A3 er Audis mestselgende bil i Norge etter Audi A4, og nå skal den vises frem som plug-in-hybrid med et forbruk på kun 0,15 liter bensin per mil. C02-utstlippet skal være på lave 35 g/km.

Audi A3 e-tron er navnet på hybriden som drives av en bensinmotor på 1,4 liter som kobles sammen med en elektromotor og automatgirkassen S tronic. Den modifiserte bensinmotoren 1,4 TFSI yter 150 hk og elektromotoren leverer 75 kW. Totalt blir effekten 204 hk med et dreiemoment på 350 Nm. Den skal gjøre 0-100 km/t på 7,6 sekunder og ha en toppfart på 222 km/t.

A3-hybriden kan kjøres på bensinmotoren, som hybrid og på den elektriske motoren alene. De to kraftkildene overlapper hverandre. Elektromotoren har maks dreiemoment fra start til 2000 omdreininger, mens bensinmotoren har sitt kraftigste register mellom 1750 og 4000 omdreininger. Audi A3 e-tron kan benytte elektromotoren alene i hastigheter opp til 130 km/t.

Audi hevder bilen skal ha en rekkevidde på 50 km på kun elektrisk kraft

Audi A3 e-tron bygges på samme lest som nylig lanserte Audi A3 Sportback og vises for første gang på bilmessen i Genève som åpner om kort tid. Den er ventet lansert til sommeren neste år.

=

FØRST: Audi e-tron ble introduser for verden første gang i 2009. FOTO: Audi

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!