Yeti er en kompakt SUV på 4,2 meter som ventes å gå inn som et enda mer kompakt alternativ til modeller som Ford Kuga, Toyota RAV4 og VW-konsernets egen VW Tiguan.

Her er våre favoritter i klassen for kompakte SUV-er per i dag, med test av alle .

Skoda lover at bilen skal kombinere kjøreegenskaper på vei med førsteklasses fremkommelighet. Det siste forutsetter i så fall at kunden velger Yeti med firehjulsdrift. Bilen kommer nemlig også med drift bare på forhjulene.

Bare forhjulsdrift kan høres ut som en motsigelse for en SUV, men Nissan Qashqai har hatt stor suksess med dette. Flertallet av Qashqaiene som selges har drift kun på to hjul.

Se vårens heteste bilnyheter her

Les test av Nissan Qashqai +2 (med sju seter) her.

Yeti har vært presentert som konseptbil på flere bilutstillinger de siste årene, men bilen som kommer i produksjon, er større enn konseptbilen. En seteløsning kalt VarioFlex, som gir gode muligheter til å flytte setene fram og tilbake med enkle grep, skal sørge for best mulig plassutnyttelse.

Med setene borte loves 1760 liter total bagasjekapasitet, som er på linje med en temmelig stor stasjonsvogn.

Den norske Skoda-importøren sier at bilen skal være godt utstyrt når den kommer i salg, og at ting som parkeringsassistent, navianlegg og Bluetooth-kommunikasjon skal være tilgjengelig ekstrautstyr.

=

Mange motorer

Bilen leveres med bensinmotorer med 105 og 160 hk samt dieselmotorer med 110, 140 og 170 hk. Det er variantene med færrest hestekrefter som kommer med forhjulsdrift, mens de sterkeste har drift på alle fire.

Skoda kommer dessuten med en røffere variant av vesle Fabia, kalt Fabia Scout. I praksis handler det om en lett "SUV-ifisert" versjon med diverse pynt og større hjul, men fortsatt har den kun drift på forhjulene.

Flere nyheter fra Genéve-utstillingen:

Her er vårens nyheter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!