Lexus presentere konseptversjonen av sin kommende kompaktbil. Altså en bil som går inn i den store, såkalte Golf-klassen. Lexus lager imidlertid mer påkostede biler - moderselskapet Toyota tar seg som kjent av de mer folkelige kjøpergruppene, med Auris i denne bilkategorien.
LF-Ch, som den kalles, blir dermed mer en konkurrent til Audi A3 og BMW 1-serie enn til nevnte Auris, VW Golf, Ford Focus og Kia Cee´d.
Her er de ti beste Golf-konkurrentene
Kompakt-bruktbilene du bør kjøpe
Det som virkelig skiller LF-Ch fra konkurrentene - i tillegg til det markante og råbarske utseendet konseptbilen har fått - er at den er en hybridbil. Altså en bil som kombinerer en vanlig forbrenningsmotor med batteripakke og elmotor.
Les også:
Vi tester VW Touareg i hybridutgave!
Er miljøbilen gjerrig nok? Test av Honda Insight
Stor, sprek hybrid-slekt
Lexus har en rekke andre hybridmodeller på programmet. Fellesnevneren er at elmotorene hjelper til med mye ekstra kraft, så resultatet er en bil som flytter ordentlig godt på seg, selv om forbrenningsmotoren i utgangspunktet er relativt liten. Vi sier relativt, for sammenliknet med konkurrenter av tilsvarende størrelse, pris og med tilsvarende prestasjoner, klarer Lexus´ biler seg meg motorer som er et hakk mindre.
For eksempel har luksusbilen LS 600h - som du leser test av her - en V8 under panseret, men flytter seg som en V12-motorisert bil. RX 450h, som du finner test av her, går som en V8-motorisert SUV, men har en V6 under panseret og to elmotorer. GS 450h har også en sekser og elmotor, men akselererer som en V8-motorisert Audi A6 eller BMW 5-serie. Dette gir store utslag på forbrukstallene.
Les også:
Stor familiebil - og bruker 0,32 liter på mila
Ren elbil ved behov
Nå kommer altså en helt ny, kompakt Lexus med hybriddrift. Produsenten holder foreløpig tett om detaljene rundt drivlinjen, men den følger samme grunnoppskrift som de øvrige hybridene til Lexus og moderselskapet Toyota. Da vil en bensinmotor og en elmotor være koblet sammen i et planetgirsystem, og disse motorene samarbeider om å drive forhjulene. Planetgiret gjør utvekslingen fullstendig trinnløs, med fullstendig sømløs akselerasjon som resultat.
Motorene jobber uavhengig av hverandre - eller sammen - etter det som til enhver tid er det mest effektive. Ved full gass får du maksimal effekt fra begge motorene, ved svakt pådrag kan det hende du kjører på batterikraft alene. Batteriet lades for øvrig opp når du bremser eller triller ned en bakke, i tillegg til at bensinmotoren kan virke som en generator og lade det opp. Med et knappetrykk kan du overstyre systemet, så bilen sjalter ut bensinmotoren og lar deg kjøre på strøm alene til batteriet er tomt, før den automatisk kobles inn igjen.
- Gode prestasjoner
En slik hybridløsning gjør det også enkelt å lage en firehjulsdreven utgave av bilen; det er nesten bare å sette inn en elmotor og noen drivaksler bak. Plass til mellomaksel behøves ikke, siden bakhjulsdriften kun trenger noen ledninger for å fungere. Om Lexus LF-Ch kommer i firehjulsdreven utgave, vet vi imidlertid ikke ennå.
Den kompakte Lexus-hybriden vil få gode prestasjoner, samtidig som forbruket holdes lavt. Produsenten sier at lavt tyngdepunkt, et førerorientert interiør, lang akselavstand og bred sporvidde vil bidra til at bilen får ordentlig hyggelige kjøreegenskaper.
Toyota skal for øvrig også lansere en slik hybridbil i Frankfurt neste uke; Auris hybrid får høyst sannsynlig det samme hybridsystemet som LF-Ch, muligens i en noe mindre kraftig utgave.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 10/09 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.