Sett med norske øyne kan man forledes til å tro at Renault er debutant på SUV-markedet, men merket kom faktisk med en SUV allerede i 2000, Renault Scénic RX4. Den var en slags kombinasjon av flerbruksbil og SUV. I nyere tid har de også fått Koleos i porteføljen, men den kom aldri til Norge.

Nå er imidlertid Renault klare for Norge med nok en bil som følger oppskriften til RX4; kombinerer flerbruksbil og SUV. Captur er navnet på doningen, og skal etter planen lanseres i Norge til høsten. Her til lands er Renault-importøren nå aktuell med billig-SUV-en Dacia Duster. Dacia er et underbruk av Renault-konsernet.

Captur er basert på konseptbilen med samme navn og er bygget på Clio-plattform. Bilen vises frem for første gang på Genève-utstillingen i mars. De viktigste konkurrentene blir Nissan Juke og Peugeot 2008, ifølge Renault. Dermed bør prisene på Captur bli hyggelige, siden billigste Juke koster 200 000 kroner.

=

RX4: Renault Captur kommer til Norge til høsten. ALLE FOTO: Renault

Crossover

Captur er 4,12 meter lang, og vil ifølge Renault ha egenskaper som du forventer å finne i en flerbruksbil. Som for eksempel høy sittestilling, stort bagasjerom, fleksibelt interiør med flere konfigurasjonsmuligheter og mange oppbevaringsrom.

Standardutgaven kommer med utstyr som nøkkelfri tilgang, bakkestartassistent og ryggevarsler. I tillegg kommer Captur med Renault R-link multimediasystem med berøringsskjerm og seks høyttalere.

Klasseledende lavt forbruk og et CO2-utslipp fra 96 g/km loves også.

- Renault Captur er en kompakt og spennende crossover som vil sette en ny standard i crossover-klassen, sier Jan Traaseth, administrerende direktør i Renault Norge.

=

KONKURRENTER: Nye Peugeot 2008 og Nissan Juke nevnes av Renault som de viktigste konkurrentene.

=

BRA UTSTYRT: Standardutgaven kommer med utstyr som nøkkelfri tilgang, bakkestartassistent og ryggevarsler.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!