Tall fra SSB viser at i 2011 bestod 880 000 husholdninger av én person. Andelen enpersonhusholdninger har økt fra i underkant av 30 prosent i 1980 til om lag 40 prosent i 2011. I 2011 bodde dermed 18 prosent av alle nordmenn alene.

Og det er uten tvil dyrt å bo alene og klare alle utgiftene på én inntekt. Spesielt mat- og dagligvarer utgjør en betydelig kostnad.

Daglig leder Live Lepperød i Singelsammen.no (en interesseorganisasjon for single) råder deg til å planlegge innkjøp og måltider en uke fram i tid.

- Kjøp kun mat du vet du vet du kommer til å spise. Sjekk matvaretilbud, og kjøp billig og stort, hvis du har fryser.

Ved innkjøp av ting som kan fryses forklarer Lepperød at det kan være lurt å dele det opp i mindre porsjoner før frysing. Da kan du ta opp kun det du trenger for én middag av gangen.

Singelmat: Planlegg innkjøpene

Også kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett understreker at det som er viktig uansett om du er én eller flere som skal spise, er å planlegge innkjøpene på forhånd.

- Tenk på hvor mange dager du skal ha middag denne uken, hva du kan lage dobbelt av slik at du har nok til neste dag (men da gjerne med annet tilbehør).

- Særlig viktig er det å kjøpe råvarer som kjøtt og fisk som du enten lager dobbelt av eller som du kan bruke i flere retter, nettopp fordi disse ofte kommer i pakninger som er for store for én person.

Schrøder påpeker at mye også kan fryses, men da betinger det at du har plass, orden i skapet, og at du er flink til å bruke det du legger der.

dame som lager mat alene

LAG EN MATPLAN: Daglig leder Live Lepperød i Singelsammen.no (en interesseorganisasjon for single) råder deg til å planlegge innkjøp og måltider en uke fram i tid. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Noen tips for å gjøre hverdagen og måltidene enklere:

  • Forbered frokosten kvelden før. Sett frem tørrvarer på benken eller bordet og dekk gjerne på bordet før du legger deg. Da går alt så mye kjappere om morgenen. Husk at gode frokostvanerer den beste starten på dagen.
  • Ha alltid frukt tilgjengelig. Det kan fint brukes som et mellommåltid. Yoghurt med kornblanding er også et godt lite mellommåltid.
  • Skjær opp grønnsaker og legg de i vann. Da har du friske, sprø grønnsaker lett tilgjengelig som du kan spise i stedet for snacks.
  • Spis mer fisk til middag, det er både enkelt billig og sunt. Laks er for eksempel å få kjøpt til en rimelig penge og den kan du lage mye godt av. Fiskekaker er sunt, billig og lettvint.
  • Wok er sunt og raskt å lage. Enkel wok = 1 pose wokgrønnsaker + kjøtt eller fisk + woksaus.
  • Lag større middagsporsjoner bruk restene til middag eller lunsj dagen etter. Restene kan også fryses ned i passe middagsporsjoner.
  • Det er mye godt og sunt pålegg i hermetikkhyllen. Både tunfisk og makrell i tomat er gode valg.
  • Mais, flådde tomater, bønner og erter er også god og sunn mat for en rimelig penge.
  • Kos deg med maten. Dekk gjerne på bordet og tenn på lys. Det skaper stemning og trivsel.

Kilde: Diabetes.no (Unni Vada Coldevin/Grete Roede)

Singelmat: Viktig med kaldt kjøleskap

- Det er spesielt viktig å ha det kaldt nok i kjøleskapet når du er alene, da maten beviselig holder seg mye lenger i et kjøleskap som holder 2-4 grader, understreker kommunikasjonssjefen i Matvett.

- Bruk de butikkene som selger frukt og en del grønt i løs vekt, så kan du plukke det du trenger. Husk også at alle meieriprodukter er merket med "best før" og er holdbare lenge etter utløpsdato forutsatt riktig oppbevart.

Schrøder forteller videre til Kvinneguiden hun selv har som vane å ta vare på rester av saus og supper.

- Neste dag eller om to dager bruker jeg dette som base i nye retter. Har jeg en rest av grønnsaksuppe/sodd som jeg ofte lager moser jeg denne, sper med buljong og tilsetter litt rømme og sprøstekt spekeskinke på toppen. Slik får jeg en helt ny rett av en liten rest.

- Det er nettopp dette som gjør tilberedningen av restemat noe mer. Det er en utfordring til å finne opp og lage nye retter ut av gamle.

Trenger du oppskrifter? Her er ti middager for én person.

Stort behov for singelmat

Marketing manager Karianne Skallebø i Findus forklarer til Kvinneguiden at de i en årrekke lansert ferdigretter med tanke på single.

- De første ferdigrettene som ble lansert var pytt i panne. Allerede fra starten av kom de i porsjonspakninger på 500 gram.

- Så å si alle våre ferdigretter kommer i størrelser på 1-2 porsjoner, så vi lanserer absolutt med tanke på single husholdninger. Vi ser at behovet for det er stort.

Singelmaten fra Findus varierer fra tikka masala og chicken curry til pasta carbonara og pasta bolognese.

Grønnsaker er bra singelmat

Fryste grønnsaker er ifølge Skallebø genialt når du er singe.

- Er du alene har du ofte utfordringer med å måtte kaste mye mat som blir dårlig før du rekker å spise det. Dette gjelder kanskje spesielt frukt og grønnsaker. Det slipper du når de er fryst.

Hun supplerer med at for eksempel grønne bønner fra frysedisken har et høyere innhold av både C-vitaminer og antioksidanter enn bønner som selges som ferske.

Marte Korsbrekke

Ville du spist denne?

Det er ikke sikkert du trenger å kaste den mugne osten.

Flere tips for billigere singelmat

Nedenfor har Live Lepperød listet opp noen lure punkter for deg som spiser alene:

  • Brød: Skjær opp brødet i butikken - og legg brødet i fryseren. Når brødet er oppkuttet kan du ta opp kun de skivene du trenger hver dag. På denne måten slipper du å kaste halvspiste brød, samt at du har ferskt brød hver dag.
  • Middag: Mange gryteretter kan fryses. Frys i passe porsjoner. Frys fersk kjøttdeig i små poser, på denne måten kan du ha pasta og kjøttdeig - og én pakke holder til flere middager.
  • Salat: Her må man gjerne spise salaten flere dager på rad og til både lunsj og middag. Hiv litt kylling og pasta i fredagens taco-salat, så har du lunsj og middag dag to (og tre..).
  • Kylling: Det er ikke flaut å kjøpe kun en halv kylling i ferskvaredisken.
  • Kaker: Mange kaker kan fryses. Hvis du baker en f eks skuffe-kake, ikke ta på fyll/glasur på hele kaka. Frys den delen av kaka du ikke rekker å spise før den blir dårlig, og ta på fyll og glasur når den er tint opp igjen og skal spises..
  • Pitabrød: Pitabrød kan man stappe alt mulig rart (og sunt) inni, og er godt både til lunsj og middag.

På Singelnett.no kan du få flere gode tips til singelmat. Flere gode tips for restemat finner du på matvett.no.

Les også:

Quiz: Vet du når du bør kaste maten?

Kan du spise ost som har mugnet?

Du legger vel ikke sjokolade i kjøleskapet?

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!