Mercedes-AMG GT er den andre superbilen som helt og holdent er utviklet av Mercedes' egen spesialdivisjon, AMG. Den etterfølger Mercedes SLS AMG kjent for sine karakteristiske måkevinge-dører.

Men der SLS AMG har en selvpustende 6,2-liters V8-er som yter 517 hk og 650 Nm, er AMG GT utstyrt med en 4,0-liters V8-er som yter 462 hk og 600 Nm. Toppfarten er 304 km/t, og den skal greie 0-100 km/t på 4,0 sekunder - litt tregere enn SLS AMG.

Men der forgjengeren verken har turbo eller kompressor, har AMG GT biturbo. Dette er ifølge Mercedes den første sportsbilmotoren med integrerte turboladere (såkalt «hot inside V») og tørrsump smøring.

Enda hvassere GT S

AMG-en kommer også i en enda hvassere GT S-versjon som yter 510 hk og 650 Nm. Toppfarten er 310 km/t, og den skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder, nøyaktig like raskt som SLS AMG med vanlig oppsett.

AMG GT er dog ganske mye snillere mot miljøet enn forgjengeren. For der CO2-utslippet på SLS-en er oppgitt til 308 g/km, forpester AMG GT omgivelsene med 216 g/km (219 g/km for GT S). Forbruket er oppgitt til 0,93/0,94 liter per mil.

Konstruksjonen består av en miks av aluminium, stål og magnesium, og vekten er oppgitt til 1540 kilo. Det er betydelig mindre enn SLS, som veier 1695 kilo.

AMG GT kommer med 19- eller 20-tommers felger og perforerte bremseskiver med dimensjonen 360 mm - 390 mm foran på GT S.

Ifølge Automotive News er Porsche 911 blinket ut som den argeste konkurrenten. AMG GT vil koste 115 430 euro i Tyskland, 134 350 euro for S-versjonen.

Les også:

De viktigste bilnyhetene denne høsten

Test deg selv: Hvilke nye bilmodeller ser du her?

Kjører du denne betyr det antakelig at du ikke eier bilen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!