Prøvekjørt: Audi R8 V10 Plus, 2013

220 på strekka og nesten 200 km/t i sving!

5,2 liter. 10 sylindre. 8500 omdreininger i minuttet. 550 hester – én svett mann!

Sist oppdatert

Jeg prøver så godt jeg kan å formidle opplevelsen på film, men jeg duger ikke. Jeg stotrer og svetter som en nervøs skolegutt første skoledag og har store konsentrasjonsvansker. Bilen river og sliter i kroppen. Ikke bare under akselerasjon, men i sving og under nedbremsing.

Jeg kan best beskrive det som en kamp på liv eller død. En kamp jeg akter å gå ut av med både bil og liv i behold. Samtidig pisker djevelen på min høyre skulder meg til å ta stadig større sjanser.

Rå bane, rå bil

Toppfarta på 317 km/t får jeg ikke testet på italienske Misano Curciut. Til det er ikke langstrekka lang nok. Det spiller ingen rolle, for med 220 på strekka og nesten 200 km/t i sving (!) slår ikke blodpumpa lenger. Den sparker - karatespark.

Jeg sitter i nye Audi R8 V10 Plus. Den raskeste bilen som noen gang har forlatt fabrikken i Ingolstadt. V10-eren er den samme 5,2-literen som i utgående R8 V10, men hestene har formert seg og er blitt 550 mot 525 tidligere.

De 25 ekstra hestene tar vi imot med takk, men kanskje enda viktigere er den nye girkassa. Den elektronisk styrte manuelle R-Tronic-kassa var R8's akilleshæl. Den var ukomfortabel i bruk og mye tregere enn dobbelklutsjkassa S-tronic som nå er på plass.

En av verdens beste girkasser. Tro meg. Og bilen, den har blitt slanket 50 kilo.

NY BIL, NY FARGE: Nye R8 har fått nye lykter, nye fangere, singelframe-grill, større felger og grovere eksosutblås. Den matt-blå fargen er også ny.
NY BIL, NY FARGE: Nye R8 har fått nye lykter, nye fangere, singelframe-grill, større felger og grovere eksosutblås. Den matt-blå fargen er også ny. Foto: FOTO: Audi

Lite kritisk

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 5204
  • Effekt, hk ved o/min: 550/8000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 540/6500
  • Egenvekt, kg: 1595
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 444/193/125
  • Bagasjerom, liter: 100
  • Standard dekkdimensjon: 235/35ZR19 - 295/30ZR19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 1,29
  • CO2-utslipp, g/km: 299
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 3,5
  • Toppfart, km/t: 317
  • Pris fra, kr: 1 916 700 (R8 V8)
  • Pris testbil, kr: Over 2,5 millioner

V10-eren er slapp på bunn og jeg sitter ikke optimalt i de nye sportsstolene! Sånn, jeg måtte bare få det ut. Egentlig bagatelleer, men det er tross alt jobben min som biljournalist å være kritisk..

At "tiern" ikke er like brutal som en buldrende V8-er på lavt turtall, gjør bare R8 mer lettkjørt og komfortabel ute på veien.

Tiern er mer kultivert, men har til gjengjeld et forrykende temperament på vei opp mot rødmerkingen ved 8500 o/min.

Litt som oksen Ferdinand er den som en ladd kanon!

Også er det den lyden da. Nydelig! Tiern sender tankene rett tilbake til Gruppe B og Audis femsylindrede turbomonster Sportquattro S1.

Det er for øvrig ikke noe feil med den nye sportsstolen. Det er jeg som er uproposjonert. For stor og tung for en midtmotor-supersportsbil. Det er den brutale sannhet.

Lykkepille

LOFF-GRILL: Lyden V10-eren produserer spyttes ut gjennom et grovere eksosanlegg og er ikke annet enn helt fantastisk.
LOFF-GRILL: Lyden V10-eren produserer spyttes ut gjennom et grovere eksosanlegg og er ikke annet enn helt fantastisk. Foto: FOTO: Audi

På en dag som i dag må være lov å legge jobben til side og la følelsene ta overhånd. Jeg klarer i hvert fall ikke annet. R8 V10 Plus er så potent ute på banen at hodet slutter å virke.

Hva er nytt?

Både 5,2-literen i V10 Plus og V8-eren i R8 V8 er tunet. V8-eren yter nå 430 hk mot 420 tidligere. Begge har også blitt snillere mot miljøet. R8 V10 Plus med S-tronic bruker nesten en desiliter mindre per mil.

R8 har også fått en facelift: Ny bak- og framfanger med Audis typiske singelframe-grill, grovere dimensjon på eksosrørene og nye LED-lykter foran og bak er stort sett det. Samt nye farger, som den nye mattblå metallic-lakken. Et lettere chassis er også utviklet, og ytterligere vekt er spart ved å bruke mer karbonfiber enn tidligere. Nye lettere felger er også på plass.

Djevelen på skulderen har for lengst tatt over kontrollen. Sittende på nåler jakter jeg riktig bremsepunkt, turn-in og tangeringspunkt, før jeg eksploderer ut av kurven.

Bilen er like rå i alle ledd. Karbonkeramiske bremser sørger for eksepsjonell bremsekraft, mens magnetic ride-understellet, optimal vektfordelig og Quattro firehjulsdrift sørger for best mulig kontakt med underlaget.

Resultatet er forrykende. Jeg bøyer meg i støvet - R8 V10 Plus er rett og slett mye bedre enn meg. Jeg flytter stadig grenser, R8 svarer med stor ro i hver eneste situasjon.

Bil til bestemor

Til tross for at R8 er blitt enda mer potent har Audi klart å ivareta lettkjørtheten som forrige R8 var kjent for.

LYNRASK: Den nye dobbeltklutsjkassa (S-Tronic) er lynrask, og i motsetning til gamle R-Tronic kan man hoppe rett fra 7. til 2. gir - du må ikke innom hvert trinn.
LYNRASK: Den nye dobbeltklutsjkassa (S-Tronic) er lynrask, og i motsetning til gamle R-Tronic kan man hoppe rett fra 7. til 2. gir - du må ikke innom hvert trinn. Foto: FOTO: Audi

Ja, bilen er stiv og ukomfortabel på dårlig underlag, men er samtidig så lettkjørt at selv bestemor kunne kjørt den til butikken. Bestemor må riktignok begrense handlingen, for som i superbiler flest er ikke bagasjeplass noe tema. 100 liter, det er trangt!

Er bestemor sær, skreddersyr Audi Individual bilen etter bestemors ønske -både innvendig og utvendig. Det koster, men hva gjør man ikke for å gjøre bestemor glad? Det meste. Mot at man rapper nøklene og "drar ut og vasker bilen" mens hun sover middag. . .

Les også:

Quiz; Hvilke superbiler ser du her?

Bilene som banker stasjonsvogna

Nye VW Golf er nesten perfekt

Verdens kuleste stasjonsvogn

Denne saken ble første gang publisert 16/11 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også