Om du synes at det er tøft og trått å trene, sliter med å holde ut eller prestere så mye som du kunne ønske og har et håp om å bygge bikinikroppen til sommeren, kan det hjelpe å ta en titt på spillelisten din.

Om du ikke er vant til å trene med musikk på øret, bør du definitivt revurdere dette.

Ifølge Audun Myskja, overlege og spesialist i nevrologisk musikkterapi, vil du kunne prestere uhyre mye mer hvis du lytter til god musikk når du er på trening.

- Ifølge studier kan musikk til trening øke yteevnen med rundt 20 prosent, opplyser Myskja til Kvinneguiden.no

Gjør trening mer lysbetont

Legen mener at riktig treningsmusikk har en god puls som verken er for langsom eller for oppjaget, og som gir et " løft" som hjelper deg å yte bedre.

- Det er lurt å eksperimentere med ulike typer musikk. Enkelte har faktisk funnet at klassiske stykker gir dem best støtte til å yte mer under trening, sier han.

Myskja har blant annet et doktorgradsprosjekt i musikk på sykehjem, leder nasjonalt treningsprosjekt for Parkinsons-pasienter og er fagveileder for Nasjonalt senter for kultur og helse. Han har erfart at musikk kan stimulere og gi bedre ytelse, gi ro og avstressing, og også kan hjelpe oss til å endre negative tanker og følelser.

- Jeg har gjort flere vitenskapelige studier med Parkinsons-pasienter som viser at musikk med riktig takt kan gi økt opplevelse av motivasjon og energi, og bedre koordinasjon, flyt og symmetri under gange. Pasientene sier at musikk gjør det mer lystbetont å trene, forteller legen.

En artikkel fra Aftenposten.no forteller om lege og professor i idrettspsykologi ved universitetet i Brunel, Dr. Costas Karageorghis, som lot 30 deltakere løpe på en tredemølle med et utvalg av rock og popmusikk.

Denne undersøkelsen viste at musikk kan øke utholdenhet med 15 prosent, når den er valgt etter vitenskapelige kriterier. Under høyintensiv trening følte deltakerne seg positive, til tross for at de trente hardt.

Samme artikkel forteller om en annen studie gjort av Dr. Robert T. Herdegen og Jonathan D. Meeks, ved Hampden-Sydney College i Virginia. Studien viste at tolv mannlige universitetsstudenter syklet elleve prosent lenger med musikk på ørene.

I undersøkelsen syklet studentene så langt og fort de kunne på ergometersykler i ti minutter. Den ene dagen syklet de med musikk, en annen dag med statisk støy, og den siste dagen i stillhet.

- Musikken kan lure hjernen til å tro at du er mindre sliten under en trening, og også oppmuntre til positive tanker, sier Randi S. Christensen Solberg, Produktansvarlig for gruppetrening hos Sats. © Crestock.

God treningsmusikk

5 låter Sats anbefaler:

  • Break`n a Sweat - Skrillex&Teh Doors (til styrketrening)
  • Shake That! - Scooter (til kondisjonstrening)
  • Sexy and I Know it - LMFAO (til styrke/kondisjon/Aerobic/Cycling)
  • Gravity - Sara Bareilles (til stretching/avspenning)
  • Not Myself tonight - Christina Aguilera (styrke/kondisjon/Aerobic/Cycling)

- Musikken lurer hjernen

Musikk er også noe de aller fleste treningssentre i Norge legger stor vekt på, både under sine treningstimer i sal og på høytaleranlegget i frivektsområdet. Randi S. Christensen Solberg, produktansvarlig for gruppetrening hos Sats, mener det er liten tvil om at musikk og riktig takt får oss til å yte mer under trening og dermed kan være med på å gi mennesker ekstra energi og motivasjon.

- Ja, anerkjente sportspsykologer forteller at til og med utholdenheten kan økes betraktelig om du lytter til riktig musikk, sier hun.

- Musikken kan lure hjernen til å tro at du er mindre sliten under en trening, og også oppmuntre til positive tanker. I tillegg kan musikk redusere ubehag ved tungt arbeid med så mye som 10-15 prosent.

Hun mener også at musikk kan fungere som beroligende stimuli.

- Riktig musikk anbefales også ved husvask, hagearbeid, matlaging med mer, sier Christensen Solberg til Kvinneguiden.no.

Når Sats velger ut hva slags musikk de skal bruke i timene sine eller på styrkerommet, velger de først og fremst musikken som skal passe for enhver smak.

- Det er da mest mulig variert musikkutvalg for at alle medlemmene skal høre noe som de liker. Musikk er en smakssak så det vil alltid være varierende tilbakemeldinger fra medlemmer på dette. Vi i Sats er stolte av at vi, som eneste treningskjede vi vet om, honorerer alle artistene som skaper musikken vi trener til. Alle våre timer kjøres til musikk som er juridisk godkjent. Det vil si at alle artistene er betalt og har godkjent bruken av deres åndsverk. Dette medfører at vi også har produksjonstid på tre måneder ettersom at all musikk skal godkjennes, sier Christensen Solberg .

God grunnrytme

Du har helt sikkert preferanser i forhold til hva slags musikk du helst vil høre på for å bli ekstra gira og energisk, og du gjør helt rett i å velge musikk etter egen smak når du skal trene etter den, mener Christensen Solberg.

- Det vil alltid være mer lystbetont å trene til musikk da det er en grunnleggende "drive" og som skaper mer energi! Forskning på område viser at man kan yte mer på trening ved å høre på riktig musikk når du trener, og noen mener også at musikken gjør deg lykkelig, sier hun og understreker;

- Med riktig musikk kan for eksempel grunnrytmen eller beat per minutt være en viktig faktor. Velg gjerne musikk med høy intensitet og høy frekvens ved for eksempel løping, og roligere rytmer og intensitet ved roligere trening, sier hun.

Musikktjenesten Spotify lager ofte egne spillelister med temaet "trening", "energi" eller "fest", i tillegg til at brukerne selv kan dele sine hjemmesnekra lister med formål å booste energi til trening.

- Vi håper musikken i spillelistene kan bidra til å få ut den lille ekstra energien på trening, sier Malin Cumzelius ved Spotify til Kvinneguiden.no.

- Og det er klart at man blir ekstra motivert når man hører en bra låt på for eksempel tredemøllen, sier hun.

Idrettsstjernenes musikkfavoritter

Cumzelius forteller også at Spotify blant annet har fått ulike idrettsstjerner til å lage sine egne spillelister som de bruker til trening.

Her er noen eksempler:

Les også:

Ta denne testen før du kjøper løpesko

Tren bort smertene

Du drikker for mye vann

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!