Nyheter fra Genéve-utstillingen

Her er nye VW Polo

Neste VW Polo er klar, med mer plass og ultralavt forbruk.

Sist oppdatert

Den internasjonale bilutstillingen i Genéve åpner dørene for pressen i dag, og Klikk.nos motorredaksjon er naturligvis til stede. Du vil derfor få løpende oppdateringer om hva som skjer i Sveits i dagene som kommer - inkludert videofilmer av de flotteste, de mest interessante og de viktigste nyhetene.

Besøk messa!

Årets messe er den 79. i rekka, og er åpen for publikum fra 5. til 15. mars. Du kan lese mer på arrangørens hjemmesider.

Bilmessen anbefales virkelig for deg med et snev av bilinteresse. Her er det massevis av flotte biler å se på - og en god del annet. Samtidig er det enkelt å komme seg dit; messa arrangeres i en hall med direkte tilknytning til flyplassen i Genéve.

Dessuten er dette en av de aller mest kompakte bilmessene her i verden, så den er svært oversiktlig og det er lett å få med seg alt på ikke så altfor lang tid.

Se vårens heteste bilnyheter her

Liten, stor nyhet

En av de små, men likevel store nyhetene i Genéve, er den nye Volkswagen Polo. Den utgående Polo dukket opp i 2002, og selv om den fortsatt er en trivelig bil, merkes det at den begynner å dra på årene.

For også i denne bilklassen er konkurransen råsterk, og det dukker stadig opp nye og gode utfordrere.

Kjøreglad plassvinner - vi tester den nye Honda Jazz.

Toyotas aller heftigste - test av Yaris TS finner du her.

En prisbombe! Nybilen Hyundai i20 koster det samme som en bruktbil. Les test her.

Småbil av beste merke. Les testen av Ford Fiesta her.

Mazda 2 er frisk og morsom. Test finner du her.

Klassens kuleste alternativ? Les alt om Mini her.

Vi har testet Peugeot 207 i både sint, normal og praktisk variant. Tester finner du her.

Volkswagen Polos søster, Skoda Fabia, er en trivelig bil. Test her.

Opel Corsa er også en fin bil. Testene finner du her.

Ifølge den norske importøren vil den nye Polo komme hit til landet i september, med pris fra 168 000 kr.

Krympet Golf med mer plass

Femte generasjon av småbilen ser ut som en litt krympet Golf, med hint fra Scirocco. Og det er nettopp den opprinnelige grunntanken for Golf - mye plass i en kompakt pakke - som gjelder for Polo.

Den nye modellen er litt lavere, men lengre og bredere enn den utgående Polo, akselavstanden er økt, og bilen har mer innvendig plass. Femseteren Polo skal dermed ha god plass til fire voksne, og bagasjerommet tar unna 280 liter - eller 952 liter om du legger ned baksetet.

I tillegg har Volkswagen brukt samme strategi som Mazda: den nye Polo er lettere enn forgjengeren, nærmere bestemt 7,5 prosent. Dette gjør gode ting for forbruket, samtidig som en lettere bil også er triveligere å håndtere.

Les vår test av den nye Golf her

Mazda sier at alle deres nye biler skal veie mindre enn forgjengerne. Og det virker - resultatene er svært gode. Les våre Mazda-tester her.

Ikke tak, ingen vinduer, ingen dører og ikke noe utstyr. I -15 grader. Les om den fantastiske turen i ultrapuristiske Crossblade her.

Interiøret er slik vi forventer det i en ny Volkswagen; detaljert, med smak av premiumbil. Utstyrslista blir mer omfattende enn noen gang - nå kan du til og med få bilen med integrert navigasjonssystem, panoramasoltak og xenonlys.

Vi har testet utallige portable navigasjonsenheter. Sjekk testene her!

Omfattende program

Til å begynne med kommer Polo med sju motoralternativer; fire bensindrevne og tre med diesel på tanken. Og fem av disse er helt nyutviklede og får dermed premiere i Polo.

Bensinalternativene går fra en 1,2-liter på 60 eller 70 hk, en 1,4-liter med 85 hk, eller en turbomatet 1,2-liters TSI-motor med 105 hk. Sistnevnte skal nøye seg med 0,55 liter på mila, samtidig som prestasjonene burde være anstendige. 1,4-literen kan for øvrig kombineres med DSG-dobbeltclutchautomatgir.

Her er vårens bilnyheter!

Dieselmotorene er en 1,6-liter med 75 eller 90 hk, mens den mer rendyrkede miljømodellen med BlueMotion-emblem på har en 1,2-litersdiesel med 75 hk. Denne nøyer seg med 0,38 liter på mila, og slipper ut 96 gram CO2 per kilometer.

Neste år kommer en BlueMotion II-utgave, med modifisert motor, start-og-stopp-funksjon og en del annet, som skal slippe ut 87 gram CO2 per km.

Volkswagen driver med andre ting enn BlueMotion, også. Les vår prøvekjøring av Touareg i hybridutgave her.

Men en GTI-utgave kommer også til høsten. Den får den overladete 1,4-literen med 170 hk.

Vi er ikke så veldig imponerte over den utgående Polo GTI. Les vår test her.

Skal til topps

På tross av lavere vekt og hyggelige forbrukstall, har Volkswagen tenkt på sikkerheten, også. Og de sikter seg til topps i EuroNCAP-kollisjonstesten, blant annet med ESP, fire kollisjonsputer, bakkestarthjelper og Isofix-fester i alle modellene.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også