De aller fleste av oss har en søvnløs natt i ny og ne. Enten det nå dreier seg om barn som hyler og griner, kranen som drypper eller et nervepirrende jobbintervju dagen derpå, det kan være mange årsaker til at det blir så som så med nattesøvnen.

Og dreier det seg bare om isolerte episoder er sjansen større for at du ikke merker noe mer til søvnmangelen enn at dagen derpå blir litt trøttere enn vanlig. Men om du titt og ofte ikke får nok timer på øyet, ja da kan det faktisk få konsekvenser for både hud, helse og humøret. For ikke å snakke om jobb, skole og sex-liv.

Kroppen din har nemlig mange måter å fortelle deg at du trenger mer søvn på. Det finnes rett og slett mange tegn på at du har fått for lite søvn. Noen er innlysende, andre kanskje mer overraskende.

Her er tegnene:

1. Du våkner opp trøtt

Ifølge britiske Marie Claire magazine er det å våkne opp og fortsatt kjenne seg trøtt et sikkert tegn på at du ikke har sovet nok natten før. Og det gjelder enten du har sovet i fem eller ti timer.

- Kroppen din har rett og slett ikke hatt nok tid til å hvile og regenerere seg, forklarer magasinet.

Lege og professor dr.med. ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer ved Haukeland Universitetssykehus i Bergen, Bjørn Bjorvatn, forteller at hvor mange timer søvn man trenger for å bli skikkelig uthvilt varierer fra person til person.

Slik sjekker du om du får nok søvn.

KAFFE-AVHENGIG: Kommer du deg ikke gjennom dagen uten kaffe? Da bør du nok gå å legge deg tidligere. © FOTO: Thinkstock

- Man snakker ofte om at begrepet "nok søvn" er vanskelig å definere, forklarer Bjorvatn til Kvinneguiden.

- Hva som er nok søvn for meg og nok søvn for deg kan være et helt ulikt antall timer. Generelt kan man si at kjenner man seg våken, uthvilt og opplagt når man våkner, da har man fått nok søvn, uavhengig av hvor mange timer du har sovet.

Søvneksperten anbefaler derfor at man ikke skal være besatt av å telle timer.

- Ikke la deg henge opp i hvor mange timer søvn du får, forklarer Bjorvatn.

- Da er sjansen mye større for at du stresser så mye over dette at du blir liggende våken å se på klokken og bekymre deg for mangel på søvn. Kjenn heller etter hvordan du føler deg når du våkner. Kanskje trengte du bare seks timer, og da blir det helt feil å bekymre seg for at du ikke fikk åtte.

2. Du er avhengig av kaffe og sukker

Svært mange kan ikke se for seg å starte dagen uten en kopp kaffe, enten man nå lager den hjemme eller kjøper den med seg fra kaffebaren på hjørnet. Det samme gjelder sjokoladen du bare MÅ ha når klokken begynner å nærme seg ettermiddagen, og du vet at middagen hjemme enda er noen timer unna.

- Å kjenne at man MÅ ha kaffe eller noe søtt er et behov som ofte trigges av trøtthet, forklarer lege og søvnprofessor, Dr. Med. Shelby Freedman Harris, til skjønnhetsnettstedet Youbeauty.

- Det er kroppen din som reagerer på mangel på hvile ved å gjøre seg avhengig av disse stimulantene for å holde det gående.

Forskning fra UC Berkeley i USA, som har undersøkt de områdene av hjernen som kontrollerer hvordan vi velger mat, viser at det er en helt tydelig sammenheng mellom matvalg og trøtthet - nærmere bestemt: Jo mindre søvn vi har fått, jo mer sannsynlig er det at vi forsyner oss med pizza og godterier i stedet for grønnsaker og fullkorn.

- Søvnmangel trigger en respons i hjernen som gjør at vi craver "søppel-mat", forklarer Freedman Harris.

Slik sjekker du om du sover for lite.

SØTSUG: Det skjer noe med hjernen vår når vi sover for lite. Blant annet blir evnen til å velge sunt over søtt svekket betraktelig. © FOTO: Colourbox

I undersøkelsen fikk 23 unge, sunne voksne se bilder av ulike typer mat, og ble bedt om å rangere hva de hadde mest lyst på nedover til den maten de hadde minst lyst på. I den første undersøkelsen hadde alle deltakerne sovet en full natts søvn. I neste omgang hadde de våket en natt før de ble stilt samme spørsmålene.

- Etter en søvnløs natt var det langt flere som hadde mest lyst på hamburgere, pizza og andre matvarer med høyt kaloriinnhold enn da de hadde sovet godt i forkant, forklarer Freedman Harris.

- MRI-røntgen av hjernen viste at frontallappen, som er kontrollsenter for komplekse avgjørelser vi tar, fungerer langt dårligere etter lite søvn.

3. Du klarer ikke å konsentrere deg

For få timer på øyet gjør ofte at du ikke er like produktiv og konsentrert på jobben eller skolen dagen derpå. Faktisk viser en del undersøkelser at bare én eneste natt uten søvn gjør at man opererer på omtrent samme nivå som om man skulle være full.

- En hel haug med kognitive problemer har blitt lenket til for lite søvn, forklarer helsenettstedet WebMD.

- Blant annet konsentrasjonsvansker, forvirring, glemsomhet og vanskeligheter med å lære.

Derfør bør du sove mer.

HELSESKADELIG: Du kan faktisk bli både sykere, tjukkere og dummere av å ikke sove nok. © FOTO: Thinkstock

Ståle Pallesen ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, SOV.no, er enig:

- Det stemmer. Én natt med for lite søvn er nok til at du merker det på konsentrasjonsevnen, forklarer Pallesen til Kvinneguiden.

- Kreativiteten lider og vil blir dårligere til å finne løsninger på utfordringer og problemer når vi ikke har sovet nok. Reaksjonstiden øker også.

Søvn er helt avgjørende for oppbygningen av hjernen, blant annet fordi at den delen av søvnen hvor vi drømmer, også kjent som REM-søvnen, er med på å lagre begivenheter i hjernen.

- Uten nok søvn blir ikke disse opplevelsene lagret skikkelig, forklarer nettstedet.

- Derfor vil man ikke - om man ikke sover nok - klare å huske tidligere opplevelser like godt.

4. Huden din blir slapp og mer rynkete

Ifølge ekspertene er det ikke bare midje og konsentrasjon som tar støyten når du ikke sover nok. Huden din eldes også mye raskere om verre om du ikke får nok timer på øyet.

- Søvn er naturens mest effektive skjønnhetsserum, forklarer hudpleier og fagsjef hos Scintific AS, Ann-Kristin Stokke, til Kvinneguiden.

- Så å sove for lite har en absolutt negativ effekt på huden og skjønnheten din.

Stokke forklarer at begrepet "skjønnhetssøvn" absolutt har noe for seg.

- Hudens fornyelsesprosesser er på sitt aller mest effektive mellom klokken 24 og klokken 4 om morgenen, forklarer Stokke.

- Huden er et levende organ, som ikke bare endrer seg med årstid og miljø, men også fra natt til dag. Disse biologiske endringene kalles hudens døgnrytme. Om natten reparerer huden de skadene som har oppstått i løpet av dagen, og får fri fra "traumer" den opplever på dagen, som sol, forurensning og andre ytre påvirkninger.

Derfor må du sove nok.

SKJØNNHETSSØVN: Søvn er gratis medisin som styrker immunforsvaret og holder oss friske og vakre. © FOTO: Colourbox

Slik sover du deg slankere, penere og snillere

En god natts søvn er ikke hokus pokus forklarer konsulent og PhD ved Nasjonalt Kompetansetjeneste for Søvnsykdommer, Eldbjørg Fiske, til Kvinneguiden. Slik lærer deg du gode søvnvaner:

1. Oppretthold døgnrytmen

Stå opp og legg deg til faste tider.

2. Ikke sov på dagen

Unngå 10-minutters lur på sofaen etter middag. Søvn på dagtid svekker styringen av søvnbehovet, forlenger innsovningstiden om kvelden og gir mindre dyp søvn om natten.

3. Trekk fra gardinene

Få rikelig med lys de første par timene etter at du står opp. Aller helst utendørs.

4. Spis middag litt tidligere

Å spise store måltider like før du skal legge deg, gjør at kroppen er mer opptatt av å fordøye maten enn å slappe av og sove.

5. Bruk sengen til kun to ting: Søvn og sex.

Ikke sjekk jobb mail eller se på Netflix på soverommet.

6. Tren om ettermiddagen

Å trene om ettermiddagen (ikke like før sengetid, dog) gjør at vi sover dypere og mer rolig. Dette er fordi kropp og hjerne varmes opp ved fysisk aktivitet. Oppvarming av kroppen gir et påfølgende kraftig fall i kroppstemperatur, og det er dette som fremmer søvnresponsen.

7. Ikke se på klokken om du våkner

Da stresser du bare deg selv. Tell heller sauer.

8. Ikke skru på lyset om du våkner

På samme måte: Ha det som mørkt som du klarer på baderommet om du må på toalettet i løpet av natten.

9. Ha det passe varmt på soverommet

Moderat temperatur er mest søvnfremkallende.

5. Du er ofte syk

Ifølge nettstedet Forskning.no kan mangel på søvn faktisk ha så seriøse konsekvenser som alvorlige sykdom.

- Søvn har en avgjørende betydning for kroppens immunforsvar, forklarer nettstedet.

- Sover vi ikke nok, blir kroppen dårligere til å danne visse stoffer som er viktige for immunsystemet.

For eksempel påvirkes proteinet Interleukin-6, som bekjemper infeksjoner i kroppen og som også har vist seg å spille en viktig celle-drepende rolle i forbindelse med kreft, av mangel på søvn.

- Frarøver man for eksempel rotter søvnen, vil de etter to uker utvikle forskjellige infeksjoner, røper nettstedet.

- Årsaken kan være at immunforsvarets hvite blodlegemer og antistoffer ikke reagerer som de skal.

Bjorvatn er derimot litt usikker på om mange på søvn kan knyttes direkte til sykdommer som forkjølelse og influensa.

- Det er uklare data når det gjelder søvn og immunforsvaret, forklarer Bjorvatn.

- Det vil si, det finnes ingen klar sammenheng mellom tretthet og sykdom, selv om nok mange føler at de blir lettere syke etter lite søvn. Men da er man ofte også stresset, noe som kan forklare sykdomstilfellene.

6. Du er konstant sulten

Dersom du merker at du går rundt og kjenner deg sulten og småspiser hele dagen kan dette bety at du skulle sovet mer.

- Når vi sover, reduserer kroppen mengden av stresshormonet kortison, som er et hormon som styrer appetitten vår, forklarer forskning.no i en rapport.

- Inneholder blodet en stor mengde kortison, blir vi svært sultne og vil spise nesten hva som helst, og det gjør at vi raskt tar inn flere kalorier enn det vi egentlig har bruk for.

Det er flere studier som viser at dårlig søvn mest sannsynlig spiller en rolle i overvekt og fedme, og forskere i en amerikansk undersøkelse har nylig funnet ut at folk som i gjennomsnitt sover 7,7 timer om natten generelt er slankere enn de som sover mindre enn det.

- Utover å regulere appetitten er søvnen også med på å øke kroppens omsetning av sukker og fett, forklarer forskning.no.

- Har man et overskuddslager av energi fra dagen, vil det derfor bli kraftig redusert under søvnen. Det reduserer risikoen for diabetes, insulinresistens, åreforkalking og fedme.

7. Du er mer klossete

Du har kanskje merket at du både blir sløvere og mer klossete når du er trøtt, og det stemmer ifølge en undersøkelse utført ved Stanford University i USA.

- Refleksene dine sløves når du er trøtt, og reaksjonstiden øker, så både balanse og dybdepersepsjon er ikke så effektive og "på hugget" som de skal være, forklarer Dr. Med. Clete Kushida ved Stanford University Center for Human Sleep Research til Kvinneguiden.

- Det vil si at når du er trøtt, er sjansene større for at du mister ting i gulvet eller dulter borti noen.

Søvnmangel legger en demper på sex-livet.

NULL ACTION: Om du grøsser ved tanken på sex bør du kanskje prøve å sove mer. © FOTO: sma.ie

8. Du er trist og lei

Alle har opplevd at man ikke helt er seg selv når man er trøtt, og mange blir både grinete og mer følsomme. Mange studier har påvist sammenhengen mellom søvn og humør, og for noen år siden offentliggjorde det franske tidsskriftet Revue Neurologique resultater som viste at forsøkspersonene som fikk sove lite over en periode begynte å vise til samme hormonnivåer som mennesker med alvorlig depresjon.

- Man blir åpenbart mer grinete, irritabel og sur av å være trett, forklarer Bjorvatn.

- Man blir mer nærtakende og har vanskelig for å takle følelsesmessige påkjenninger.

9. Du har ingen sexlyst

Mange småbarnsforeldre vil nok helt sikkert kjenne seg igjen i at i perioder med mye nattevåk og lite og ingen søvn, er det ikke akkurat sex som står øverst på ønskelisten.

- Mangel på søvn gir oss lavere energinivåer, forklarer nettstedet Webmed.

- Så om du ser på partneren din og tenker "ikke i kveld" bør du nok sove mer.

Ifølge nettstedet vil både menn og kvinner som ikke får nok søvn ha mindre lyst på sex

- Tilbring mer tid i sengen - med å sove. Så kommer nok sexlysten tilbake skal du se.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!