Test: Opel Antara 2,0 CDTI 2008

Opel - blinkskudd med Antara?

Opel har endelig fått på plass sin første moderne SUV-modell. Kan den hamle opp med etablerte konkurrenter?

Sist oppdatert

Opel Antara er en relativt stor utgave av SUV-arten. Sammenliknet med Toyota RAV4 er bilen 18 cm lengre og har nesten 15 cm lengre akselavstand. Dermed nærmer Opel Antara seg de store SUV-modellene i plass, men ikke så mye i pris. Typiske konkurrenter er Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe og ikke minst den teknisk relativt like Chevrolet Captiva.

Det holder ikke helt til mål for Opels nykommer. Den gjør mye bra, men også mye på det jevne. Dermed blir det litt avstand til de beste i klassen og prisen er heller ikke imponerende. Men stor, det er den.

Kjøreegenskaper

Opel Antara er ikke noen spesielt sportslig SUV-modell. Imidlertid føles den trygg under de fleste kjøreforhold, også på glatt og snødekket underlag. Ved normal kjøring skyver den lett over forhjulene, noe som ESP-systemet fanger opp ganske hurtig. Hvis du er i det lekne hjørnet, kan også hekken overtales til å være med på en liten luftetur.

I forhold til de mest personbilaktige SUV'ene, formidler Opel Antara litt mindre veikontakt. Totalt sett er imidlertid bildet ryddig, med veiegenskaper som vil tilfredsstille de fleste.

Motor

Opel Antara stiller med en to-liters diesel som gjør sine saker greit, men heller ikke mer. Ved pådrag har du en merkbar dieselknatring, som blir særlig tydelig hvis du drar motoren oppover turtallsskalaen. Hvis du er uoppmerksom og slipper motoren for mye ned på turtall, blir det helt "tomt" og du må gire ned for å hente fram noe effekt.

Den fem-trinns girkassen gjør at du må planlegge giringen bedre enn konkurrenter med seks-trinns kasse. Den er i tillegg litt tungjobbet med relativt lange sjalteveier.

Ytelser

Det som virker bra på papiret, er ikke like godt i virkeligheten. Opel Antara er betydelig tregere enn mange av sine konkurrenter. Det er ikke bare girkassen som må ta skylden for det, også motorens karakter og forunderlig slappe fremtoning er medvirkende. Du har et litt kort effektregister og den går fort tom for krefter. Best trekker bilen i mellomregisteret, men noen stor forbikjøringsmaskin er dette definitivt ikke.

Eksteriør

Opel Antara har glatte, runde linjer som ikke vekker de store kontroverser. Den myke hekken tar vekk mye av terrengbilinntrykket, og bilen ser relativt slank og elegant ut både forfra og fra siden. De fleste som kommenterer bilen, synes den ser pen og relativt stor ut.

Interiør

Innvendig følger Opel Antara opp med et moderne og litt sterilt interiørdesign. Følelsen og utformingen er utpreget Opel-aktig, og skiller seg ganske vesentlig fra tvillingmodellen Chevrolet Captiva.

Regien er stram og enkel, men betjening og ergonomi er det lite å utsette på. Det er relativt store plastflater, men i vår testbil virket finishen gjennomført. Plassmessig har Opel Antara sitt på det tørre. Det er stor plass både i for- og baksete, og bagasjerommet skal selv en aktiv barnefamilie stå på for å fylle helt til randen.

Komfort

Opel Antara henger litt etter de beste konkurrentene på dette området. Støynivået er ikke avskrekkende, men du har et jevnt sus som kjennes litt tyngre enn for eksempel Land rover Freelander 2 og BMW X3. Fjæringen er stort sett bra, men slipper gjennom en del mindre ujevnheter relativt ufiltrert.

Setene er relativt flate og harde, men sittekomforten totalt sett er tilfredsstillende. Enjoymodellen har et enkelt klimaanlegg, som imidlertid fungerer helt fint.

Sikkerhet

Foreløpig har ikke Opel Antara vært gjennom EuroNCAP-testen. Produsenten poengterer at bilen har en solid sikkerhetsstruktur. Stabilitetskontroll er på plass, og bilen er normalt utstyrt med front- og sidekollisjonsputer. I tillegg har bilen aktive hodestøtter og PRS som kobler ut clutch og bremsepedal ved en frontkollisjon.

Pris/utstyr

Ved lansering koster den rimeligste Opel Antara snaut 470 000 kroner. Det er ikke spesielt rimelig, sammenliknet med de viktigste konkurrentene. Enjoy-versjonen er fornuftig, men enkelt utstyrt.

Skal du ha mer snadder om bord, må du legge på rundt 20 000 til for Cosmo-utgaven. Litt spesielt: Du må opp i en tilleggspakke for Cosmo-versjonen før lyktespylere blir en del av Antara-opplevelsen.

Vi tipper Opel Antara blir relativt lettsolgt som bruktbil, men at du foreløpig må se langt etter bruktbilpriser som BMW X3 eller Toyota RAV4.

Denne saken ble første gang publisert 16/01 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også