Produsentene

Det er ulike regler og policy på hva de fire store merkevarekjedene oppgir av produsenter bak EMV (egne merkevarer).

Norgesgruppen som har First Price, oppgir ikke leverandør

Rema oppgir leverandør

Coop oppgir leverandør

ICA som har Euroshopper, oppgir hvis kunden spør

Slik testet vi

Alle produktene som er testet representerer de fire store merkevarekjedene:

  • Norgesgruppen
  • Rema 1000
  • Coop
  • Ica Norge

I tillegg har vi valgt ut et referanseprodukt i hver produktkategori.

Mange spiser cornflakes til frokost, kanskje spesielt barn. Hvorfor velge dyrt fremfor billig dersom man får mer for pengene ved å velge billigproduktene?

Vi har testet fem ulike produkter fra fem ulike merkevareleverandører. Fire av dem representerer merkevarekjedenes billigmerker, mens det femte produktet er et referanseprodukt.

Alle de ulike typene med cornflakes er testet både uten og med melk.

Konklusjonen til testpanelet er at de omtrent smaker akkurat det samme, så det er ingen grunn til å legge mye penger i en pakke cornflakes.

Testmetodikk

Det ble gitt poeng fra 1-6 etter følgende kriterier: Farge/utseende, konsistens og smak. Smak ble vektet tyngst (60), så konsistens (30), og farge/utseende (10) lavest. Skalaen ble omregnet til terningkast 1-6.

Alle produktene er smakt blindt, det vil si at ingen i testpanelet fikk vite hva de smakte på. Vi har ikke tatt hensyn til pris under testingen.

Testpanelet

Det ble gitt poeng fra 1-6 etter følgende kriterier: Farge/utseende, konsistens og smak. Smak ble vektet tyngst (60), så konsistens (30), og farge/utseende (10) lavest. Skalaen ble omregnet til terningkast 1-6.

Eivind Seiness - kokk og innehaver av Abracadabramat

Arnie Stalheim - klikk.nos vinekspert

Marit Røttingsnes Westli: Matformidler og kokebokforfatter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!