For noen har morgenstund virkelig gull i munn. De som våkner 5 minutter før vekkerklokken ringer, aldri ville vurdert å bruke slumre-funksjonen på telefonen og som rekker både dusj, føn og frokost før de svinger seg inn i buss eller bil og suser avgårde til jobben - hvor de er effektiviteten selv såklart.

Så er de oss andre. Som vil grine når vekkerklokka ringer, for det føles som det er bare 12 sekunder siden du stilte den kvelden før. Som må innom kaféen på hjørnet og få med oss en sterk kaffe for å i det hele tatt ha et håp om å komme oss gjennom timene frem til lunsj.

Ville det ikke vært fint å falle inn i den første kategorien, tenker du kanskje?

Fortvil ikke. Nå sier nemlig nettavisen Huffington Post at ekspertene mener du fint kan lære deg å bli et A-menneske - det krever bare litt innsats og trening.

Morgenen kan bli din nye favoritt

Alle har ulike søvnbehov, og noen trenger uten tvil flere timer på øyet for å fungere i hverdagen enn andre. Men ikke la alt du skal gjøre stå og falle på hvor mange timer du sover hver natt.

- Det er faktisk bevist at det ikke er antallet timer du sover hver natt som påvirker evnen til å våkne og stå opp tidlig, og være lykkelig og produktiv, forklarer nettstedet.

- Du kan stille om den "indre klokken" din og lære deg å være en morgenperson.

Tidlig på morgenen, før resten av huset våkner, har du ingen avtaler, ingen mail som skal sjekkes, ingen barn som skal ha mat. Dette er tiden du kan nyte - og bare bruke på deg selv.

Døgnrytmen kan påvirkes

Det er ikke en innbilning at noen er bedre på å stå opp om morgenen enn andre.

- Døgnrytmepreferanse er et personlighetstrekk, bekrefter Bjorvatn.

- Noe som betyr at noen er a- og andre b-mennesker. Dette skyldes delvis arvelige forhold, men likevel kan man absolutt påvirke døgnrytmen og sin biologoske klokke.

Bjorvatn forklarer at dette vil si det samme som at er man b-menneske, vil mye lys etter at man våkner, gjøre at døgnrytmen fremskyndes litt, slik at det blir litt lettere å stå opp neste dag.

- Med regelmessig lyseksponering etter oppvåkning vil et b-menneske gradvis føle seg mer opplagt om morgenen, forklarer søvneksperten.

- Men unngå mye lys på kvelden, da dette vil forstyrre rytmen igjen.

Vil ta litt tid

Som med de fleste andre ting vil også døgnrytmen ta litt tid å snu.

- Man skifter ikke fra å være b-menneske til a-menneske i løpet av kort tid, advarer Bjorvatn.

- Det er også viktig å være klar over at døgnrytmepreferansen endres gradvis i løpet av livet. I ung alder for eksempel, kanskje da spesielt i tenårene, er de fleste b-mennesker, mens i høy alder er de fleste a-mennesker.

Slik gjør du det:

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!