Les alle våre biltester her:

Det er blitt lansert mange biler i år, og noen er blitt svært godt mottatt av markedet. Samtidig har enkelte gamle modeller vist at de fortsatt henger med - og vel så det. Superrabatter på utgående modeller - og en del andre også - har gitt noen litt spesielle resultater. For eksempel har både VW Golf og Toyota Avensis solgt svært godt.

Til sammen har de tatt 7,6 prosent av det totale markedet, på tross av at de helt nye modellene av bilene nærmest har stått i kjelleren hos forhandlerne.

Vi har kjørt den nye storselgeren - les vår prøvekjøring av den nye Toyota Avensis her!

Noe galt med bilene?

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) fører statistikk over alle biler som blir registrert her i landet. De nyeste tallene - som har med salget til og med november - viser at det er noen som kanskje ikke har truffet helt der de skal med sine bilmodeller.

Selv om det kanskje ikke er noe som helst i veien med bilene.

=

© Andreas Handeland

Hybrid-sperre

At den spreke, herlige og luksuriøse hybridbilen Lexus GS - som nylig fikk en svært forsiktig ansiktsløftning - skal selges i så lite som fire eksemplarer, er snodig. I hvertfall med tanke på at Audi A6 ble solgt i 966 eksemplarer,

BMW 5-serie har solgt i 836 eksemplarer, og den utgående Mercedes-Benz E-Klasse ble solgt i 498 eksemplarer de første elleve månedene i år.

Her sitter barna tryggest.

På tross av enorm plass, hyggelige kjøreegenskaper og at den gir svært mye bil for pengene, har heller ikke Peugeot Partner solgt noe særlig. Kun 16 eksemplarer er registrert med bakseter i år. Tvillingsøsteren Citroën Berlingo er til gjengjeld solgt i 209 eksemplarer - og dette er også i våre øyne for lite i forhold til hvor god bilen er.

Kassebiler er ikke så kjedelige som de engang var. Se vår franske racing-duell og les testene her!

© Andreas Handeland

Kun som kunst?

At kun 20 eksemplarer av Mercedes-Benz CLC er solgt, det forstår vi godt. For vi skjønner heller ikke hvem som skal kjøpe den bilen. Du kan jo lese testen av den her.

Men at kun et eneste eksemplar av Alfa Romeo Brera er registrert ved utgangen av november, skjønner vi ikke. Kanskje de har solgt mange flere, men at alle kjøperne har latt være å betale avgifter for å få skilter på bilen, og rett og slett bare parkert skjønnheten i stua?

Lei av fire hjul? Hva med tre - en nydelig Vespa med sidevogn.

Dette er verdens råeste hotell!

Citroën C6 - som du finner tester av her - er kanskje ikke like velegnet som kunstobjekt, selv om den er annerledes. Den hører til på veien, og der er den en drøm. Men det ikke registrert noen C6 i år.

Og to stykk Jeep Commander - en ordentlig trivelig bil. Les test av den her. 103 slike er riktignok registrert som varebil.

© Ståle Frydenlund

Smått, moro eller komfortabelt?

En skulle kanskje tro at økonomisk vanskelige tider, kombinert med sterkt miljøfokus, ville gjøre en bil som Citroën C2 interessant. Men nei, kun to C2 har fått norske skilter i år. Tre har kjøpt en Chrysler Sebring, og fire den fantastisk morsomme Mazda-SUV´en CX-7 - som du finner test av her.

Sistnevnte straffes hardt avgiftsmessig for den råspreke turbomotoren, men penger er det da nok av her i landet. Det er i hvertfall flere mennesker som burde få gleden av å kjøre en CX-7!

Hyndai Sonata, Chevrolet Epica og Kia Magentis er nære konkurrenter; alle er fra Sør-Korea, og alle er komfortable sedaner med grei prislapp. Men de er solgt i henholdsvis 10, 19 og 37 eksemplarer. Det bør da være flere som synes det er greit å kjøre rundt i en relativt rommelig sedan, der fin komfort og absolutt ingen grad av sportslighet er tingen?

Kjøp ny bil - og ta deg en billig, men god ferie. Les alt om billigferie her.

Norges største motorredaksjon - se hvem som har testet bilene her:

Chrysler Grand Voyager var en storselger her i landet en gang i tiden. Dagens utgave, som vi har testet her, er fin og svært praktisk, men også fryktelig dyr - takket være en 2,8-liters dieselmotor med 163 hk og et skremmende utslipp.

Det er antakeligvis derfor den bare er blitt solgt i 55 eksemplarer, i en MPV-klasse som heller ikke er spesielt stor.

© Andreas Handeland

Ikke annerledes

Litt mer snodig er det at bare 46 personer er blitt Lexus IS-eiere hittil i år.

68 ganger så mange, eller 3125 personer, har kjøpt konkurrenten Audi A4 - en bil du finner mange tester av her. 1815 har handlet seg en BMW 3-serie, og 1008 har kjøpt Mercedes-Benz C-klasse.

Og den vakre Alfa Romeo 159, da? Kun 90 stykker er registrert i år. Vi har naturligvis testet 159 i flere varianter også, noe du kan lese om her.

© Foto: Petter Handeland

Ut i skogen - eller ikke

I OFVs kategori "terrengbiler," som teller 15.718 registreringer hittil i år, finner vi kompakt-SUV-er. Og her finner vi også Opel Antara, som bare har funnet 98 nye eiere.

Og bare sju mennesker har fått nøklene til den fysisk store, velkjørende og luksuriøse - men også trange og kostbare - Jeep Grand Cherokee. Her finner du test av den.

Hvilken kompakt-SUV er best? Les vår rangering her.

Har du lyst på en litt finere kompakt-SUV? Se video og les tester av de tre flotte nykommerne her!

I den enorme mellomklassen, der vi finner alt fra Volvo S40/V50 til Ford Mondeo, står Cadillac BLS oppført med tre registreringer, mens den teknisk identiske - men mye kjedeligere - halvsøsteren Saab 9-3 teller 1177 eksemplarer.

Og den nye Renault Laguna, som selges i enorme antall i andre land, har bare fått 232 nye eiere.

© Andreas Handeland

Mørk fremtid?

Bransjefolket er ikke særlig optimistiske hva bilsalget neste år angår. De regner med at den brå nedgangen vi har sett i siste halvår 2008 vil fortsette. Bilselgerne har riktignok hatt noen særdeles gode år nå, og det er kanskje naturlig at det hele stabiliserer seg på et lavere nivå.

Så spørs det bare hvordan de som faktisk har slitt i gode år, får det framover. Bilsalget enkelte kan vise til i år er jo ikke akkurat noe å rope hurra for.

Bensinduft kan være et afrodisiakum. Les om duftene hun tenner på.

Vi lurer på grunnen til dette. Mange av de nevnte eksemplene er gode biler, biler som absolutt burde solgt bedre. Er det fordi vi nordmenn er så kjedelige, og at sauementaliteten hindrer oss i å kjøpe noe annet enn det naboen har? Eller er det fordi forhandlerne gjør for dårlig jobb?

Ikke vet vi. Det eneste vi vet, er at Norge skiller seg fra verden ellers hva bilsalg angår

Det er litt spesielt om nordmenn er de eneste her i verden som har oppdaget at for eksempel en Renault Laguna, en Lexus IS, en Hyundai Sonata, en Citroën C2 eller en Mazda CX-7 ikke er noe å ha.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS, www.ofv.no

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!