Dette er det tredje konseptet i iosis-serien - en rekke konseptbiler som har kommet i produksjonsvariant uten de aller største endringene.

Det første iosis-konseptet ble vist frem i Frankfurt i 2005, og ble lansert en stund etter som Mondeo. Ford Kuga ble vist frem som iosis X på Paris-utstillingen i 2006.

Se vårens heteste bilnyheter her

Når de nå viser frem iosisMax er det ikke vanskelig å forestille seg hvilken modell som er nestemann ut.

Ford sier selv at bilen ikke er en forhåndsvisning på noen spesiell modell, men heller et blikk på hvordan designet deres vil utvikle seg i tiden fremover. De sier allikevel i samme pressemelding at bilen gir et hint om deres neste C-serie.

På innsiden er iosisMax en typisk konseptbil, med liten rot i virkeligheten. Fire seter i karbonfiber blir nok ikke en del av standardutstyret når bilen kommer i salg. Allikevel sier Ford at visse designelementer fra interiøret viser hvordan de kommer til å gjøre ting i fermtiden.

Les også:

Vi har testet dagens modell med flexifuel-motor.

Disse forurenser minst

Kvalitetstest - 15 millioner biler testet

=

På gata om et år

Dagens C-Max ble lansert i 2003, og begynner derfor å dra på årene. Modellen fikk en liten ansiktsløftning i 2006, men designet er et godt stykke unna dagens Ford-design.

Med tanke på Fords andre iosis-konsepter, og hvor lang tid det tok før de kom i produksjonsversjoner, er det sannsynlig at vi kan se nye C-Max på gata om et års tid.

iosisMax er utstyrt med en 1,6-liters bensinmotor som yter 160 hester. Denne motoren er en del av Fords nye EcoBoost-serie, en motorrekke som skal levere både ytelse og miljøvennlighet i samme pakke.

Dette skal de gjøre ved turboladning og direkte innsprøytningsteknologi. I følge Ford skal disse motorene være opp mot 20 prosent mer miljøvennlige enn konvensjonelle bensinmotorer.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!