Det er en formidabel utfordring å velge ny bil i dag. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det ved inngangen til desember intet mindre enn 2924 forskjellige nybilmodeller å velge mellom i Norge.

Årsaken: Forskjellig motor og utstyr

Nå er disse 2924 forskjellige modellene definert som biler med spesifikk prislapp fra importør. Det betyr at det du og jeg oppfatter som samme bil, for eksempel Volvo V50, på denne listen eksisterer som hele 37 modeller med forskjellig motor og utstyrsnivå.

Se også vår elbil-oversikt.

Så la oss for enkelhets skyld si at det er rundt 1000 forskjellige bilmodeller på det norske markedet - altså fortsatt plenty å velge i!

80 modeller, når miljøhensyn teller

Jada, vi vet at ingen biler er miljøvennlige. Likevel kommer du ikke unna at det er bedre for miljøet å velge mellom de rundt 80 modellene vi nevner i tabellen under - de som går på alternative drivstoff eller som med konvensjonell bensin/diesel-motor slipper ut lite CO2.

Er dette nye Prius?

Det er i hvert fall bedre enn de 694 modellene OFV lister opp som slipper ut mer enn 200 gram CO2 per kilometer. Verstingene? Det er biler som Range Rover V8, Porsche Cayenne Turbo og Aston Martin DB9. Sistnevnte passerer 400 gram¿

Les Cayenne-testen her.

Vår guide: De 10 beste valgene

I de komplette tabellene under finner du alle bilmodeller og varianter etter overnevnte miljøkriterier.

Skal vi likevel komme med råd, mener vi bestemt at følgende 10 modeller er blant de aller beste valgene. Dette er selvsagt avhengig av ditt bruksområde og behov.

Bilene er listet i rekkefølge etter pris, billigste først: Klikk på bilnavnene for å komme til de av bilene vi har testet:

1. Smart ForTwo 0,8 Cdi til 148 800 kr: Hvis en toseter er nok, men du ønsker litt mer fleksibilitet enn enn en el-bil, da er Smarten både billig og praktisk.

2. Think City til 199 000 kr (+ batterileie):Er du miljøbevisst og hovedsakelig kjører innen ring 3 i Oslo, er City ren og billig, men høy pris drar ned.

3. Ford Fiesta 1,4 TDCi til 175 300 kr: En moderne småbil med god plass og god komfort, dessuten med en kraftig motor som kan kjøres veldig billig.

4. VW Polo 1,4 TDI BlueMotion til 205 140 kr: Bilen drar på årene, men er rommelig, praktisk og VWs BlueMotion-løsning sparer drivstoff så det monner.

5. Mercedes A160 CDi BlueEffency til 219 900 kr: Mercedes på sparebluss med alle de fordeler det gir. Rommelig, men likevel kompakt og hendig i byen.

6. Kia cee'd 1,6 EX CRDi til 219 900 kr: Koreanerne byr på kraftig dieselmotor og lavt forbruk i en rommelig og praktisk kompaktklasseinnpakning.

7. Ford Focus 1,6 TDCi Eco stasjonsvogn til 230 150 kr: Dieselmotor som går imponerende billig, og plassforhold som konkurrerer med mellomklassebiler.

8. Mini Cooper D Clubman 245 300 kr: Vil du ha en bil som står fram i mengden, og som samtidig går billig, er dette et førstevalg.

9. VW Golf 2,0 TDI 110 til 254 700 kr: Du får ingen bedre bil i kompaktklassen, og to-literen med den nye commonrailinnsprøytningen går imponerende billig.

10. Toyota Prius fra 270 200 kr: Hybridløsningen gir et komfortnivå som overgår dieselkonkurrentene. Det lønner seg å vente på plugg-inn-løsningen.

Komplette tabeller

Over alle nybiler på det norske markedet per 1. desember 2008 med hhv. biodrivstoff, elbiler, hybrider, gassbiler og bensin/diesel-biler med mindre enn 120 gram CO2 per km. Kilde: OFV.

LITT STØRRELSE: Dersom du trenger litt mer størrelse enn en Smart, er nye Ford Fiesta et godt valg. © Foto: Petter Handeland

Biodrivstoff

Modell (enkleste utstyrsversjon, sortert merkevis)

Type

Forbruk l/mil

CO2 gr/km

Pris, fra kroner

Citroen

C4 1,6 I SX Pack BioFlex

COM

0.71

169

229 000

Ford

Focus 1,8 125hk Trend Flexifuel

COM

0.70

169

234 950

Ford

Focus 1,8 125hk Trend Flexifuel

STV

0.70

169

243 650

Ford

C-Max 1,8 125hk Flexifuel Trend

FLE

0.71

169

262 400

Ford

Mondeo 2,0 145hk Trend

COM

0.79

189

318 600

Ford

Mondeo 2,0 145hk Trend

SED

0.79

189

327 600

Ford

Mondeo 2,0 145hk Trend

STV

0.79

189

327 600

Ford

S-Max 2,0 145hk Trend

FLE

0.81

194

379 500

Saab

9-3 1,8t Sport Sedan Linear Biopower

SED

0.77

181

332 600

Saab

9-3 2,0t Sport Sedan Linear Biopower

SED

0.79

189

380 700

Saab

9-3 1,8t Sport Sedan Linear Biopower

STV

0.79

185

355 700

Saab

9-3 2,0t Sport Sedan Linear Biopower

STV

0.83

197

409 000

Saab

9-3 1,8t Linear Cab Biopower

CAB

0.86

192

492 800

Saab

9-3 2,0t Linear Cab Biopower

CAB

0.85

203

523 000

Saab

9-5 2,0t BioPower Linear

SED

0.90

204

403 100

Saab

9-5 2,3t Bio Power Linear

SED

0.90

212

458 600

Saab

9-5 2,0t BioPower SportCombi Linear

STV

0.92

214

440 000

Saab

9-5 2,3t Bio Power SportCombi Linear

STV

0.91

217

488 400

Volvo

C30 1,8 Flexifuel

COM

0.73

174

260 900

Volvo

S40 1,8 Flexifuel

SED

0.74

177

273 900

Volvo

V50 1,8 Flexifuel

STV

0.74

177

283 900

Volvo

V70 2,0 Flexifuel

STV

0.86

206

408 900

Volvo

V70 2,5 T Flexifuel

STV

0.94

224

551 900

Volvo

S80 2,0 Flexifuel

SED

0.83

199

405 900

Volvo

S80 2,5 T Flexifuel

SED

0.92

219

550 900

Elbil

Modell (enkleste utstyrsversjon, sortert merkevis)

Type

Forbruk l/mil

CO2 gr/km

Pris, fra kroner

Think

City

COM

0.00

0

199 000

Hybridbiler, alle bensinhybrider

Modell (enkleste utstyrsversjon, sortert merkevis)

Type

Forbruk l/mil

CO2 gr/km

Pris, fra kroner

Lexus

GS 450h

SED

0.79

186

964 100

Lexus

LS 600h 5,0 V8 D-4S Hybrid ECVT

SED

0.93

219

1 588 100

Lexus

RX 400h

SUV

0.81

192

832 500

Smart

Fortwo Coupe MHD 1,0 71hk Pure

CUP

0.47

103

141 600

Smart

Fortwo Cabrio MHD 1,0 71hk Pure

CAB

0.49

105

167 400

Toyota

Prius 1,5

SED

0.43

104

270 200

Toyota

Civic Hybrid

SED

0.46

109

268 745

Gassdrift, div. typer

Modell (enkleste utstyrsversjon, sortert merkevis)

Type

Forbruk l/mil

CO2 gr/km

Pris, fra kroner

Ford

Focus 2,0 145hk Trend CNG gas

COM

0.80

189

257 950

Ford

Focus 2,0 145hk Trend LPG gas

COM

0.80

189

257 950

Mercedes

B-klasse B 170 NGT BlueEFFICIENCY

FLE

0.49

135

330 500

Opel

Zafira 1,6 CNG M5 ecoFLEX Enjoy

FLE

ukjent

138

317 600

Merke

Modell (sortert etter forbruk/utslipp)

Bensin / Diesel

Type

Forbruk l/mil

CO2 gr/km

Pris, fra kroner

Smart

Fortwo Coupe 0,8 cdi 45hk

D

CUP

0.33

88

148 800

Smart

Fortwo Cabrio 0,8 cdi 45hk

D

CAB

0.33

88

173 600

Ford

Fiesta 1,6 TDCi 90hk ECO

D

COM

0.37

98

203 300

VW

Polo 1,4 TDI DPF 80hk BM

D

COM

0.39

99

205 140

Mini

Cooper D

D

COM

0.39

104

225 500

Citroen

C1 1,0i X

B

COM

0.46

109

123 200

Mini

Cooper D Clubman

D

STV

0.41

109

245 300

Peugeot

107 1,0 bensin 68 hk 3d

B

COM

0.46

109

122 900

Skoda

Fabia 1,4 TDI 80hk Greenl

D

COM

0.41

109

189 100

Skoda

Fabia 1,4 TDI 80hk Greenl

D

STV

0.41

109

196 100

Toyota

Aygo 1,0 3-d

B

COM

0.46

109

128 900

Toyota

Aygo 1,0 5-d

B

COM

0.46

109

131 200

Ford

Fiesta 1,4 TDCi 68hk Amb

D

COM

0.42

110

175 300

Ford

Fiesta 1,6 TDCi 90hk Trend

D

COM

0.42

110

200 300

Fiat

500 1,3 Multijet Pop 75 hk

D

COM

0.42

111

177 900

Ford

Ka 1,3 TDCI 75hk Ambiente

D

COM

0.42

112

152 000

Smart

Fortwo Coupe 1,0 61hk Pure

B

CUP

0.47

112

135 000

Smart

Fortwo Coupe 1,0 71hk Pure

B

CUP

0.47

112

140 200

Fiat

Panda 1,3 Multijet 16v 2WD

D

COM

0.43

114

164 900

Ford

Focus 1,6 TDCI 90hk Eco

D

COM

0.43

114

221 450

Ford

Focus 1,6 TDCI 90hk Eco

D

STV

0.43

114

230 150

Citroen

C3 1,4 HDI SX Pack

D

COM

0.44

115

179 900

Ford

Focus 1,6 TDCI 109hk

D

COM

0.43

115

243 450

Ford

Focus 1,6 TDCI 109hk

D

STV

0.43

115

252 150

Mercedes

A160 CDI C BlueEFF

D

COM

0.44

116

219 900

Peugeot

206 1,4 HDi XS Line Pluss

D

COM

0.43

116

164 800

Smart

Fortwo Coupe 1,0 84hk

B

CUP

0.49

116

160 400

Smart

Fortwo Cabrio 1,0 71hk

B

CAB

0.49

116

166 200

Smart

Fortwo Cabrio 1,0 84hk

B

CAB

0.49

116

186 200

Peugeot

207 1,6 Trendy HDi 90hk 3d

D

COM

0.45

117

205 900

Peugeot

207 1,4 Trendy HDi 68 hk

D

COM

0.44

117

199 900

Ford

Focus 1,6 TDCI 90hk 3d

D

COM

0.45

118

214 450

Ford

Focus 1,6 TDCI 90hk Trend

D

STV

0.45

118

227 150

Hyundai

Getz 1.5 GLs 5D

D

COM

0.55

118

161 950

Subaru

Justy F 1.0S

B

COM

0.50

118

149 900

Audi

A3 1,9 TDI e

D

COM

0.45

119

258 100

Audi

A3 1,9 TDI Sportback e

D

COM

0.45

119

269 700

BMW

118d 3d

D

COM

0.45

119

278 350

Fiat

500 1,2 FIRE Pop 69 hk

B

COM

0.51

119

157 900

Fiat

Punto Grande Punto 1,3 Mult

D

COM

0.47

119

184 900

Ford

Ka 1,2 69hk Ambiente

B

COM

0.51

119

130 500

Ford

Focus 1,6 TDCI 109hk

D

COM

0.45

119

236 450

Ford

Focus 1,6 TDCI 109hk

D

SED

0.45

119

265 450

Ford

Focus 1,6 TDCI 109hk

D

STV

0.45

119

249 150

Hyundai

i10 1,1 GLS Comfort

B

COM

0.50

119

139 950

Hyundai

i30 1,6 GLS D Comf 90hk

D

COM

0.47

119

212 950

Kia

cee'd 1,6 TX CRDI proceed

D

COM

0.45

119

247 000

Kia

cee'd 1,6 EX CRDI 90hk

D

COM

0.45

119

219 900

Opel

Corsa 1,3 CDTi ecoFLEX 3d

D

COM

0.46

119

174 000

Peugeot

207 SW 1,6 HDi 90 hk

D

STV

0.57

119

219 900

Toyota

Yaris 1,4 D-4D Sol Sprint 3d

D

COM

0.45

119

206 000

VW

Polo 1,4 TDI 70hk Comf Edt

D

COM

0.45

119

188 770

VW

Polo 1,4 TDI 80hk Comf

D

COM

0.45

119

204 060

VW

Golf 2,0 TDI CR 110hk

D

COM

0.45

119

254 700

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!