Slik testet vi

Alle produktene som er testet representerer de fire store merkevarekjedene:

  • Norgesgruppen
  • Rema 1000
  • Coop
  • Ica Norge

I tillegg har vi valgt ut et referanseprodukt i hver produktkategori.

Produsentene

Det er ulike regler og policy på hva de fire store merkevarekjedene oppgir av produsenter bak EMV (egne merkevarer).

Norgesgruppen som har First Price, oppgir ikke leverandør

Rema oppgir leverandør

Coop oppgir leverandør

ICA som har Euroshopper, oppgir hvis kunden spør

Vi har testet fem ulike appelsinjuicer fra fem ulike merkevareleverandører. Fire av dem er fra de fire store merkevarekjedene, mens det femte produktet er et referanseprodukt.

Referanseproduktet vi valgte er Tine Sunniva appelsinjuice.

Testpanelert sier at appelsinjuicene var ekstremt like. De så like ut og smakte likt. Både de billige og den dyre.

Det var ikke mye som skilte dem fra hverandre, så her kan man like gjerne velge det rimeligste alternativet.

Les også:

Fire fantastiske ostesmørbrød

Slik blir taco-middagen best

Testmetodikk

Det ble gitt poeng fra 1-6 etter følgende kriterier: Farge/utseende, konsistens og smak. Smak ble vektet tyngst (60), så konsistens (30), og farge/utseende (10) lavest. Skalaen ble omregnet til terningkast 1-6.

Alle produktene er smakt blindt, det vil si at ingen i testpanelet fikk vite hva de smakte på. Vi har ikke tatt hensyn til pris under testingen.

Testpanelet

Eivind Seiness - kokk og innehaver av Abracadabramat

Arnie Stalheim - klikk.nos vinekspert

Marit Røttingsnes Westli: Matformidler og kokebokforfatter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!