De fleste kvinner vil i løpet av livet oppleve perioder med økt hårtap.

Hvert døgn løsner mellom 100 og 150 hår fra hodet vårt, og dette er helt normalt. Men hos enkelte løsner det mange, mange flere - plutselig eller gradvis.

Del

Vanskelig å vite hvorfor

Hvorfor er ikke alltid like lett å finne ut av, ifølge dr. med Cato Mørk ved Akershus Hudlegesenter i Lørenskog.

- Hvis det ikke dreier seg om flekkvis håravfall, kreves ofte grundig kartlegging. Det hender vi ikke finner noen forklaring, sier Mørk.

For mange kvinner er håret ekstra viktig for å føle seg attraktiv. Mørk forteller at for noen av dem som sliter med stort hårtap, kan problemet bli så stort at de lever i sitt eget fengsel.

- Dilemmaet for oss behandlere kan noen ganger være å avgjøre om det er håravfallet i seg selv som er det største medisinske problemet, eller de negative tankene pasienten har om seg selv, sier Mørk.

Her er fem vanlige årsaker til å miste håret:

Hårmedisin for kvinner

En tidligere brukt blodtrykksmedisin har økt hårvekst som bivirkning.

- Recrea Forte er det første legemiddelet i historien som også er godkjent for kvinner som sliter med arvelig håravfall, og den selges nå reseptfritt, sier dr.med Cato Mørk.

Mørk forteller at effekten kan variere fra person til person, og er litt vanskelig å måle.

- Men de damene som først begynner å dryppe hårbunnen med dette midlet tør ikke slutte igjen. De er redd at de skal miste det håret de har fått tilbake og blir mentalt avhengige, sier Mørk.

1. Alder

Ved diffust hårtap, såkalt Alopecia diffusa, kan dekningsgraden av hår bli så lav at hodebunnen synes, og blir glissen.

Det er en aldersbetinget tilstand, som de fleste av oss vil oppleve etter hvert.

- Fra naturens side er alle mennesker kodet for å få gradvis dårligere hårkvalitet, lavere veksthastighet og økt håravfall. Det er derfor vi ender opp med dunete babyhår på våre eldre dager, forklarer Mørk.

2. Store belastninger

Enkelte kan oppleve forbigående hårtap i kjølvannet av store fysiske og psykiske belastninger.

Også infeksjoner med høy feber kan gi samme resultat.

- Har du hatt noen ekstra belastninger i livet i løpet av det siste halvåret? Det spørsmålet er alltid nyttig, hvis vi ikke finner klare medisinske årsaker til håravfall. Stress og belastninger påvirker selve hårsekken og kan forstyrre hårets vekst- og hvilefase, slik at man «plutselig» mister masse hår opptil et halvår senere, forklarer Mørk.

ALDERDOM: De fleste opplever håravfall og dårligere hårkvalitet når de blir eldre.

ALDERDOM: De fleste opplever håravfall og dårligere hårkvalitet når de blir eldre. © ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox.no

3. Stress

Mange lever med mye stress i hverdagen. Det kan få konsekvenser for håret.

- Når vi lever med mye stress, tappes kroppen for blant annet B-vitaminer og sink, opplyser homeopat og akupunktør ved Clinic 1 i Sandvika, Irene Korsmo.

Dermed vil kroppen nedprioritere hud, negler og hår til fordel for nervesystem og vitale organer.

I tillegg vil stressnakker og muskelspenninger hindre blodsirkulasjonen i nakke og hodebunn.

- Hvis du har en hodebunn som er hard og stram, blir blodgjennomstrømming og næringstilførsel til hårsekker og hårrøtter dårlig, og håret faller av, sier Korsmo.

Fakta om hår:

- Hårmengden varierer fra person til person, avhengig av blant annet hvilken farge vi har på håret. En person med rødlig hår har rundt 90.000 hårstrå, sorthårede har 110.000 mens blonde har 140.000 hårstrå.

- Hver dag mister vi opptil 100 hårstrå, men hver dag vokser håret på hodet til sammen 30 meter. Og reiser du til varmere strøk, vokser håret enda fortere.

- Pigmentet melanin er avgjørende for hårets farge. Melanin kan deles inn i eumelanin og pheomelanin, og det er mengden av disse forskjellige stoffene som avgjør hvilken hårfarge vi får.

- I midten av 30-åra begynner folk flest å miste hårpigmenter, og håret blir gråere og gråere. Det er arv som bestemmer når de små grå debuterer.

- Personer som opplever et stort håravfall, kan imidlertid risikere at håret plutselig mister pigmenteringen og blir hvitt. Da vil også håret som vokser ut igjen være lysere enn det håret man hadde tidligere.

- Vel 400.000 norske menn og ca. 100.000 norske kvinner lider av hårtap som langt overstiger de normale ca. 100 hår om dagen.

Kilder: Dinside.no og frisørsiden.no.

4. Hormoner

Hormoner er et annet viktig stikkord ved kvinnelig hårtap. Både pubertet, amming og overgansalder er perioder i livet, hvor sluket blir fullt av hår etter hårvask.

- Det er helt normalt, understreker Mørk.

Østrogentapet i overgangsalderen vil ikke bare gi økt håravfall. Vi får også større viker, samt tynnere, kortere og mindre pigmenterte hodehår. Dermed blir hårdekkingen ekstra dårlig.

For yngre kvinner er situasjonen litt lysere, fordi hårtap i forbindelse med svangerskap er forbigående.

De fleste vil få tilbake sin naturlige hårvekst i løpet av trekvart år.

5. Sykdom og medisiner

Flere kroniske sykdommer har hårtap som symptom.

Det gjelder blant annet sykdommer i skjoldbruskkjertelen, revmatiske sykdommer, systemiske sykdommer som SLE (Systemisk lupus erythematosus) og hudsykdommer.

Også jernmangel kan gi stort hårtap hos kvinner. Det samme gjelder feilernæring og spiseforstyrrelser, og sammenhengene lar seg lett påvise ved blodprøver.

Sist, men ikke minst, er håravfall også en kjent bivirkning av for eksempel antidepressiva, betennelsesdempende medikamenter, p-piller og epilepsimedisiner.

Dette kan redde håret ditt:

Det du spiser, får konsekvenser for håret ditt. Korsmo, som har lang erfaring med behandling av hårtap og tynt, tørt og livløst hår, anbefaler at du får i deg nok av dette for å beholde et sunt og vakkert hår:

  • Sink: Dette grunnstoffet er involvert i all hormonproduksjon i kroppen. Dersom du er i en hormonelt aktiv alder, forbruker du ekstra mye sink. Smart å spise: Mandler og alle typer nøtter og frø, fet fisk og skalldyr og lammekjøtt.
  • B-vitaminer: B-vitamintilskudd er gunstig både for hårvekst og hårkvalitet. Smart å spise: Grove kornprodukter og kjøtt. Slik får du i deg nok vitaminer.
  • Silisium (kisel): Dette er et grunnstoff som er gunstig både for kroppens hud, hår og negler. Smart å spise: Agurk, helkorn, asparges, fiken, kål, jordbær, salat, tomat og ris.
  • Cystein: En sunn hud og et friskt hår er avhengig av cystein, fordi over 10 prosent av håret består av denne aminosyren. Cystein fins i beta-keratin, som er et protein i hår, hud og negler. Smart å spise: Kroppen produserer cystein fra proteinene i maten vi spiser. Egg, fisk, fugl, kjøtt og bønner er gode proteinkilder.
  • Jern: Jernmangel kan gi økt hårtap. Det er viktig å få målt jernlageret og ferritin nivået i blodet før du begynner med jerntabletter.
  • Omegafettsyrer: Tilskudd av omegafettsyrer er gunstig for hormonbalansen og kan med fordel tas i daglige doser.
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!