Elbilene strømmer på

– Audi skal bygge Tesla-konkurrenter

Audi skal ha planer om å bygge to elbiler med 500 til 700 km rekkevidde.

Sist oppdatert

Av elektrisk ladbare biler har Audi i dag én modell: Den splitter nye plug-in-hybriden A3 e-tron.

Om tre-fire år har fabrikken mer å by på, skal vi tro tyske AutoBild, som pleier å være godt informert om hva tyske merker driver med.

Audi vil ikke bekrefte noe som helst, men AutoBild skriver at de vet at Audi planlegger to elbiler som skal kunne konkurrere med Tesla Model S når det gjelder rekkevidde. Disse bilene skal etter planen være klare i 2017 eller 2018.

Marius Tegneby, Audis informasjonssjef i Norge, sier til Vi Menn Bil Top Gear at han «ikke har anledning til å kommentere framtidige biler i stor grad».

Kompaktbil rekker 50 mil

Forutsatt at batteriteknologien blir forbedret slik det er ventet at den vil de nærmeste årene, skal den minste av de to elbilene få en oppgitt rekkevidde på 500 km. Denne bilen kalles ifølge AutoBild A2Q og er en kompaktbil bygd på samme basis som A3 (og VW Golf og Skoda Octavia med flere).

Det er med andre ord plass til større batterier i denne basisen enn det den nye VW e-Golf har.

Etter planen skal aerodynamikken bli så god som mulig blant annet ved at utvendige speil erstattes av kamera - noe også Tesla ønsker å gjøre.

AutoBild mener å vite at bilen skal få former som skal minne om den gamle A2, en bil som på sin tid utmerket seg med lavt forbruk.

A3 E-TRON: Audis første ladbare bil heter A3 e-tron, og har mikses kraft fra to kilder: En elmotor og en 1,4-liters bensinmotor. FOTO: Audi
A3 E-TRON: Audis første ladbare bil heter A3 e-tron, og har mikses kraft fra to kilder: En elmotor og en 1,4-liters bensinmotor. FOTO: Audi

Stor bil, stort batteri

Den største elbilen, som kalles Q6, blir en kupéaktig SUV med lengde og bredde i samme område som Tesla Model S. Den rundt 5 meter lange bilen skal etter planen greie hele 700 km om den kjøres riktig pent.

Q6 bygges på Audis framtidige «byggeklossplattform» for biler med langsstilt motor, og det gjør det tenkbart at Audi deretter kan komme med flere store elbiler med andre karosseriformer. Q6 kommer selvsagt også i versjoner med forbrenningsmotor og pluginhybrid.

Supersports-elbil først

A2Q og Q6 vil imidlertid ikke bli Audis første elbil. Det er det e-tron-versjonen av neste generasjon R8 som blir, sier Marius Tegneby hos Audi.

Den nye R8 kommer neste år i bensindrevet utgave, men Tegneby kan ikke si når R8 e-tron kommer. Oppgitt rekkevidde for denne bilen er ifølge Audi 450 km.

FØRST: Audi R8 e-tron blir Audis første elbil. Slik ser den ut i siste kjente konseptutgave. FOTO: Audi
FØRST: Audi R8 e-tron blir Audis første elbil. Slik ser den ut i siste kjente konseptutgave. FOTO: Audi

De første konseptutgavene av R8 e-tron hadde én elmotor for hvert av hjulene, mens de nyeste utgavene har hatt to elmotorer og bakhjulsdrift.

Les også:

Alle våre artikler om Tesla

Alle våre artikler om elbil

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også