En fullhybrid (vanlig motor og elmotor, der elmotoren også kan brukes alene - må ikke forveksles med ladbar hybrid/plug-in hybrid) Toyota Auris Touring Sports - eller på godt norsk, Auris som stasjonsvogn - lanseres under bilmessen i Geneve i mars.

I salg i Norge er den ikke før i august, og da til priser vi ennå ikke har fått oppgitt. Prisene for en tilsvarende kombikupé-versjon av Auris som fullhybrid starter på 250 000 kroner.

Det som kanskje er mest oppsiktsvekkende med stasjonsvognversjonen av Auris, er det store bagasjerommet.

Vi har gjort en kjapp sammenligning med noen av stasjonsvognkonkurrentene i kompaktklassen:

Modell:

Bagasjerom:

Maks. bagasjerom

Toyota Auris

530 liter

1658 liter

VW Golf

490 liter

1516 liter

Ford Focus

505 liter

1495 liter

Hyundai i30

528 liter

1642 liter

Opel Astra

500 liter

1550 liter

Bagasjerommet i Auris stasjonsvogn overgår også de du finner i svært mange store og små SUV-er, og i en mellomklassebil som Skoda Octavia og en stor bil som Volvo V70!

=toyota, auris, stasjonsvogn

SLUKER MYE: Bagasjerommet i Auris er imponerende stort. FOTO: Toyota

Praktisk

Toyota har altså klart kunststykket med å lage den første fullhybridiserte stasjonsvognen i kompaktklassen, uten å gå på akkord med lastekapasiteten, ved å plassere batteriet under baksetet.

Baksetene skal kunne felles ned ved et trykk, og dessuten finnes kjekke ting som kroker til handleposer, lampe og hele tre 12V-uttak.

Toyota tilbyr også en tilhengerpakke som kan trekke inntil 345 kilo.

Hvordan Auris Touring Sports ellers er, kan du kanskje få en formening om ved å lese vår ferske prøvekjøring av kombikupé-versjonen. De to versjonene opererer også med de samme motoralternativene.

Akselavstand og svingradius er også den samme. Men stasjonsvogna er rimeligvis lenger - 28,5 centimeter, for å være nøyaktig.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!