=

Euro NCAP sin frontkrasj foregår i 64 km/t. ADAC har testet i 80 km/t. Økningen på 16 km/t - eller 25 % om du vil - kan være forskjellene mellom liv og død.

Et stort flertall av nye biler får fem stjerner, som er full pott, i Euro NCAPs kollisjonstester. I Europa er disse testene blitt selve malen for hvor sikker en bil er.

Euro NCAP frontkollisjonstest gjennomføres i 64 km/t. Da vil den såkalte passasjercellen i en nybil som for eksempel Renault Laguna, fortsatt være så godt som uskadd.

Renault Laguna byr i Euro NCAP-sammenheng på en sikkerhet som betegnes som over gjennomsnittet.

Alle reserver oppbrukt

Nå har den tyske bileierorganisasjonen Adac kjørt samme bil i en frontkollisjonstest i 80 km/t. Denne testen avslører at sikkerheten reduseres dramatisk selv med en liten fartsøkning.

I 80 km/t må passasjercellen ifølge Adac ta opp i seg 56 prosent mer kollisjonsenergi enn i 64 km/t. Det er mer enn den greier. Cellen er ikke lenger stabil - alle reserver er brukt opp.

I praksis betyr det at sjåføren - til tross for bilbelte, beltestrammere og kollisjonspute - vil treffe rattet hardt i brysthøyde.

Samtidig vil knærne komme i kontakt med dashbordet, med stor fare for alvorlige skader.

=

I sin nyeste rapport om kollisjonsskader mer enn antyder tyske ADAC at Euro NCAPs tester har fått mer oppmerksomhet i forbrukernes bevissthet enn de fortjener. Det er god grunn til å minne om at selv om biler får høy score i Euro NCAPs tester, er man fortsatt svært utsatt ved ulykker.

For barn i baksetet er resultatet delt. Brystregionen til en treåring vil bli utsatt for hardt trykk, men uten at det er fare for alvorlige skader.

Verre vil det gå med et mindre barn som sitter i fartsretningen. Her kan både brystregionen og nakken bli utsatt for krefter som kan føre til alvorlige skader.

Best ut i en frontkollisjon i 80 km/t kommer sidepassasjeren foran. Også hun eller han vil treffe dashbordet, men på passasjersiden treffer ikke kroppen et hardt ratt.

Sjåførhjelpesystemer avgjørende

Adac påpeker at testen viser at også moderne biler har sine klare grenser, og at de kan overskrides selv med bare noen få kilometer i timen ekstra fart.

Samtidig viser testen at sikkerhetsutstyr som bremseassistent - som registrerer et forsøk på nødbremsing og som øyeblikkelig drar til bremseklossene med full kraft - kan være det lille ekstra som reduserer farten nok.

Det samme gjelder om bilen har antisladdsystem (ESP). Denne elektronikken kan i kritiske situasjoner være det som hjelper sjåføren til å beholde kontrollen over bilen.

Euro NCAP har det siste året jobbet spesielt for å fremme ESP - eller ESC som de velger å forkorte de elektroniske antiskrenssystemene.

Euro NCAP melder i sin siste rapport (juli 2008) om en viss bedring, men at det enda er langt igjen før alle bilprodusenter har sitt på det tørre. Organisasjonen anslår at med ESP/ESC som standardutstyr i alle biler, ville man på europeisk basis spart 4000 menneskeliv og 100 000 personskader.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!