De som liker solide ytelser i en elbil, vil snart få alternativer til Tesla. Audis nye R8 kommer i en helelektrisk versjon kalt e-tron. Det skorter ikke på krefter.

De to motorene yter 170 kW hver, noe som tilsvarer drøyt 230 hk. 460 hk til sammen, altså, og nok til å skyve bilen fra null til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Det er halvsekundet saktere enn den nye firehjulsdrevne Tesla Model S P85D med 700 hk presterer – den gjør spurten på 3,4 sekunder i «insane mode».

Batteriet er på 92 kWh (Teslas største er på 85 kWh). Det gir en rekkevidde på 450 km, forutsatt at du kjører mye saktere enn hva bilen egentlig er bygd for. Toppfarta er elektronisk begrenset til 210 eller 250 km/t.

Marius Tegneby, som er informasjonssjef for Audi i Norge, sier at han ikke er kjent med om bilen R8 e-tron har drift på alle fire hjul eller om den kun har bakhjulsdrift. Konseptversjoner av bilen har vært vist i begge versjoner.

Audi oppgir ikke når R8 e-tron kommer i salg, ut over å si at den kan bestilles i 2015. Audi sier dessuten at de bruker R8 e-tron som et mobilt høyteknologilaboratorium, og at erfaringene vil bli brukt når de skal utvikle en bil med det de beskriver som «sedankarakter» (mer om den her).

SPARKER: Toppversjonen R8 V10 plus er den eneste med fastmontert spoiler bak - de andre har spoiler som automatisk kommer opp når man kjører fort. Firehjulsdrift sørger for at kreftene omsettes effektisvt i framdrift. FOTO: Audi

Verstingen er Audis raskeste

610 hk, og 0-100 på 3,2 sekunder. Slik lyder de viktigste skrytetallene for topputgaven av den nye R8. Da handler det ikke om eldrift mer, men om bensinmotor.

Nyheten har dermed 85 hk mer enn den forrige utgaven av R8 V10 som vi testet for noen år siden. Og vi kan love deg at selv med «bare» 525 hk gikk den fort nok.

I den gamle R8 var allsidigheten og lettkjørtheten nesten like fascinerende som maksytelsene. Du kunne kjøre den i bytrafikken akkurat som en hvilken som helst kompaktbil. Audi sier at disse egenskapene er tatt vare på også i den nye – samtidig som de skryter den opp ett trinn på adelslista for raske biler:

Den gamle var en sportsbil. Den nye skal være en supersportsbil.

SKJERM: Klassiske instrumentskiver, slik forgjengeren hadde, er byttet ut med en stor skjerm. På den kan man velge hva man vil se og hvordan det skal se ut. FOTO: Audi

Toppversjonen kalt R8 V10 plus er nemlig den kraftigste og raskeste serieproduserte Audien gjennom tidene. Ved siden av de 610 hestekreftene sørger et dreiemoment på seriøse 560 Nm for å dytte bilen framover. Det skal ta mindre enn 10 sekunder å nå 200 km/t. Toppfarta er 330 km/t.

Om det er mer moderat av deg, kan du fra salgsstart velge en variant med 540 hk og 540 Nm dreiemoment i stedet. Den trenger tre tideler mer fra null til hundre, og toppfarta reduseres til 323 km/t.

"BILLIGALTERNATIVET": Versjonen som ikke har tilnavnet "plus", har 540 hk. Flere versjoner vil følge seinere. FOTO: Audi

Quattro

Kreftene fordeles av et firehjulsdriftssystem der en elektrohydraulisk clutch er det sentrale elementet. På bakakselen sørger en mekanisk differensial for at kreftene kommer ut til bakhjulene med minst mulig krafttap og mest mulig grep.

R8 har S tronic automatgir. De som allerede har en nyere Audi, vil kjenne igjen kjøremodusvalgene comfort, auto, dynamic og individual. Toppversjonen har i tillegg en egen modus for når man virkelig skal kjøre fort, og her kan man igjen velge mellom modus for snø, våt asfalt og tørr asfalt.

FORKLEDNING: R8 skal ifølge Audi gi toppytelser på bane, men være lettkjørt nok til daglig bruk. Bildet viser en prototyp under banetesting. FOTO: Audi

Kjente elementer

Designen kan trygt kalles en videreføring av det som kjennetegnet den gamle R8. For den som bryr seg litt ekstra om motor, er det aller kuleste designelementet beholdt: Motoren ligger synlig under bakruta.

Fronten er temmelig kort – i hvert fall om en sammenligner med Mercedes SLS AMG eller den nye Mercedes AMG GT.

I sidene har den store luftinntak som skal bidra til at V10-beistet bak seteryggen ikke blir overopphetet. Den nye nøyer seg ikke bare med ett stort inntak på hver side, som den gamle hadde, men har i tillegg et mindre luftinntak bak sidevinduet.

Skjerm, ikke skiver

I dashbordet er forgjengerens klassiske instrumentskiver byttet ut med en heldigital skjerm der sjåføren kan velge hva som skal vises. Interiøret har slektskap til den nye TT, som du kan lese test av her.

Audi varsler at flere modeller vil følge. Produksjonen starter til sommeren. Prisene er ikke klare. Den gamle R8 V10 kostet til orientering over 2,5 millioner kroner.

Les hele saken

Se flere saker fra: Ser du din neste bil her?

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!