Kort sagt:

+ Hybridsystemet

+ Ytelser

+ Miljø


- Spesielt ytre

- Plass

- Opplevd kvalitet innvendig

Lexus RX450h skal representere siste nytt i hybridteknikk, noe som spesielt i USA er blitt en redningsplanke i kampen for mer ressursbesparende persontransport. Men også her i Europa blir hybrid en stadig mer aktuell teknologi, og da står spesielt Toyota og Lexus klare til å høste fruktene av bilpublikummets økende aksept og interesse.

Den store luksus-SUV'en konkurrerer i første rekke mot Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes ML.

Kjøreegenskaper: 4

Lexus RX450h er en tung og høy SUV, og innbyr dermed ikke til spesielt aktiv kjøring. I unnamanøvertesten er den likevel trygg og sikker på foten, og med et bra ESP-system skjer det ikke noe dramatisk. Når den blir presset, skyver den over forhjulene (understyring).

Selv om bilen har firehjulstrekk ved hjelp av elektromotoren som driver bakhjulene, er det mer for fremkommelighet enn sladdevillige kjøreegenskaper på glattføre. Kompetent, men ikke spesielt involverende er vår kortversjon av kjøreopplevelsen i Lexus RX450h.

Lexus RX 450 h=

Lexus RX 450 h © Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Man kunne ha fylt en bok om det intrikate hybridsystemet i Lexus RX450h, men vi skal nøye oss med en oppsummering av de tre motorene: Foran har du en 3,5-liters V6-motor med Atkinson-syklus. I tillegg har du en elektromotor foran, og en bak. Bensinmotoren yter 249 hk (183 kW) og har 317 Nm. Men når de to elektromotorene kobler seg på i fremdriftsprosessen gjennom et avansert planetgir, blir den samlede effekten 299 hk (220 kW) og et totalt dreiemoment på 791 Nm.

Når du slipper gassen eller bremser, fungerer elektromotorene som generatorer og lader opp NI-MH-batteriet. Med en kapasitet på 288 volt, skal batteriet under optimale forhold drive bilen på ren elektrisk kraft i inntil 3 km.

I praksis fungerer systemet sømløst og nesten umerkelig. Det er en herlig følelse å gli av gårde med en nesten lydløs summing i bytrafikken, og se kraftmeteret som erstatter turtelleren gjenvinne bevegelsesenergi i unnabakker eller når du må bremse. At V6-motoren blir litt påtrengende på høye turtall klarer ikke å overvinne følelsen av en intelligent og avansert fremdriftsenhet.

Les også:

Presentasjon Lexus RX450h

De mest fornøyde kundene

Test av forgjengeren Lexus RX400h

Lexus RX 450 h=

Lexus RX 450 h © Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 4

Selv om hybridsystemet leverer mye kraft, har det også en betydelig masse å flytte på. Drøyt 2,2 tonn er matchvekten på, før du laster inn passasjerer og bagasje. Lexus selv oppgir 0-100 km/t på 7,8 sekunder, mens vi i våre testmålinger måtte nøye oss med 8,6 sekunder. Det er likevel imponerende kjapt, og bilen har også trygge forbikjøringsressurser. Planetgiret minner i praksis mest om en trinnløs automatkasse. Det gir god kjørekomfort, men det reagerer noe tregt om du kjører aktivt eller skal ha umiddelbar gassrespons.

Eksteriør: 4

Lexus RX450h har et spesielt utseende, som nok i første rekke er myntet på amerikansk smak og behag, siden det er bilens største marked. Hvorvidt du liker det eller ikke, får være en individuell sak. Vi er ikke helt begeistret for verken front eller hekk, og synes i tillegg at bilen får et litt høyt og butt preg. Samtidig er det mange som kommenterer bilen positivt, ikke minst den særegne nesten blåhvite fargen på vår testbil vakte berettiget oppsikt.

Se også:

SUV-ene vi elsker

De fem beste SUV-ene

Vi har testet 76 firehjulstrekkere

Lexus RX 450 h=

Lexus RX 450 h © Egil Nordlien HM Foto

Interiør: 3

I normal SUV-stil er ikke Lexus RX450h det mest plasseffektive kjøretøyet på planeten. Bagasjerommet preges av at det er litt teknologi i form av elektromotor og batteri som skal ha plass, dermed blir bagasjeromsgulvet noe høyt. Litermålene sier snaut 500 liter og det blir i praksis nok til normal familiebagasje. Heller ikke bakseteplassen er mer enn akkurat tilstrekkelig hvis fire voksne på rundt 180 cm skal dele kupéplassen.

I en hightechmodell som dette, forventer man at det også er lagt vesentlig jobb i ergonomi og betjening. Men her skuffer Lexus, med til dels rotete og lite tilgjengelig betjening av sekundærfunksjoner. I tillegg er verken den opplevde kvaliteten eller designet egnet til å begeistre. Det blir litt mye 90-talls japansk bil, og for lite Lexus anno 2009. Det er synd, når vi vet at man kan så mye bedre.

Komfort: 4

Med sin smidige og delvis lydløse fremdriftsteknologi, er Lexus RX450h en støymessig nytelse under norsk kjøreforhold. Vei- og vindstøy er også godt dempet, med unntak av at dekkene på vår testbil ga seg til å ule selv ved moderate svinghastigheter. Litt Miami Vice-lyd av beste 80-tallskaliber er kanskje en del av det US-kjøperne forlanger?

Dessverre lever ikke fjæringskomforten opp til det høye nivået man forventer av en premium-SUV med syvsifret prislapp. Fjæringen blir for kort og stump på små ujevnheter, og støtene fra smådumper er fortsatt godt merkbare oppe i fart. At RX450h takler store ujevnheter med bedre manerer og at seter og sittestilling kan kjempe mot de beste, jevner ut inntrykket noe.

Les også:

Test av Toyota Prius Hybrid

Test av BMW X5

Lexus RX 450 h=

Lexus RX 450 h © Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

Det er ikke gjennomført noen EuroNCAP-test av Lexus RX450h. De Lexus-modellene som er testet, har fått god karakter. Den robuste SUV-konstruksjonen og et omfattende sikkerhetsutstyr, antyder at Lexus holder en bra sikkerhetsstandard.

Pris/utstyr: 3

Vår Lexus RX450h var den topp utstyrte Premier-modellen. Den har "alt" på utstyrsfronten, og koster med metallic lakk snaut 1 050 000 kroner. Startprisen for bilen - som slett ikke er ribbet - ligger på 875 000 kroner, og du kan velge mellom tre utstyrsgrader mellom basis og Premier.

Uansett hvordan du snur og vender på det, er dette en kostbar bil, selv om den matcher de viktigste u fra Volvo, Mercedes og BMW på pris. Verditapet er den største utgiftsposten i denne prisklassen, og ser man på bruktprisene for forgjengeren, virker det som om de stort sett følger samme bane som for premium-SUV med dieselmotor.

Lexus RX 450 h=

Lexus RX 450 h © Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Miljøaspektet er kanskje det viktigste momentet for Lexus RX450h. Ikke bare at hybridsystemet skal sørge for lavt forbruk, og driftsperioder uten utslipp ved bykjøring, men bensinmotoren er snillere enn diesel når det gjelder utslipp av NOx og partikler.

Normforbruket er oppgitt til 0,63 l/mil ved blandet kjøring, og 0,6 og 0,66 l/mil ved landeveis- og bykjøring. Det gir et CO2-utslipp ved blandet kjøring på 148 g/km, noe som er meget pent biltypen tatt i betraktning.

Vår faste forbruksrute ga et resultat på 0,83 l/mil. Sammenlignet med andre SUV-modeller vi har kjørt samme ruten med, er det et godt resultat. Vi observerte for øvrig forbruk som varierte mellom 0,73 til 0,9 l/mil under testperioden.

Les hele saken
Test av Mercedes Benz ML

Test av Volvo XC90

">

Spesifikasjoner

Produsent Lexus
Pris 1050000

Konklusjon

Vurdert som en teknologisk øvelse, der målet er å reduserte forbruk og utslipp fra en bensindrevet premium-SUV er Lexus RX450h en ubetinget suksess. Helhetsinntrykket er imidlertid mer balansert, der fremdriftspakken og det relativt sett lave forbruket er bilens definitive sterke sider. Egenskapene for øvrig er mer på det jevne, der plassforhold og førermiljø ikke er med på å sette noen standard for klassen. Men et interessant og annerledes alternativ til Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes ML er Lexus RX450h uansett.

Les også:

Test av Mercedes Benz ML

Test av Volvo XC90

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!