Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz´ minste coupé er ikke veldig sporty. Men desto mer komfortabel.

Sist oppdatert

Med forrige C-Klasse som teknisk basis har Mercedes-Benz igjen lagd en kompakt coupé. Den ser frisk og spennende ut, men er på langt nær så sporty som utseendet kanskje hinter om. CLC tar imidlertid igjen med flott komfort og en gedigen oppførsel på veien. Direkte konkurrenter er det ikke så mange av, men bilen er et slags alternativ til biler som Volkswagen Golf, Audi A3 og BMW 1-serie - og prisen gjør den også til konkurrent til større biler.

Les alle våre biltester her.

Vi skjønner ikke helt behovet for CLC; den er trang og upraktisk, ikke morsom, og heller ikke ekstremt komfortabel. Men om du vil ha en liten Mercedes-Benz som ser frisk og sporty ut, får du en helt fin bil i CLC. Særlig med kompressormotoren.

Kjøreegenskaper: 4

Bare så det er sagt med en gang: på tross av sporty utseende, store hjul og lavt understell er ikke CLC sporty. Den er bygd på den samme basisen som forrige C-klasse, riktignok i modifisert utgave. Men den likner ikke på den flotte, nye C-klasse i oppførselen.

Veigrepet er imponerende; test-CLC´en var utstyrt med voldsom dekkdimensjon - 18-tommere med 225/40-dekk foran og 245/35-dekk bak, og med 143 hk skal det noe til at bakhjulene drar seg løs.

Men få tilbakemeldinger fra bilen og svært nummen styring gjør at det ikke er gøy å kjøre svinger med CLC, selv om den takler svingene flott og sikkert kan kjøres raskere på dårlig, svingete vei enn mange andre biler. Bilen finner ikke på noe ugang, og tåler å provoseres. Den er med andre ord mer trygg og ryddig enn sportslig.

Motor: 5

Den kompressormatede 1,8-literen på 143 hk er flott, med nesten dieselaktig drag i bunn- og mellomregisteret. Kraftutviklingen er jevn, og vi savner litt ekstra sprut på toppen.

I testbilen var den paret med en manuellgirkasse, noe vi ikke ser hver dag i en Mercedes-Benz. Girkassen fungerer fint, selv om giroverføringen er litt snodig og krever litt muskelbruk. Utvekslingen passer fint til norske veier, og den fleksible motoren gjør at man ikke trenger å gire så ofte. Motorlyden er småtøff, der den mekaniske kompressoren bidrar med dyp brumming.

Ytelser: 4

143 hk fordelt på 1475 kg er ikke voldsomt, og CLC 180K er heller ingen sprintvinner. Men motoren er behagelig sterk, og høyt dreiemoment over et stort turtallsregister gjør forbikjøringer enkelt - selv om du ikke girer så mye.

Eksteriør: 3

CLC-snuta - med AMG-styling, som koster ekstrapenger - er tøff. Og særlig i rødt. 18-tommere og lav bakkeklaring ser også friskt ut. Dessuten kunne ikke engang de villeste tunerne funnet på speil-blinklys som dette.

Men sideprofilen er snodig, og hekken er rar. Den er kanskje litt for lik forgjengeren Sportcoupé, og også for lik andre biler på markedet.

Interiør: 3

Førermiljøet er slik vi kjenner det fra andre Mercedes-Benz-modeller; ryddig og elegant, med tung og gedigen følelse. Det kjennes kostbart - noe bilen jo også er. Men rattplasseringen er ikke helt optimal, og bilen oppleves som trang. Hodet kommer litt vel nær taket og døra, og baksetet er kun egnet for de små på grunn av dårlig takhøyde og kort avstand mellom gulv og sittepute.

Setene - manuelt justerbare sportsseter i testbilens tilfelle - gir godt med støtte, og de fleste burde finne seg til rette der. Bagasjerommet er helt ålreit; dypt og relativt bredt, og lett å utnytte.

Komfort: 5

Store hjul på norske veier er som regel en dårlig kombinasjon. Særlig når dekkene er av sportslig, hard type med lav profil. Dette gir støy, og en småstump oppførsel over brå ujevnheter. Noe vindstøy er det også.

Men over større ujevnheter merkes ingenting, bilen spiser det den får servert på en flott måte. Den krenger ikke, og har en deilig flytende oppførsel på dårlige veier. Sammen med motorens jevnt sterke karakter og god sittestilling gir dette en trivelig langturskamerat.

Sikkerhet: 4

CLC er foreløpig ikke kollisjonstestet hos EuroNCAP, men den er utstyrt med alt vi forventer i en moderne bil. Den har godt med kollisjonsputer og elektroniske hjelpemidler, og oppleves som en stabil og trygg bil.

Pris/utstyr: 3

Om du skal ha en billig bil, kjøper du ikke en Mercedes-Benz. CLC er en påkostet bil, noe som gjenspeiles i prisen. Prisen begynner i skrivende stund på 349 900 kroner, med 122-hesters dieselmotor. Testbilen, altså CLC 180K, starter på 390 100 kroner.

I tillegg kommer alskens utstyr fra den særdeles omfattende ekstrautstyrslista - det er få bilprodusenter som gir så mange muligheter for personlig tilpasning av bilen som Mercedes-Benz. Dette vil dra opp prisen - det er jo ting i ekstrautstyrslista en bare må ha.

På den annen side har Mercedes-Benz gjerne høye annenhåndspriser, og bruktprisene for dette merket er generelt mindre følsomt for kjørelengde enn det vi ser hos andre merker.

Denne saken ble første gang publisert 14/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også