Kollisjonsdukker, altså crash test dummies, har bilindustrien brukt lenge. Dokkene er avanserte, med drøssevis av sensorer som måler påvirkning i en kollisjonstest. Resultatene brukes både av bilprodusentene selv for å utvikle en bil, og av uavhengige kollisjontestinstanser som EuroNCAP.

Les også:

Vi har testet ti av de sikreste familiebilene. Les testene her

Se krasjene og bli skremt

Her er de sikreste bilene!

Stor og gammel mot liten og ny

Les mer om EuroNCAPs kollisjonstester her

=

PLUTSELIG: Ved hjelp av kraner slippes eller slenges Bob og Bob Jr. ut i veien, så de aktive sikkerhetssystemene får brynet seg skikkelig.

Slike kollisjonsdukker måler imidlertid bare påvirkningen de får når de sitter inne i bilen. Bilprodusentene har imidlertid jobbet lenge på forskjellige områder for å redusere muligheten for at ulykker skal inntreffe. Dette har gitt oss ting som ABS-bremser og ESP, og nå i de senere årene også ulike radarbaserte systemer som skal oppdage hindringer, og varsle - og til og med gripe inn med bremsing - for å forsøke å unngå et sammenstøt.

Mykere mot de myke

Biler er store og består av mye metall. Så de er forholdsvis enkle å oppdage for en radar. Men nyere radarer, gjerne i kombinasjon med andre typer sensorer, skal også søke etter myke trafikanter og dyr, og både varsle føreren og så gripe inn dersom det plutselig skulle dukke opp en fotgjenger i faresonen.

Volvo er blant de mange som allerede har lansert slike systemer på markedet, for eksempel i XC60 - en bil som ble lansert som Volvos sikreste bil noen sinne.

Les også:

Volvos trygge mellomting - les vår test av XC60 her

Hvem trenger vel 4wd? Her finner du test av den rimelige XC60 med forhjulstrekk

Test av Volvo XC60 2,4D finner du her

Status-SUV-ene Mercedes-Benz GLK, Audi Q5 og Volvo XC60 fikk prøve seg mot hverandre her

=

AUTOMATIKK: Når radaren i bilen oppdager hindringene i veien, varsles føreren med lys og lyd. Dessuten bråbremser bilen automatisk ved behov.

Radarsystemet i XC60 skal både hjelpe deg med å unngå kollisjoner i vanlig landeveishastighet, men også i sakte fart. For eksempel når du kjører rundt handlesenteret på jakt etter en parkeringsplass. Dersom en fotgjenger plutselig kommer ut bak en bil, og du med ett er på kollisjonskurs med stakkaren, reagerer sikkerhetssystemet.

For å utvikle et slikt system, og for å videreutvikle det, må det mye testing til. Volvo har derfor utviklet en ny kollisjonsdukke som hjelper dem i arbeidet.

Brå og uvøren kar

Den nye dukken har fått navnet Bob. Han er middels høy, og styres av kraner. Kranene slipper plutselig Bob ned på veibanen, eller skyver ham ut bak parkerte biler og andre hindringer. Dermed skal han gjøre noe av det samme ordentlige mennesker gjør.

Det er særlig de brå bevegelsene til Bob som skal hjelpe teknikerne med å videreutvikle det radarbaserte sikkerhetssystemet. For bilen må først oppdage det som skjer, så reagere riktig. Siden Volvos system også innebærer at bilen automatisk bremser, må systemet reagere raskt nok til at et sammenstøt unngås - eller blir så mykt som mulig.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om førstehjelp?

16 km/t mellom liv og død

Sjekk vilkårene før du tegner barneforsikring

Billigere og sikrere kjøring - helt gratis!

F1-krasj på liksom

Dette hjelper dem også med å utvikle fronten på bilene så de blir så fotgjengervennlige som mulig; det finnes biler på markedet som automatisk flytter panseret til en litt mindre voldsom vinkel ved et sammenstøt, og kollisjonsputer i fronten på biler er også under utprøving.

En komplett familie

- Vi har stor tro på Bob når det gjelder videreutvikling av våre aktive sikkerhetssystemer, sier Anders Eugensson, sikkerhetsekspert hos Volvo i Sverige. - Det ville vært enda mer spennende om vi kunne utviklet en dukke som også beveger seg selv.

Eugensson legger til at Bob faktisk ikke er alene i familien; Bob Junior, altså en liten gutt, er også med i prosjektet. Og en kvinnedukke er under utvikling.

Stakkars familie.

Se Volvos egen video av hvordan det radarbaserte kollisjonssystemet fungerer her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!