Kort sagt:

+ God plass

+ Topp kvalitetsfølelse

+ Gode ytelser

+ Behagelig og nøysom motor

+ Morsom å kjøre


- Noe høyt støynivå

- Mager standardutrustning

Audi A3 kom på markedet i splitter ny tredørs versjon høsten 2012. I våre tester etablerte den seg straks som en av favorittene i kompaktklassen, og ble sågar kåret til Årets Bil i Norge for 2013.

Men selv om alt er vel og bra med tredørs Audi A3, så er det femdørs versjonen Audi A3 Sportback som er storselgeren her i Norge med ca. 90 prosent av A3-salget.

I første omgang kommer Audi A3 Sportback med dieselmotorer på 105 og 150 hk, samt bensinmotor med 122 eller 180 hk. Senere på våren 2013 får du også den nye bensinmotoren med 140 hk.

Utover året kommer Audi A3 Sportback med flere motorversjoner og som firehjulsdreven quattroversjon. Foreløpig er 1,4 TFSI med 122 hk rimeligste versjon med pris fra 291 000 kroner, mens vår testbil - en 2,0 TDI med 150 hk - begynner på 303 800 kroner.

Kjøreegenskaper: 6

Da vi kjørte Audi-en på sommerføre, fikk den bevist at det ikke er noe i veien med de sportslige egenskapene på asfalt.

Også på vinterføre følger Audi A3 Sportback opp med glimrende presisjon og usedvanlig bra bitt inn i svingene. Hekken er med på leken og sørger for at understyringen blir minimal.

Dermed har du en bil som både er morsom og trygg på en og samme tid. ESP-systemet trer kun i funksjon når det virkelig trengs og du får du fin flyt i kjøringen på glatt vinterføre.

=

DYNAMISK: Sammenlignet med forgjengeren har A3 Sportback fått et mer dynamisk utseende. FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Den modifiserte toliters common rail dieselmotoren til VW-konsernet fungerer utmerket i den relativt lette Audi A3 Sportback.

Vi har kjør den tidligere i VW Golf 2,0 TDI med DSG girkasse, men den virker enda raskere på avtrekkeren med den svært presise og lette manuelle girkassen i testbilen.

Med 150 hk fra 3500-4000 o/m og 320 Nm fra 1750-3000 o/m blir kjørefølelsen smidig og kraftfull. Dessuten går motoren pent uten spesiell dieselkarakter.

Ytelser: 5

Audi A3 Sportback 2,0 TDI er lett i steget og kjapp i reaksjonen. 3. gir er et ordentlig sprekt forbikjøringsgir med 60-100 km/t på 4,9 og 80-120 km/t på 6,1 sekunder. Omtrent på samme nivå som BMW 120dA.

Også 4. gir solid kraftoverskudd og med det gode momentet i motoren har du også bra ressurser i 5. gir. En relativt lang girutveksling gjør at 6. gir egner seg best fra 80-90 km/t.

=

NOE TRAUST: Den er en drøm å kjøre, men rent utseendemessig er nok biler som Mercedes A-klasse og Volvo V40 mer spennende. FOTO: Terje Bjørnsen

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 1968

Effekt, hk ved o/min: 150/3500-4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1750-3000

Egenvekt, kg: 1385

Tilhengervekt, kg: 1600/690

Lengde/bredde/høyde, cm: 431/179

Bagasjerom, liter: 380-1220

Standard dekkdimensjon: 225/45-17 W

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,42

CO2-utslipp, g/km: 108

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,7

Toppfart, km/t: 216

Pris fra, kr: 303 800

Pris testbil, kr: 412 530

Eksteriør: 5

Audi A3 Sportback har ikke samme spennende coupéaktige design som nye Mercedes A-klasse eller Volvo V40.

Med nesten 6 centimeter lenger akselavstand og 4 centimeter kortere overheng enn forrige Audi A3 Sportback, ser bilen likevel mer dynamisk ut enn tidligere.

Klare, skarpe linjer i karosserisidene og mer markerte front- og baklys gir et moderne utseende.

Interiør: 6

I likhet med tredørs Audi A3 har Sportback det mest elegante og sofistikerte interiøret i kompaktklassen.

I tillegg er betjeningskonseptet genialt, der nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen og en fargeskjerm plassert godt i synsfeltet øverst på dashbordet.

Med sine fem dører er Audi A3 Sportback mer egnet for deg som bruker baksetet ofte enn tredørsutgaven. Plassen i kupeen er god for fire voksne på inntil 185 centimeter.

I bagasjerommet høster du belønningen for tradisjonell karosseridesign: Både i liter (380-1220) og våre egne målinger, viser Audi A3 Sportback seg som en av de rommeligste i kompaktklassen. Også bagasjeromsåpningen er merkbart større enn i de mer coupéaktige modellene.

=

BRA BENPLASS: Plassen i kupeen er god for fire voksne på inntil 185 centimeter. FOTO: Terje Bjørnsen

TESTDATA

60-100 km/t, 3. gir: 4,9

60-100 km/t, 4. gir: 7,1

60-100 km/t, 5. gir: 10,4

80-120 km/t, 3. gir: 6,1

80-120 km/t, 4. gir: 7,3

80-120 km/t, 5. gir: 10,1

80-120 km/t, 6. gir: 13,2

Støy tomgang, dBA: 45,4

Støy 50 km/t, dBA: 64,2

Støy 80 km/t, dBA: 68,8

Støy 100 km/t, dBA: 70,4

Testforbruk, l/mil: 0,49

Komfort: 5

Til å være en sportslig og velkjørende bil, har Audi A3 Sportback et velavstemt og relativt komfortabelt understell.

Selv i Ambition-versjonen vi kjørte, med et sportsunderstell senket 15 millimeter i forhold til normalutgaven, glir den ganske smidig over små ujevnheter og tverrgående asfaltskjøter. Oppe i fart setter bilen seg elegant på understellet og gir deg sjelden ufiltrerte dunk på dårlig vei.

I Ambition hører også svært gode sportsseter med i pakken. Justerbar sitteputelengde og vinkeljustering av seteputen i tillegg til de normale reguleringsmulighetene, gjør sittestillingen perfekt nesten uansett kroppsfasong.

Det ene lille minuset vi har i testnotatene går på støy. Lydnivået ligger litt høyere enn det vi har målt på søstermodellen VW Golf, også den utstyrt med vinterdekk. Audi har imidlertid vært flinke til å pakke lydbildet - det er ingen fremtredende og dermed irriterende støykilder.

Sikkerhet: 5

Audi A3 ble testet av EuroNCAP i august 2012 med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter.

Spesielt imponerende er 95 prosent score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplash-beskyttelsen er bra.

For beskyttelse av barn oppnår A3 87 prosent score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 prosent og assistentsystemer får 86 prosent.

Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten, eksempelvis adaptiv cruisekontroll, samt blindsone- og filskiftvarsling

=

BLANT DE BESTE: I bagasjerommet høster du belønningen for tradisjonell karosseridesign. Audi-en er blant de rommeligste i klassen. FOTO: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Vi synes den sportslige Ambition utstyrspakken passer fint til de motorsterke utgavene av Audi A3 Sportback. Da koster bilen fra 318 300 kroner, men fortsatt bør du legge på noe ekstrautstyr.

Vi gikk gjennom Audis nybilvelger på nett og endte opp med ytterligere 45 000 kroner for å få en greit utstyrt bil.

Det er ikke helt ille, men heller ikke spesielt rimelig. Samtidig vet vi at Audi A3 Sportback med riktig utstyr er en relativt lettsolgt bil på bruktmarkedet.

=

PÅ HJUL: Nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen. FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 5

I følge EU-normen skal Audi A3 Sportback 2,0 TDI bruke 0,42 l/mil ved blandet kjøring, samt slippe ut 108 gram CO2 per kilometer og 125 mg NOx per kilometer.

Det følger bilen fint opp i praksis og klarer seg med moderate 0,49 l/mil i vår testrunde. Dermed bruker den ikke mer enn mange andre 1,6-liters dieselmotorer med 105-115 hk.

Ved kjøring i og omkring Oslo observerte vi et forbruk på 0,65 l/mil.

=

TYNN: En tynn og nedfellbar fargeskjerm er plassert godt i synsfeltet øverst på dashbordet. FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Audi A3 Sportback hører til våre absolutte favoritter om du skal ha en praktisk bil i den finere delen av kompaktklassen. Interiørkvalitet, materialvalg og betjeningskonsept er fra øverste hylle.

Dessuten kan A3 skilte med sportslige og underholdende veiegenskaper sommer som vinter. Det kan du glede deg spesielt over i versjonene med kraftig motor, som den fine 2,0 TDI i vår testbil.

Les også:

Er dette verdens beste bil?

Golf stasjonsvogn: Mer plass enn storebror

Blir Norges billigste firehjulstrekker

Den heter kort og godt Ferrarien

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!