toyota yaris krasj=

AIRBAG VIKTIG: Eldre biler uten airbag faller helt gjennom sikkerhetsmessig, uansett hvor store de er. © Euro NCAP

For mange er sikkerhetsnivået en viktig faktor ved valg av bil - og spesielt familiebil.

Krasjtestene fra Euro NCAP har de siste årene blitt en rettesnor for bilkjøpere.

Men Euro NCAP-testene har sine svakheter. Blant annet i at testresultatene kun har noenlunde riktig valør dersom bilen, krasjer med en annen bil av noenlunde samme størrelse og vekt.

Se også:

Hvor er krysningspunktet?

Underforstått vil en liten bil som krasjer med en stor bil normal komme dårligere ut, selv om bilene begge har fått fem stjerner av Euro NCAP.

Siden store biler normalt er dyrer enn små, og de fleste har et begrenset budjett, vil bilkjøpere dermed komme i dilemmaet:

  • Ny og liten, men sikker bil?
  • Eller brukt, større og antagelig sikrere bil?

Problemet for de fleste vil bilkjøpere vil helt åpenbart være å avgjøre hvor krysningspunktet befinner seg.

Og det er dette det svenske forsikringselskapet Folksam har forsøkt å illustrere med sin krasjtest mellom en 2008-modell Toyota Yaris og en 13 år gammel Volvo 945.

Det er svenske Allt om Motor som har lagt ut videoen på YouTube.

64 km/t mot 64 km/t

De har tatt utgangspunkt i Euro NCAPs testmetodikk. Der kollideres testbilen med en fast barrierer fra en fart av 64 km/t. Og det skjer med et overlapp på 60/40 i fronten for å simulerer to møtende biler, men som ikke nødvendigvis møtes midt på.

Folksam har imidlertid videreutviklet scenarioet med å la Yarisen krasje ikke mot en fast barrierer, men mot en mye mer naturtro kandidat - en Volvo 945 som kommer i mot med samme hastighet.

Se også: 16 km/t mellom liv og død

Liten og sikker

Kort sagt er resultatet oppsiktsvekkende. Innbyggerne i den lille lette Yarisen har like stor sjanse for å komme levende fra krasjen som de som sitter i Volvoen.

haakon.forde@hm-media.no

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!